AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.798

Ökad effekt på min 335i

Sida 252 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Med methanol säkert. Öka boost 40 whp mer .
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
C82: Det vore säkert oklokt att byta från 19 till lite lättare 18" för att "tjäna på det" genom att det med normala mått sett inte är så stor skillnad. Rejsar man är det annorlunda. Det vore direkt dumt att t.ex. byta från ultralätta 17" med dragslicks till tunga 19" om man vill ha så bra tid som möjligt på kvartsmilen.

För egen del hade jag precis lika gärna kunnat köpa 19" hjul av samma utseende, eller andra 19 " fälgar som jag tycker passar. Det här valet styrdes dels av jag i grunden var ute efter Style 230 (som andra säljer...), dels att jag fick en bra deal och inte har bekymmer med att de bara är 18”, snarare tvärtom.

Men visst spelar vikten stor roll. Om du ser vad de som försöker köra riktigt snabba tider på strippen i USA använder på 135/335 så är det nog vanligen 17" ultralätta hjul med dragslicks. Så det gör säkert flera tiondelar och billängder jämfört med tunga hjul, speciellt på 335 som inte har något effektöverskott över ca 75 km/h där det under rätt förhållanden gärna kunde få finnas mycket mer effekt.

Tack för erbjudande om RFT, men det var just det som triggade igång mitt byte, att slippa sådana :-) RFT är egentligen jättebra på fina vägar och även banor, men de vill gärna sparka bakut i hjulspår och gropar och det är lite störande på en bil som i övrigt går bra.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jo är det låga 60 fötter och tiondelar på strippen man jagar så är det väl framför allt tjocka och mjuka däck man vill få plats med i hjulhusen istället för stora fälgar. Men säg att man byter ner sig från 10x19"(12,7kg) och 265/30/19 till 10x18" (11.5kg) 265/35/19 hur mycket vikt tjänar man på det egentligen?

Tror mina RFT däck kommer bli svårsålda här på AP. Får nog lägga ut dom på blocket och hålla tummarna för att nån mer praktisk lagd människa ska nappa;) Jag har dock inte kört en meter med dom så jag vet ju faktiskt inte hur "dåliga" dom är.

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
RFT är tyvärr rent skräp däck. Funkar kanske bra med mjuk chassi med vad jag inte gillade alls var spårkänslighet.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Helvete...

Jag får fan inte igenom bilen genom besiktningens avgastest!
Jag har monterat tillbaka originalsystemet inkl de två huvudkattarna, fyllt i 50% etanol i tanken och plockat bort Vishnuboxen helt och hållet, men jag får fan inte ner värdena...

Det som frångår original är alltså: okattade UR DP's, BMS O2-sim och IC.

Vad ska jag göra??
Blir jag tvungen att montera tillbaka original DP's också??

Kan det hjälpa att nollställa adaptionen, så att ECU:n inte ligger kvar i nått konstigt trimmat läge?
Kan O2-simulatorn få ECU:n att skapa konstiga avgasvärden?

Har nån fått igenom sin trimmade 335:a än?

Jag har en månad på mig att få till detta innan körförbudet träder in... :(

// Thomas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
50% etanol låter väldigt mycket, vissa OK-mackar har ren alkylatbensin på pump; kostar ca. 15:-/liter - prova 20-30 liter.

Vilka värden har du fått på besiktningen?
pe
771
pea
BMW M3 E92
tomas, risken finns att du är tvungen att sätta dit original DP, det enda sätte jag känner som du kan testa är att hårdköra riktigt mycket innan test, så att cattarna är riktigt varma , skall visst öka effekten på cattarna.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag som ville slippa strulet med att montera tillbaka original DP's... :(
Denna setup fungerade på min RS4 BiTurbo utan problem. :S

Jag har redan snackat med autopowers DP-chefsmekaniker (Erik) om ett ev byte. ;)

Fortsättning följer.

// Thomas
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Rob_t_j72 ---> Akrylatbensin? V.v utveckla! :)
Är den renare än både V-power och etanol?

// Thomas
Hur våga du fylla i 50% etanol? Är det inte därför bränsle pumparna går sönder i staterna?
Hur gick bilen med 50% etanol?
Tror du får köra bilen riktigt hårt och kör runt i 1 timme så ska de nog gå bra.

Dem koppla väl inte in något till OBD?

Bomis fick igenom sin md AR cattade DP men han sa att de va på gränsen.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Om du tankar 50% etanol en gång så är det inga problem med soppapumpen, det är skillnad mot bilarna i USA som kontinuerligt får etanolblandad soppa i tanken.

Ja, de kopplar in sig på OBD för att kolla igenom bilen.
Jag fick även en tvåa på felkoderna pga av avsaknaden av förkattar, så en felkodsradering är nog att rekommendera innan besiktning.

Självklart så körde jag hårt med bilen för att få upp temperaturen i kattarna, men tyvärr så får man ju alltid stå och vänta på sin tur utanför besiktningen...

Bomis hade väl både racekattarna i DP's:en och kattarna i originalavgasystemet kvar?

// Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Big tom>>yes det stämmer, som tur var tog besiktningsmannen ett varv runt kvarteret, och då låg jag fortfarande på gränsen :(
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Det verkar vara dom främre karttarna som gör det grova jobbet av reningen...
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
När avgaserna kommer till de bakre kattarna så är de alldeles för kalla för att reningen ska fungera bra.

//Erik
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Ja, det verkar som man blir tvungen att montera tillbaka original DP's. :-(

Här är iaf något skoj som dök upp idag! :)
Länk

// Thomas
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Thomas: Tråkigt att höra!
Nu vet jag iaf att jag ska låta bli att kapa ur mina racekattar:)
Lr rekommenderar du fortfarande det;)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du kanske kan prova att lägga på ett varv isolermatta på bakre kattarna och göra en frivillig avgasbesiktning innan ordinarie och se om det hjälper...
Länk

Med Procede Rev II kan man radera koderna med ett dubbeltryck på gaspedalen precis innan man kliver ur bilen. Sedan kan man med spelat intresse titta på när de pluggar in läsaren i OBD-uttaget :-)

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Wetterstrand ---> Om du är intresserad av maximal prestanda och minimal värmeutveckling så rekommenderar jag det absolut!
Är du däremot inte intresserad av att switcha tillbaka till original innan besiktning så rekommenderar jag det inte... ;)

R1000 ---> Undrar vad besiktningsgubben säger när han får se den silverfärgade rymdskeppsmattan under bilen?

// Thomas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det har han inte med att göra och om det blir diskussion får du säga att BMW har gjort det när du klagade på värmefläckar på garagegolvet som ska hålla F1-standard :-) Gör man det lite snyggt så tror jag inte ens att de tänker på det. Det finns ju så mycket annat folie och skit redan under bilen. Har du inga andra anmärkningar kommer de inte att gå under bilen och då är det lungt. Frågan är nog mer om det fungerar men helt klart kan det inte vara svårt att höja temperaturen och magasinera värme m h a isolering.
Thomas: Du skrev "Jag fick även en tvåa på felkoderna pga av avsaknaden av förkattar".
Gör inte 02 sims att man ej får felkoder. Den lurar väl ECU att de finns främre kattar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.