AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.771

Ökad effekt på min 335i

Sida 242 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Bomis: very nice! Jag hjälper dig installera den ;-)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
enrico> tackar :)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Nu är luftburken moddad så att det går att få dit en 2.5" silikonslang. Jag rundade av stosen så att den inte kan skära igenom slangen som får en ganska snäv bockningsradie. Stosen gjordes också så kort som möjligt för att ge maximalt utrymme till böjen på slangen. Länk Hålet togs upp så att röret sitter stabilt med presspassing. För säkerhets skull las en fog med JB Weld på utsidan. JB Weld är en tuff kemisk metall som bl.a används för att forma insugskanaler på topplock som portas.

Den tänkta slangen ser ut så här Länk och kan som synes längre ner på sidan bockas mycket snävt utan att diametern minskar för mycket.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det fanns inga dynokurvor i den förra länken jag la upp på Mr. 5 lösning för airbox-modden. Här framgår i alla fall att lösningen ger lika mycket effekt som DCI, men den förstås fungerar bättre i värme än DCI. Länk

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Länk
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Intressant R1000,
Innan övriga anslutningar sätts på plats, som på din bild: Länk
så skulle man kunna ha ett lock för att bara stänga till, tex när det är dax för service, blir nästa 100% stealth!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Inte värt att ropa hej än...Mr. 5 verkar inte helt nöjd

Länk

Men han kör ju med räfflad dammsugarslang vilket kanske inte är optimalt :-)
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Bomis: Blev det stor skillnad effektmässigt (kännbart?) när du kapade ur dina AR dps?
Var det dyrt att få wavetacen monterad?
Hej,

Tänkte satsa på följande inför sommaren, ska bl.a. till ringen samt Gotland ring. Hade ni prioriterat något annat? Tacksam för synpunkter.

* skippa DCI (som nu sitter på), byta till original luftburk + annat luftfilter
* H&R Touring kit: pairs the H&R Sport Springs with H&R Shocks (såg bl.a. att Bornis var inne på detta på bimmerpost)
* ECS stainless steel brake lines
* Cool Carbon Performance S/T Brake Pads
* BMW Performance Växelstegsförkortning
* fälgar 18 ”
* däck 275 / 35 bak, 235 fram: några förslag? Klistrigt ska det vara

Kanske:
• H&R Sway Bars (front)

Strut brace har jag förstått är ganska meningslöst, sitter ju redan en original monterad i firewall. Eller vad anser ni?

Hälsn
pe
771
pea
BMW M3 E92
Vad det gäller däcken är alternativen 245/40-18 fram och 275/35-18 bak vilket jag har, eller 235//40-18 fram och 265/35-18 bak, annars får du olika storlek och får problem med dct och punkteringsvarning.

Skall du inte göra nåt åt motorn?
Pea: tack för däckinfo.

Motor: nej, tror jag låter den vara, åtminstone ett tag till.

Har bastuck o funderar på dp.

Några andra som ska till Ringen eller Gotland ring? Event / samåkning som ni känner till? Vore grymt trevligt.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag åker till Ringen två gånger i år. En gång med hojen och en med 335. Hojkörningen genomförs någon gång under perioden mitten på maj-juni. Bilen blir i samband med semester under juli.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag ska 100% till ringen i år. Jag skulle göra hela m3 upgrade om du gillar skarpare körning som inte många uppskattar här. Mest är gasa på raka som gäller. Jag gjorde hela upgrade och bilen är underbart. Varje gång jag kör med en stock 335 chassi hatar jag det. Helt värdelös.
Stressdoc skriver följande om uppgr av chassi m.m., verkar vettigt. Koni fsd + springs kan väl motsvaras av H&R dito, så jag tror jag kör på det.

“I think that the prudent choice is to get either the BMW Perf kit ($1275) or Bilstein PSS10 / kw V2 coilovers ($1450) or Koni fsd + springs ($850). At the same time I would install the M3 front control arms & wishbones to provide more negative camber. Also get light forged rims and extreme performance non-rfts. That is an excellent start on a quality suspension. That is about 90% of what you can get without a LSD. If you get a LSD I think it's worth tightening up the rear and investing in the rear sway bar change, subframe bushings, guide rods & wishbones.”

Vi ses på ringen :)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
har inte bestämt mig än....
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Ska beställa Advan RS i gunmetal snart! Behåller CSL för vinter däck.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Meile: original strutbrace är väldigt mjuk. När jag bytte till M3 strutbrace (som är inte dyrt alls och fick den från bmw i sverige) var original redan böjd pga aktiv körning.
Enrita: har du köpt alla delarna från Tischer?

Lägg gärna upp fler tips på fälgar om ni dyker på något som kan passa E90, svårt bestämma mig.
Jag har beställt M6 fälgar till min.
Meile: Mina fälgar passar din bil;)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
meile>> här kommer tips gå fälgar Länk om du är intresserad pm:a mig! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.