|
Sida 253 av 712
|
|
|---|---|
| En annan ide är att temoprärt använda större kattar bak om det finns plats och montera dessa innan besiktningen. Man kanske kan förskjuta dem i längsled om det är trångt. Det är i alla fall mycket lättare att lossa ett par mellanrör undertill och sätta in kattar än att byta DP's. Om jag inte minns fel så sitter det andra katt-paret inte så jättelångt bak jämfört med andra bilar, det som skiljer är att de är små. | |
| temoprärt... dags att ta på förstärkarglasögon... | |
|
Fyller på med fler tips...Kör bilen hårt på V-power eller VP100 Race Fuel så att ECU lär sig att använda mycket förtändning. Gå sedan över på lägsta möjliga oktan och kör med ett ägg under foten. Det lågoktaniga bränslet brinner snabbare och därmed kommer mindre del ofullständigt förbrända gaser att produceras. Kan man sedan få motorn att gå så magert som möjligt underlättar det också att få ner emissionerna. Det senare borde vara ganska lätt att fixa med en tune - en speciell magermapp för besiktning som ser till att A/F bara ligger på t.ex. 17:1. Det är helt OK så länge inte maskinen behöver producera effekt. Hör med sponsorn Terry om han inte kan fixa en sådan mapp till dig. Det här SKA gå att lösa utan att behöva byta DP's...Kanske inte akut men rent tekniskt kan det inte vara någon större utmaning. |
|
|
Ja, ideen om att göra en "besiktningsmapp" är ju smart! Här har du mina avgasvärden: Utan etanol: CO = 1,4 (0,3) CO 2500 rpm = 1,5 (0,2) HC = 234 (100) Lambda = 0,96 (0,97-1,03) Med 50% etanol: CO = 1,1 (0,3) CO 2500 rpm = 1,0 (0,2) HC = 158 (100) Lambda = 0,96 (0,97-1,03) Tror du att en besiktningsmapp skulle kunna åtgärda detta? // Thomas |
|
|
r1000, har jag förstått det helt fel med "leanburn" de motorer som har haft funktionen har slutat tillverkas TEX Volvos 1,8 i motor gjord av mitsubishi. pga av att emisionerna ökar i leanburn mode så att de idag inte fyller dagens krav på låga utsläpp, har svårt att se tt det skulle minska utsläppen om det stämmer. ps har du prövat V4? |
|
| Ja, jag tror att det kan åtgärdas med en mager tune som garanterat ger lägre emissioner, och med en katalysator som fungerar bra för de gaser som bildas i förbränningen, d v s en het katt. Fråga Terry om möjlighet till tuning för lean-tune för JB3. | |
| Pea: Jag väntar med v4 tills den har mognat. Lite ojysst kanske att inte ställa upp som betatestare, men det är bara besvär och ingen mening förrän v4 visar sig vara en förbättring av prestanda. | |
|
Har redan snackat med Terry och han har lovat att fixa en besiktningsmapp under helgen. Snacka om kundsupport! :) // Thomas |
|
| Vad roligt Thomas, hoppas att det fungerar bra och löser att vi slipper byta DP's för SBP ! | |
| :-) Terry rocks! Hoppas det kommer att gå bra med besikting! trist om man måste kasta pengar för att lägga in originala Dps igen. | |
|
Ja, det blir intressant att se vad en snålare mapp kan göra... Även om det inte funkar så gillar jag verkligen Terrys engagemang. // Thomas |
|
|
Det finns förstås en risk att främre och bakre kattarna inte är lika, d v s till viss del tar bättre hand om olika delar av de emissioner som skapas under förbränningen oavsett hur mager blandningen är, det visar sig. Men det gäller i alla fall att kattarna är heta för att fungera. Om jag minns rätt hade Enrico gjort en mätning utan anmärkning i Italien och det kanske var väldigt varmt då? På sid 3 i den här länken ser man hur HC och CO påverkas av A/F-värdet. Länk Hur lambda-värdet relaterar till A/F-värdet beskrivs översiktligt på Länk SBP krav på att lambdavärdet ligger inom ett fönster gör att man inte kan magra ut blandningen så mycket som man egentligen skulle vilja för att kunna lura dem...men kraven är i vart fall mycket lägre vid deras mätningar än kravet är för att kunna typgodkänna nya bilar, annars skulle alla bilar som är äldre än t.ex. 2 år behöva skrotas. Fram till nu har jag varit nöjd med att veta vilket A/F-värde som ger mest effekt :-) Med 335i får man försöka tänka om för att om möjligt slippa få blodiga knogar p g a DP-byten. |
|
| Big tom>> vi håller tummarna. Terrys support har alltid varit sjukt bra, det är det som avgjorde för mig vilken tune jag skulle välja :) tar oftast bara minuter innan han svarar. Det kallar jag service...det jag inte förstår är hur han hinner med allt och alla... | |
|
Usch då ! Jag ska in med min till besiktningen den 29/1 |
|
|
Rob_t_j72 ---> Akrylatbensin? V.v utveckla! :) Är den renare än både V-power och etanol? // Thomas ________________________________ Alkylatbensin, inte akrylat! ;) Länk Länk Alkylatbensin påverkar inte vår miljö på samma sätt som den vanliga bensinen gör. Detta beror på att alkylatbensinen i stort sett är fri från aromater, olefiner, svavel samt bensen, vilka är de hälso- och miljöskadligaste komponenterna i den vanliga bensinen. |
|
|
Här är några bilder på den påbörjade Meth-installationen. Nu kan jag montera tillbaka innerskärmen och börja med lite roligare avsnitt. Pumpen kollad UA och inga läckage :-) Pumpen går väldigt tyst. Alla synliga kablar och slangar dras över med en svart flätad nylonstrumpa. Det brukar fungera bra så att det inte ser hemsnickrat ut och så skyddar det. Länk |
|
| Jätte bra R1000! fint jobb! | |
| Tack Enrico. I princip är det Mr.5 lösning jag kopierar, har dock sett till att få pumpen under behållaren så att den inte behöver suga luft i början om bilen har stått ett tag eller man har kört torrt i behållaren. Det finns en backventil i systemet men det är inte alls säkert att den är så tät att det inte rinner tillbaka efter ett tag. Filter (och flödesmätaren) sitter lätt åtkomligt. Det andra sakerna på bilderna försvinner när innerskärmen återmonteras efter lite fika :-) | |
| ser jätte bra ut, den enda jag inte gillar är att du har valt att använda Mr.5 Washerfluid lösning med det blir säkert jätte bra! Alla tänker olika, för min del ville jag ha en stort tank och helt separat lösning. | |
| Nu är det närmare än nånsin... Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.