AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.377

Ökad effekt på min 335i

Sida 237 av 712
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Löparn.. Jag skulle snarare gissa att din kommentar grundar sig i okunskap om vad just metanolinsprutning egentligen innebär i motorn. Methanol insprutning ses ofta som lustgas, men långt ifrån samma sak.

Det du sprutar in är inte ren 100% alkohol, utan en blandning som närmast kan jämföras med vodka i styrka, fast då som Metanol (träsprit) istället för etanol (drick-sprit).

Man gör detta främst för att sänka knackningsbenägenheten genom att alkohol har ett högre oktantal och för att sänka temperaturen så alkohol egentligen brinner kallare (sanning med modifikation). Den främsta effektökningen med methanol kommer genom att man pga. ändringen i bränslet kan trycka på mer bränsle och öka turbotrycket för mer luft.

Till skillnad mot lustgas så är methanol otroligt snällt mot motorn.

Med risk för att ha virrat till det ännu mer..

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
Err.. missförstå mig rätt.. Är ingen besserwisser, utan snarare bara påpeka att det är enkelt att göra samma misstag.. Jag fick det också förklarat för mig och kom till en lite "aha!" upplevelse när det gällde just meth. :)
Vill bara dela med mig av den blygsamma kunskap som jag själlv fick ta del av.

//amullo
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Ni har säkert rätt både att min uppfattning om meth bygger på okunskap (skulle vilja påstå att det absolut förhåller sig på det viset) och en måhända omodern syn på vad som är att betrakta som konventionell trimning numera. Det har i sin tur delvis att göra med att jag själv kör bilar med ganska många år på nacken. Då är möjligheterna till de grejer som ni håller på med ganska begränsade. Men trots detta är jag ganska nöjd med sakernas tillstånd. Skulle vara kul att pröva någon gång hur min Alpina står sig mot era trimmade 335:or. Från stillastående och tex flygande 50 som i M5Board-eventen skulle jag få storpisk, men från 100-120 och uppåt skulle det nog bli en jämnare historia. Man kanske får komma med på en av era "Autobahn-meetings" någon gång.

God jul,

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag kan ställa upp från vilken hastighet du vill, UTAN meth!
Vi väntar tills snön släppt sitt värsta grepp, sen kan vi mötas upp på Autobahn. ;)

// Thomas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Nu är en specialversion av Coolingmist Meth beställd som är anpassad för Procede Rev II, Vishnu dröjde för länge med att bekräfta köp och missade därför beställningen....
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Vad är det som gör kittet anpassat för PROceden?
(Funderar nämligen på att få till meth ihop med min rev1:a)

// Thomas
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Big Tom: kan du inte bara ha en std. mapp och en meth mapp och byta till starkare nar du aktiverar meth? det ar valdigt mycket what if med meth men solange man har koll ar det ingen problem.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du kan nog inte nyttja fullt ut med Rev I. Rev 2 har en analog 0-5 VDC ingång som matas med 100 mV per 100 ml meth flow och sedan ökar aggressiviteten i mappningen efterhand flödet ökar till max ca 700 ml/min eller vad man väljer att ställla in. Priset på Coolingmist bästa kit blev väldigt bra :-)
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
R1000, va fick du ge för methsystemet?

BigTom, lika bra att ta steget till Rev II nu när V4 kommer också, så blir det inga problem med meth heller!!

//Roger..
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
till alla som kòr piggy... sluta krongla och kòr riktigt tunign som Giac.. ni kan prov kora min bil.... jag haller 350 whp pa redline med 13,5 timing advance pa redline... do it with a piggy if you can :-)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
rolle10: Rent prestandamässigt tror jag inte att det är någon direkt svaghet att ha Rev I, det går lika bra att skifta automatiskt mellan vanlig och aggressiv map för meth med den. Men visst, de nya funktionerna som kommer med V4 som t.ex. Instant Boost mm stödjs bara av Rev II.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
För de som önskar minimerar kostnaden för Meth så tror jag det kan fungera tillräckligt bra med följande kit Länk

Bara att se till att switch för mapstyrning till Meth-map också aktiverar ström till pumpen som sedan styrs av den ingående trycksensorn. Trycksensorn ställs sedan in till 10-12 PSI. Kostnaden för en sådan lösning hamnar på under 2000 kr.

Själv har jag köpt det är systemet som ska anpassas till Procede Rev II sömlösa mappstyrning. Länk

pe
771
pea
BMW M3 E92
En av de bästa säkerhetsfunktionerna med Vischnus meth kit att den byter mapp direkt om det blir stopp på meth flödet, R1000 kan du få den att fungera med ett utomstående kit, ar inte satt mig in är i kopplingsschemat så jag vet inte om det är möjligt.

GOD JUl Allihop

Det skall bli kul att se hur mycket mer vi kan ta ut ur våra bilar, behåller nog min 1 år till och hänger på lite mer grejer, ska satsa på att ta Kollegans GTR med Cobb tune, få se om det går utan turbouppgradering
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det finns flera Fail Safe funktioner i Coolingmist styrenhet CMGS som redan nu automatiskt kan byta mapp på Procede vid fel som t.ex. för lågt turbotryck, för lågt Meth flöde, för högt Meth flöde (slangbrott) och för låg eller för hög avgastemp. Det man behöver göra är att koppla ett relä emellan CMGS och ingången för map switching på Procede. Procede arbetar med 0-12V på denna ingång medan CMGS levererar jordslutning (eller öppen krets). Vad jag kan se är CMGS styrenheten betydligt mer avancerad än Vishnu's (Labonte). Det som saknas i CMGS för tillfället är en 0-5 VDC utgång för flöde som Vishnu kommer att nyttja längre fram, samma funktion kommer att införas på CMGS så snart Shiv släpper en Procede version som stödjer flödesmätning från Meth Controller. CMGS har redan kretsen för att leverera 0-5 VDC men just nu används den för att indikera boost m h a spänning.

Andra fördelar med CMGS är att den har inbyggd boost-mätare och flödesmätare mm.. Därmed inte sagt att Coolingmist är bättre än Snow Performance men i mitt fall fick jag ett helt system till ett betydligt lägre pris än Snow's.

Länk

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
God jul från italien!
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
God Jul från avd 79b på Ackis :/

Hur mycke effekt kan man ta ut med bara piggy, DCI och meth? 400+? Är IC´n fortfarande en lika stor flaskhals då? Det verkar ju vara det mest prisvärda (och skonsamma) man kan peta i en 335:a, eller har jag fel?

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Gissning: 350 hp på hjulen.

Meth fixar låg IAT men förbättrar förstås inte flödet i standard IC.

Standard DP's har väldigt restriktiva kattar.

Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Kan till viss del hålla med dig angående meth löparn, men om din Alpina är org. så tror jag inte du har en suck mot flertalet av 335orna här då dom går som e60 m5 i princip.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag trodde inte att du var så gammalmodig Macky... ;)

// Thomas
Visa användare
2.407
amullo
löparn!
Det eventet jag var med på så körde man rullande starter från ca. 50 km/t och släppte när det var ca 300-400m kvar av landningsbanan vi körde på. Nästa gång tar jag med mig min Ducati. :)

//amullo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.