|
Sida 241 av 712
|
|
|---|---|
|
...fronterna ser inte allt för olika ut. Ska det stå! |
|
|
R1000, Mr5 bjuder ju på en juste lösning av luftburken, kan du förklara vad AR Design menar med "Interesting. I have a feeling this setup will make more power on the dyno, but perhaps not on the street, since you are losing the ram air pressurization of the OEM airbox. Very interested to see some VBOX #s. Either way, nice to see people thinking outside the box." Ska inte motståndet för luften genom burken vara så lågt som möjligt? |
|
|
Jag gissar att AR är ute och cyklar. Det blir ohyggligt varmt i motorrummet och N54 älskar kall luft vilket inte kan åstadkommas med DCI även om de är bättre än original, speciellt tillsammans med Heat Shield. Problemet med STD luftbox är att den inte har räckt till flödesmässigt (för steg 3) p g a intagets klena dimension och kanske också lite för liten area på luftfiltret. Genom att ta in en kanal till som Mr.5 har gjort och hämta luften i ett kallt utrymme så uppnås stora fördelar oavsett bilen körs i bänk eller IRL. Flödet blir tillräckligt stort samtidigt som endast kall luft tas in. Det är inte svårt att föreställa sig vad det gör för IAT, speciellt under varma dagar. I Mr. 5 lösning matas både det vanliga luftfiltret och det nya med luffarturbo så jag ser inte riktigt vad det är för problem som AR spekulerar om och han är inte särskilt tydlig heller. Här är ett exempel på att AR krånglar till det i ibland när han väljer att skarva två rör som måste svetsas ihop som lika gärna kunde göras med en rörböj vilket också blir snyggare. Länk Tittar man på bilden där hans Induction Pipe är monterad i bilen ser man att slangändarna inte är vinkelräta mot stålrören. Det kanske inte är helt uppenbart, men det betyder att delar av ändarna på stålrören pekar in mot centrum silikonslangarna vilket inte är bra för flödet. Jag kommer att gå på Mr. 5 lösning och göra på samma sätt i min bil. Den enda skillnaden i stort blir att jag skruvar stosen mot luftburken och tätar med svart sikaflex i s f att bara limma den. Material till detta finns att köpa här Länk och stannar på ca en 5-hundring om man återvinner en DCI-burk. Får inte DCI-burken plats i det nya utrymmet är det bara att skaffa ett lite mindre filter. |
|
| Komplett DCI samt Big Tom's eminenta Heat Shield säljes. Skicka PM och ge ett skäligt bud. En tusing kanske (=knappt halva priset) ? | |
|
Min Dci är också till salu på powerbörsen :-) |
|
| Har någon köpt den här än Länk och kan säga om den är bra eller ej? | |
|
Den ska vara bra. Själv har jag den Original från bmw på dator. |
|
| r1000>> spännande projekt :) kanske man kan svänga förbi dig med några laxar om denna lösning funkar tillfredställande ;) By the way visst har du en boost gauge uppe i väntra hörne av instrumenträdan? Vart köpte du den och vad kostar? Jag kommer behöva en ny gauge nu när jag ska flasha bilen till giac stage2+ | |
|
Jag letar med boost gauge. R1000: Väntar på din bild av din lösning med boost gauge. |
|
|
Jag köpte mätaren av Thobias1980 och är supernöjd med den (och med allt annat jag köpte av honom) :-) Länk Funktionellt är den lika bra som Rixter'n, d.v.s. den kan kalibreras och visar även Peak Boost samt har ingång för Night Dimming. Problemet med lösa mätare är dock att de är svårt att få till en snygg installation. Men visst duger det bra att sätta den i en vanlig 52mm instrumentpod i hörnet på panelen. Foten på podden kan fästas med tunna buntband i gallret på panelen. Det positiva är att mätaren är bra placerad för att synas. Återkommer med info när moddarna är införda. Mr. 5 lösning på förbättrad lungfunktion är så pass enkel att vem som helst kan göra den själv. Använd ett kort 2.5" alurör och såga upp 6 spår så att 3 flikar kan vikas ut. Tag upp ett 2.5" hål i luftburken och skruva fast stosen m h a flikarna och täta med Sikaflex. Resten är bara att skruva dit, slang och luftfilter. |
|
|
OK Sevak, lova att inte skratta nu :-) Länk Det ser bra ut på håll och med svag syn, men en vanlig pod är säkert bättre. |
|
| Micke: Såg faktiskt ganska bra ut. Du har inte en bild från lite längre avstånd. | |
|
Jag lovar att du inte vill ha den här lösningen Sevak, den fungerar bra och ser OK ut vid en hastig anblick, men är en fult tillskuren hållare som egentligen ska sitta på A-stolpen. Jag kommer att göra om mätarinstallationen när jag får Meth-mätaren med inbyggd boost-mätare. Länk |
|
|
Nu såg de inte lika fint ut:P Jag vill ha rixster vent gauge men vill ej lägga 2500 kr på en laddtrycksmätare. Kan bli ännu mer pengar om man åker på tull och moms. |
|
| Det är lite bättre än McMuffin-hållaren som följde med mätaren, men inte mycket mer :-) | |
|
sevak>> här finns koppar till gauge, 52 mm Länk Länk eller denna Länk |
|
| Helt OK mätarhus Bomis som varken bygger på höjden eller djupet. Ankfoten kan ju trimmas ner framtill... | |
| what the hell....jag köpte rixstern! :P Länk då vet man att man får bra skit iaf.... | |
| Tråden är effektivare än Blocket... DCI+HS köps av en V-åsare :-) | |
| Bomis: very nice! Jag hjälper dig installera den ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.