AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.592

Ökad effekt på min 335i

Sida 23 av 712
pe
771
pea
BMW M3 E92
Tobias, vad har du tänkt göra med din.
Själv kommer jag att sätta ditt nytt insug som nästa steg. har V2,Dp o avgas
Får se hur Vischnus ser ut, vip tror jag kommer att ge ett problem med att det sitter i hjulhuset, och med vårt regninga klimat är det nog risk att man suger in vatten.
Är lite tveksam till IC , den minskar risken till knack (=ecu sänker effekten) vid hög temperatur, så vid bankörning under lång tid kan den nog vara befogad. Så 20hp vid normal användning är jag tveksam till
Kul om några svenska bolag tar fram trim, alltid lättare om man får problem
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Banträff...! Jag e på! Hoppas att diffen är klar tills dess!
Jag kan fortfarande inte förstå att jag kunde dra ifrån den där CSLn på M5board eventet?
Måste fixa bättre väghållning för att hänga med den på banan till våren.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Heartware: För att en bil med V1 är snabbare än en M3 CSL? :-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Hillstreet: När man sitter i bilen så tycker du att den inte går så snabb. Man känner lite drag
men inte det där klassiska sportbil känslan. Allting är rätt lugnt och sansad.

Man kan lätt lura in sig i en falsk säkerhet.

Vet inte hur många av er som har tagit era bilar på gränsen men jag har märkt att det är det mekaniska greppet som behöver förbättras för att få denna bil att verkligen komma till liv. (Banta bilen 100kg är ju nästan att föredra)

Var på Auto Mässan i veckan.
och det kommer ner till två val. KW eller Bilstein.
-Skall äntligen få ett bra pris nästa vecka.

Innovate, don't imitate
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Heartware: Jag förstår vad du menar men jag tycker absolut det känns att det går snabbt. Du vet känslan när du klamrar dig fast vid ratten och sugs bak i stolen, då går det snabbt ;-)

När du säger grepp, menar du för bana då?
Funderar själv starkt på r-däck och bättre bromsar till sommaren.
Runflats för dagligt bruk blir kvar då det visat sig att de har bättre grepp på torrt än icke-runflats.

//Joakim

To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
"Runflats för dagligt bruk blir kvar då det visat sig att de har bättre grepp på torrt än icke-runflats."

Say what?

Jämför du med Performance däck från 1980 som har hårdnat till bakelit? =)
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Med grepp menar jag väghållning.

LSD, coilover och bättre däck.

LSD -Bättre drivning

Coilover- hårdare chassi och mer responsiv dämning
klarar högre G...sss vid kurvtagning

R-däck ger en fenomenal grepp när man har värmt upp dem.
(Tycker personligen att man känner greppet redan vi start.)
Dock låter de lite vid 70km/h - 90km/h och är värdelös vid drag race.

R-däck slår Runflat på allt utom regn. (körde i 120km/h upp till mantorp utan problem i ös regn.)
Kallt som varmt.

R-däck all the way. ;-) (borde ordna ett gruppköp!)
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tomas-:

---
Auto Motor und Sport (Germany) tire test: Standard vs. RFT (Article from swedish edition 2006-08-14)

Tires:
Potenza RE 050A
Pilot Sport PS2

Test car: BMW 330
225/40-18 front, 255/35-18 rear.

HANDLING DRY ROAD
Track Distance: 2 770 m
Bridgestone RFT 1.17,0 min
Bridgestone 1.19,4 min
Michelin RFT 1.17,4 min
Michelin 1.17,8 min

HANDLING WET ROAD
Banlängd: 2 300 m
Bridgestone RFT 1.49,3 min
Bridgestone 1.44,7 min
Michelin RFT 1.44,2 min
Michelin 1.42,5 min

BREAKING DRY
100-0 km/h (meters)
Bridgestone RFT 36,7 m
Bridgestone 37,9 m
Michelin RFT 36,7 m
Michelin 35,5 m

BREAKING WET
100-0 km/h (meters)
Bridgestone RFT 52,4 m
Bridgestone 49,2 m
Michelin RFT 54,3 m
Michelin 49,8 m

Conclusions according to the article:
RFT's are handling great on dry tarmac thanks to their stiff sidewalls, they are less good in wet conditions. Should RFT's be avoided? No, and we can expect RFT's to be fully on par in all aspects with standard tires in the future.
---

//Joakim

Hillstreet

Intressant läsning.
Något som jag ofta reagerar på är vid allt klagomål på rft är att dom är stötiga mm mm. Men sedan hyllar samma persson r-däck. Båda bygger ju på att ha styva sidostommar och ett r-däck är ju ofta stötigt som f*n, så att rft greppar bättre på torrt verkar ju logiskt tycker jag. Sen är det såklart stor skillnad i gummiblandning men ett däck med styv stomme viker sig ju inte så lätt och att åka på texten på däcksidan lär ju knappast vara optimalt ;-)

Nu är inte det här riktat till någon speciell i denna tråden utan min allmäna uppfattnig om vad jag läst om rft under flera år
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
ryk 330xi: Visst är de stötigare men skillnaden är marginell. Tycker jag om den extra säkerhet man får med RFT däck, såg bilder från en high-speed-blowout med en M5 touring på Autobahn.. Såg inte kul ut alls.
Den där artikeln är dessutom från 2006 och utvecklingen har gått yterliggare lite framåt. Många tillverkare hoppar på RFT tåget, nya Nissan GT-R som spöade Porsche 997T runt Ringen rullar på RTF däck.

Heartware: Vad kör du för fälg till r-däcken? 17"?
LSD är så jävla dyrt och jag gissar att BMW inte skulle bli så glada i att serva bilen. Ganska säker på att min bil har den där elektroniska diffen som det snackats om, lyckades iallafall hålla ett jävligt fint 50-meters ställ igår med antispinn av. Den verkar faktiskt fungera ganska bra.
Coilovers verkar också förbannat dyra.

//Joakim

To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Där ser man, utvecklingen har gått framåt.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Blev lite förvirrad av ryk 330xi kommentar:

Om all teknik vore så enkelt att förklara så skulle vi inte behöva ta upp detta i denna tråd.
Bara för att både RFT däck och R däck stommen har starka sidoväggar så betyder inte att båda har lika egenskaper.

Testet från automotorsport är gjort mot sport däck inte R -däck.
En viktig fråga: Hur många varv körde de när de utförde testet? 1? 3? 5? Körde de flera varv i rad?

Mina Pirelli P Zero Nero blev överhettade efter 5 varv på bana. Min polare slet ut sina Potenza RE50 efter 8varv.

Det där med att ett R däck är stötigt har jag också svårt att förstå? Vanligtvis så är misstaget att man kör med för hög tryck. Tempen ökar rätt fort och kraftigt i ett R-däck jämfört med RFT och de vanliga sportdäck!

Det finns som sagt olika gummiblandningar i R-däck, själv kör jag medium vilket är ganska mycket mjukare än mina Michelin RFT.( De är mycket klibbigare oxå)
Jag talar ur mina egna erfarenheter. Då jag har båda däcken i garaget, så det är bara att känna och klämma så man kan bilda en egen uppfattning.

Något som jag fokusera mycket på är " känslan ".

Känslan utvecklas efter erfarenhet och är högst personligt

Enligt mina erfarenheter av R-däck är att det ger mycket mer information från vägbanan
till mig.
Medan med RFT så kör man oftast i blindo. Har inte fått några positiva överraskningar.

Skall man öka motoreffekt så måste man ha bättre grepp och över för kraften ner i backen.
Det är ju ingen sport att bränna gummi =?

Jämförelse:
Den nya GTR R35 använder Potenza RE70 viket är det senaste.
Har en video där de körde den nya japanska Civic Type R 07 snabbare än GTR R34 runt
Suzuka Circuit med R däck. ;-) Då pratar vi om 220hk. hehe.
Länk: Länk

Hillstreet:
Kör med M-fälgar 18tum. Tyckte att 17 ser…lite för liten ut. Samt det är rätt tight mot bromsoken. Försöker att ha kvar original looken ^_^
Visa användare
52
Matz Olli
525 90
328 95
318 96
318 90
Riktigt chassi skonar både r och gatdäck vid hård körning..

Coilovers är dyrt men ger precis som dyra bromsbelägg på sikt en god total ekonomi om man åker hårt både på gata och bana. plus en bra mycke snabbare bil.. i alla lägen.. lite tips om hur man kan resonera finns på Länk

Vad det gäller "top of the line" gatdäck anser jag att endast ett fåtal pallar att åka på bana i synnerhet på tung bil med standard fjädring.. nä på med r-däcken på bana och köp lite billigare vardags puckar om budgeten skulle vara begränsad ;0)...

R däcks länk... Länk
R däcks länk... Länk

\matz

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Hillstreet: Trevligt att bli citerad fran E90post.com :-) Som jag har forstatt det sa ar det enbart sidovaggarna pa ett dack som skiljer melllan standard och RFT. Styva sidovaggar verkar vara gynnsamt pa torrt underlag medans det gor dacken mindre foljsamma vid vid vata.

pea: Jag far min bil om 4 veckor sa jag har fortfarande tid att vanta pa att alla nya produkter blir ordentligt utvarderade. Just nu ser Helix Attache tillsammans med nytt insug lockande ut som lite lagom trimning.

Ar det dag for ett 335 mote i Stockholm i april for att tillsammans med vara alskade bilar kora, jamfora och diskutera olika tuning produkter i en vanskaplig anda!?

/Tobias
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Blev ett litet fel, stycket ska vara:

Hillstreet: Trevligt att bli citerad fran E90post.com :-) Som jag har forstatt det sa ar det enbart sidovaggarna pa ett dack som skiljer melllan standard och RFT. Styva sidovaggar verkar vara gynnsamt pa torrt underlag medans det gor dacken mindre foljsamma och darmed samre vid vata.

/Tobias
Heartware
Det var inte meningen att göra dig förvirrad;-)

Hade det varit så lätt så hade jag såklart inte tvekat, men nu vet jag inte hur det är utan att jag tycker det finns logik i att rft borde kunna greppa bättre på torrt. Därmed inte sagt att så alltid är fallet.

Men då många hyllar r-däck men inte kan tänka sig åka på rft pga av stötigheten förstår jag inte resonemanget. Tycker mina MPSC r-däck med 2 bar varmtryck går stötigare än rft (det lilla jag åkt rft).

Skulle inte r-däck ha en styv stomme skulle dom ju vika sig. Körde på GY F1 ibörjan när jag körde bana 235/35-19 8,5"breda fälgar, dom försvann hela texten på sidan av däcket trots över 3bars tryck. Mina MPSC kan jag köra med 2 bars tryck utan tendens till att vika sig i stommen.
Bridgestone re540s behövde jag 2,5bar varmtryck i för att inte stommen skulle vika sig och samma tryck på toyo.

Så det var med dom erfarenheterna jag inte tycker det är konstigt att rft borde kunna greppa bättre på torrt.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tobias1980: 335 eller E9x träff i Stockholm vore jävligt kul!
Vill vi göra det lätt för oss kan vi ju bara ansluta till Brostugeträffarna varannan Måndag, brukar vara jättetrevligt där.. men oftast är man ganska ensam om att ha ny bil :-)

//Joakim

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Hillstreet: Brostugan kan vara ett alternativ, men vi borde nog styra upp en traff som ar mer inriktad pa korning av bilarna. Vi far avakta lite och sedan styra upp nagot i april. Jaklar va skoj det ska bli att traffa lite andra entustiaster.

/Tobias
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tobias1980: Mm jo det är ju en idé. Hyra den där banan i Strängnäs kanske? Malmby Fairground

//Joakim

Hillstreet:

Tycker att man bil är så nära ny skick som det går att få eller:)) och jag brukar vara där
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.