AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.491

Ökad effekt på min 335i

Sida 26 av 712
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Tobias1980: Jag har dammsugit e90post sedan mitten på 2006 när det började talas om trim till 335, så jag anser mig ha väldigt bra koll på Procede och övriga alternativ :-)
Du får nog läsa på lite om skillnaderna mellan de olika leverantörerna innan du kallar Procede för gårdagens produkt. Den är med mycket god marginal den lösning med mest potential.
Det finns endast en produkt som leverera samma effekt som Procede just nu och det är JuiceBox.
Om du nu hängt på E90Post så länge så kanske du vet hur JB-produkten växte fram? Sorry men jag släpper inte upphovsmannen bakom JuiceBox i närheten av min bil.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tobias1980/starre: Har ni lagt upp någon tråd om den 5e?

//Joakim

Hillstreet:

Nix ingen separat tråd om för träffen den 5/4-08 men inbokad i Outlook.

Du får mera än gärna skriva en separat tråd under rätt topic här på AP
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Joakim :-) :Jag vet att Terry är omdebatterad med det är Shiv med, ingen är perfekt i alla lägen antar jag. Man kan väll iallafall säga att JB2 har levererat otroligt bra resultat, tom de värsta skeptikerna har ju börjat använda produkten.

Det ironiska med Procede är att den alltid har ansetts ha en god potential men den har aldrig levt upp till denna. Efter över ett år på marknaden så är inte produkten stabil och någon down pipe map finns fortfarande inte. Helix har exempelvis ett komplett map bibliotek färdig här och nu.

Hårdvaran i Procede har nu varit med i över ett år, som alltid med elektronik så blir saker billigare och bättre med tiden, dvs att Procede har mest potential håller jag inte med dig om då de andra lösningarna bygger på nyare plattformar rent hårdvarumässigt.

Jag är glad att det finns alternativ att välja mellan och ser verkligen fram emot att ses i april!

starre: Jag var så inne i 335 tänket så jag bara skrev det av farten, alla är välkomna såklart! Ska bli skoj, imorgon bitti åker sommarhjulen på!
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
starre och Joakim. jag lade upp en tråd om Kärsön i rätt del av forumet.

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tobias1980: Visst finns det två läger men det faktum att Terry blivit bannad från sajten 4-5 gånger säger mer tycker jag.

Anledningen till att Procede är snårigare att få till är att den trimmar bilen på ett säkrare sätt, till skillnad från exempelvis JB.
JB är ett tekniskt väldigt simpelt trim som enbart tweakar laddtrycket och lämnar allt annat till ECUn att lösa. Detta är ett mycket farligt sätt att trimma turbobilar, speciellt när man ser till hållbarheten i längden.
Det som gör produkter som Procede, AA och Helix bättre är att de även kontrollerar bränslet.

Själva Procede lådan är ett år gammal men V2 uppgraderingen är det inte. Hårdvaran spelar dock en mindre roll i sammanhanget när den är modifierbar via mjukvaruppdateringar. Öppna upp din Josbox så får du själv se hur fruktansvärt enkel den är.. Det är väl okej i fallet med SSTT som ger 20-30 hästar extra men när du pressar bilen så hårt som Terry gör med sin josbox så blir man lite skraj.
Ska klippa in en färsk länk när jag är tillbaka på hemmadatorn som tar upp exakt detta.

//Joakim

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tobias: Here you go -> Länk

//Joakim

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Joakim: JB2 förlitar sig helt riktigt på bilens förmåga att förskjuta tändningen. Hur farligt detta är har jag inte kunskap nog att bedömma. Mig veterligen har ingen haft några problem vi användningen av JB2 än så länge så bilen verkar klara denna lösning förvånansvärt väl. (Jag skippar denna produkt själv av denna "svaghet") Ibland undrar jag om vilket som är säkrast: låta bilens motorstyrning jobba extra eller lita på en extern box som är helt beroende av hur den är programmerad???

En fråga tillbaka till dig Joakim: vad har Procede som inte Helix och AA lösningar har? mappar, funktionaliteter you name it?

V2 uppgraderingen var ny programvara tillsammans med nya kablar, det gör inte att plattformen har mer "potential".

Förövrigt kan man i denna officiella tråd från Procede läsa om de senaste försöken att få ordning på produkten. Bland annat berättar Shiv att man har fått göra om laddtryckslogiken från grunden: Länk
Med lite flyt så kanske folk får lite nya kablar att koppla in så att det fungerar lite bättre i juni...? V2 uppgraderingen kom ju i september och levererar fortfarande inte samma vridmoment som V1 på lägre varv.

Jag sticker ut hakan och påstår att V2 från Procede har varit ett totalt misslyckande i de flesta avseenden. För alla kunders bästa hoppas jag att man snart får ordning på allt. Jag har på inget sätt något intresse av att någon produkt är bättre än någon annan, jag ser mig mer som en oberoende observatör.

Min kompis Molgan ska köpa AA Processor eller Helix Attache, han vill bara ha lite mer informtion från oberoende konsumenter först.

Det ska bli jäkligt skoj att få åka i din Procede kärra Joakim! Jag kanske får med mig min kompis Molgan om vi har tur!

/Tobias

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tobias: Det är inte säkrare att låta standardcpun arbeta extra då du tvingar den att arbeta långt utanför de ramar den var konstruerad för. Vilken seriös trimmare som helst kan tala om det för dig, exempelvis killen i tråden jag länkade.

"V2 uppgraderingen var ny programvara tillsammans med nya kablar, det gör inte att plattformen har mer "potential"."
Fel där, det var även ny hårdvara i V2. Inte bara kablar alltså.
Det följer med en liten svart box ungefär hälften så stor som originalboxen.

Det som Procede har som inte Helix eller AA har.
Procede var från början baserad på exakt samma plattform, Xede, som AA kör men man la ner denna då den hade för mycket begränsningar. Så AA är en rejält föråldrad produkt om du ska se bara på hårdvaran.

Helix kan jag inte svara på då den är för ny och det finns för lite information. Det enda jag vet är att den levererar bra mycket lägre effekt än både Procede och JB.

I övrigt ger Procede mig möjlighet att datalogga, ställa vridmoment och kraft exakt hur jag vill, ta bort toppfartspärren och"valet mode" när mamma lånar bilen. Vidare ger den mig tillgång till framtida utveckling, som i tråden du länkade till. När 2.1 är klar kommer jag bara behöva ladda in ny programvara och koppla till en enda ny sladd för att få tillgång till allt nytt.
Den flexibiliteten kan ingen av de andra ge mig.

Drog in senaste mappningen idag samt installerade en laddtrycksmätare från Autometer, bilen peakar på 13,8PSI just nu med inställningarna på 90%.
Senaste mappen ger mer vrid längre ner. Dags att biffa upp inställningarna till 92% tror jag :-)

Tror jag får gå igenom det här med dig när vi ses, du har fått en helt skev bild av Procede låter det som :-)

//Joakim

pe
771
pea
BMW M3 E92
Tobias, jag tror att jag fick den första procede som levererades till Sverige, har kört med den nu snart 2000mil.
Den har funkat klockrent förutom vid ett m5boardevent där jag fick limp några gånger men lyckades ändå smiska nya m3 ganska bra.
90% av de limpmod folk har fått beror på egna tabbar.
Nya V 2.1, det är inga nya kablar som kommer till om man inte kör med ocattade dp.
Däremot behövs det kopplas om lite. bla annat låta procede känna av hur gaspedalen står.
Shiw har enligt min mening legat först vad det gäller tuning av N54 motorn, det är ganska naturligt tycker jag att man får prova sig fram.
Det kommer många tuners nu , den nya svaeska som provkörs nu verkar bra tycker jag,om inte för möjligheten att få specialmappar.
Det testas en hel delnya grejor här i GBG nu, ska bli kuloch se vad man kan få ut av den här bilen.
Pea: Får jag fråga en sak, har sett klippen på m5board.com när M3:an får smisk, å det är ju onekligen imponerande - men varför? M3:an har väl mer effekt i motorn, än vad V2 borde ha? Eller är M3;an lite "överspeccad" med 420 hk?
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Grabbar: jag är helt öppen för att bli omvänd i min till vissa delar negariva syn på Procede!

Här är AA's nya plattform: Länk

Det är en tråkig morgon, jag har fått ställa in mitt byte till sommardäck pga kyla senare i veckan, buhu buhu :-(

Vi ses den 5 april, se mer under möten ni övriga som är intresserade.
/Tobias
pe
771
pea
BMW M3 E92
Cazorp, ligger jag på 2an i femtio har jag c:a 3000rpm, turbomotorns absoluta topp vad det gäller torque, slår man ner gasen då på torr asfalt blir det bara hjulspinn mens här var det räfflad betong som underlag man får fäste direkt.
Sedan liger effektpuckeln på 335vischnu mellan c<.2 2500 rpm -7000rpm.
M3 ligger C.a 5000-8500 jag har mer effekt i snitt under längre tid, trots att m3 eventuellt hade högre hp, (knappast nu längre)
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
pea: Sen växlar Gustav som en kråka också ;-)

//Joakim

Ok, det är det berömda jämna flödet genom N54-motorn som är skälet till promenadsegern... Kan ju bara hålla med, RS4 + E90M3 är två rejäla hästsparkar att köra, med GTI-känsla, medans 335 är effortless, prata mobil med ena handen å låta foten vila på gaspedalen å vips så råkar man köra 180 utan att ens ha försökt, typ.. hände mig senast på Drottningholmsbron in mot stan, klart imponerande!
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
.. och här kör en standard 335 runt VIR snabbare än en RS4 :-) Länk

cazorp: Jo 335 är helt klart körkortsfarlig, precis som du skriver säger det bara pang och vips är man uppe i snuskiga farter. Standard är 335 väldigt "snällt snabb" men när man väl trimmat kommer en hel del GTI känsla tillbaka :-)

//Joakim

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
cazorp: Vilken kaross och färg har du? Jag kanske såg dig vid Abrahamsberg i morse?

Det kryllar av 335 i Stockholm, ser dom överallt!
da
62
darthmoller
335 Ci -07 Vishnu V3
Kan nån förklara varför AA's Active Processor kostar hälften av vad alla andra trim gör?? Vad är haken?

Annars tycker jag det ser rätt lockande ut för mig, lagom extra umpf osse knappalternativet som jag bara måste ha! (tänkte se om man inte kan dra den till en av de där "extraknapparna" som sitter nertill instrumentbrädan o inte gör ett skit i nuläget.
Tobias: Jag har en kvartsgrå metallic Audi A4 cab, 3.2q - än så länge.. ;)

Hillstreet: åh, det ökända VIR-testet, där 3 olika förare får fram en massa olika tider på en och samma bana - tex. så är en av killarna konstant slöare än de övriga i jämförbara bilar, och sedan kör "proffset" fortare i 335 än vad "sopan" gör i RS4 och M6...? Ja, det testet är ju... så där va.. ;)
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
cazorp: Det låter som en förklaring från audi-forumen men du har kanske rätt ;-)
C&D är en av världens absolut största biltidningar och att de skulle anlita ett proffs och två sopor för ett av deras största test har jag lite svårt att tro. BMWn i fråga hade dessutom ingen sportfjädring, ingen oljekylare och rullade på runflat däck :-)

darthmoller: Vet inte varför deras senaste trim är billigare, som någon skrev på e90post är det kanske bara någon form av "china-marketing". Det levererar något mindre effekt och kräver fortfarande att du kopplar förbi bilens solenoid. I övrigt verkar den finfin.

//Joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.