|
Sida 260 av 712
|
|
|---|---|
|
Jag har inte ett dugg bråttom med färdigställa 335 genom att den inte används nu, så det blir bara några få timmar per helg i garaget. Idag fixade jag till Cold Air Intake som planerat. Lite grövre dimensioner och mjukare böjar än i Mr. 5 lösning. Det är förstås ändå inte uteslutet att jag på samma sätt som han tappar en 10-dels sekund 100-200 km/h vs, DCI :-( Men det bör fungera tillräckligt bra, speciellt när det är varmt så tror jag det kommer till sin rätt. Kvarstår som tidigare att installera Meth controller i cockpit. Instrumenthusen har kommit och är över förväntan fina. Länk |
|
| R1000: Värme har ingen betydelse längre när man kör methanol. Desto mer luft desto bättre. Känns mer som en fint projekt du håller på :-) | |
| Ja metanolen kommer att sänka IAT rejält när sprutet är aktivt och oktanhöjningen med metanol är kalas för N54. Fungerar det som tänkt bör bilen kunna gå lika bra eller bättre i 25 graders värme än den har gjort utan metanol vid bara är några få plusgrader. Men det är ändå bra om man undviker att mata in het luft direkt från motorrummet. Metanolen skyddar inte FMIC från successiv temperaturstegring genom att den sprutas in efter denna och det mesta av min och troligen även andras körning kommer i praktiken att ske utan metanolinsprutning. Metanolen aktiveras inte förrän ett visst laddtryck uppnås vilket gör att körningen domineras av undertryck i insuget. Det är inte heller säkert att man alltid har tillgång till metanol eller alltid vill köra på metanolmappen som kommer att vara mycket aggressivare än den som används nu. | |
| Giac Flash är inte att leka med. Den levererar bättre än jag har kunnat föreställa mig genom att den här körningen inte är gjord på speciell Meth map. Länk | |
| Mr.5 har tränat mycket. Han har detsamma mapp som jag kör. riktigt frustrerande att inte kunna testa methanol på riktigt... | |
|
R1000: man kan fortfarande använda T-Röd sprit som är 99% ethanol och man också behöver inte köra den aggressivare mapp hela tiden. Eftersom Procede ska väl adaptera till högre oktan kan man köra vanligt mapp med den varje dag och lägga som insprutnings start typ 8 psi. På så sätt kommer du att använda insprutning bara när du ska gasa på rejält. Alla som kör JB3 använder map 7 med methanol med jätte bra resultat. |
|
|
Meth-controllern installerades idag. Nu är det i stort sett bara att invänta bra väder sånär som på smärre kopplingsarbeten som högst tar en timme genom att allt är förberett. Den nya grunda 52 mm instrumenthållaren som Bomis tipsade om är suverän. Controllern ansluts med ett 10-tal kablar (plus vakumslang) som tyvärr tar mycket plats och inte kan göras osynliga annat än att försöka gömma dem i en svart kabelstrumpa. Kablarna från enheten är bara någon decimeter långa och var därför tvungna att skarvas vilket känns onödigt. Det går förstås inte att använda klämskarvar genom att paketet skulle bli väldigt tjockt, så alla kablar skarvades med lödning och krympslang. Det ser trots allt ganska hyfsat ut och det är funktionen som räknas. Placeringen av mätaren är bra vilket är nödvändigt genom att den presenterar felkoder om något knasar och den används som boost-mätare. En närbild som den nedan avslöjar direkt om det ser alltför slarvigt ut. Foten till mätarhuset klipptes in rejält och är sedan fastsatt med små buntband i ventilationsgallret. Länk |
|
| Ser jättebra ut micke!!! Nu ska det bara komma lite värme . Vart ska du köpa methanol? Vilken pris får du per 25 liter? | |
|
Vet ej vart jag ska köpa metanol. Har du någon bra inköpskälla? Tacksam för tips! Sevak, så här ser det snygga instrumenthuset ut Länk |
|
| Jag har köpt direkt från stertman . Sunoco race methanol. Tror den var runt 900 sek per 25 liters. | |
| Helt okey pris. Driftkostnaden blir då helt försumbar på ca 20 kr per liter med 40% vatten. Ett par liter utblandad metanol räcker kanske till en full tank bensin eller något sådant. | |
|
Är det nån som fått denna felkod? 2C6A = P0041 = Downstream O2 Sensors Swapped Bank To Bank. Jag har kollat både o2-sensorernas placering samt alla kontakter, och allt är ju fan rätt... Kan det vara min BMS O2-simulator som får ECU:n att tro att de bakre lambdasonderna är skiftade mellan bank 1 och 2? Detta skulle ju kanske kunna vara anledningen till mina dåliga avgasvärden? // Thomas |
|
| Båda O2-sensorerna, du menar alla fyra antar jag? Om kontakterna på de nedre sensorerna har varit lossade och råkat sättas tillbaka på fel plats kan det ändå se ut att stämma om man bara kollar på färgen på kablarna. Det är också det felkoden anger. O2-sims ska inte kunna orsaka felkoden om de är rätt inkopplade. | |
|
Jag menar de två bakre sensorerna. Kontakterna till de bakre sensorerna går dessutom inte att switcha pga av de är nycklade. Färgen på kablaget samt alla kontakter är rätt, men jag får ändå denna felkod... :S Jag ska kolla så att alla kablar till ECU:n sitter på rätt plats. Kanske kan Pea ha gjort något med dessa under PROcede-pin-out-tiden för länge sedan? ;) // Thomas |
|
|
jag behöver råd...jag funderar på att köpa något billigare coils för att få in m3:ans krängningshämmare bak/fram och fjäderbenstag...+ lite annat i min budget....jag har fått ett sjukt bra pris på h&r coilovers MEN dom är tillverkade i detta material, se länk: Länk hur funkar dessa när det gäller rost och vinter, enligt åf för H&R så ska det inte vara några problem alls...han menar på att allt under en vanlig bil är galvaniserat stål..... tacksam för alla råd jag kan få... |
|
| Thomas , tror inte det men kolla i så fall 2 gröna kablar har jag för mig , det finns en film på vishnus hemsida så ser du vad jag menar, de sitter bredvid varandra. | |
| r1000>> vad var det för trojan som dök upp på din dator?? jag har börja få en envis jävel som dyker upp hela tiden!!! | |
| Bomis: det hade med Google annonsering att göra så det var ingen riktigt trojan. Irriterande som f-n ändå genom att virusprogrammet larmade hela tiden. Jag tog död på det som jag beskrev i förra posten om detta, la in ett par rader in en HOSTS systemfil. | |
| Pea, har haft kontakt med några i Australien som verkar vara de enda som kör DKG förutom vi två. De hade samma problem, den ena av dem står i ständig kontakt med Shiv, V4 är inte klar för våra lådor, V3 rekommenderas så länge... | |
| R1000>>du som har koll på läget vad tror du om min tidigare post ang h&r coils och material? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.