|
Sida 228 av 712
|
|
|---|---|
|
Det här är tagit på Rototest när jag hade JB3 Länk Länk |
|
|
Bastuck på min 335: Länk |
|
|
Enrita: Det där är ju inte Rototest utan Turbocenters rullande landsväg som i och för sig är mycket tillförlitlig, precis som firman i stort är det. Dina effektsiffror är också mkt, mkt bra. Det enda "problemet" med dessa siffror och anledningen till att jag tjatar om Rototest i Rönninge att man vill se andra, helst många effektmätningar från andra liknande bilar utförda i samma anläggning. Först då vet man hur en specifik mätning står sig i relation till orginalbilar och hur mycket ett visst trim faktiskt ger. Det handlar med andra ord om att bringa lite mer systematik och objektivitet in i dessa diskussioner. MVH Löparn |
|
| löparn: tyvärr är inte alla intresserad att se effektmätningar och spendera pengar på det. Min bil helt original bänkade 250 whp och 272 med stage 3 mods och stock mapp. Det är väl därför jag bara testar bilen på turbocenter så att jag kan se skyllnad och ökning i prestanda versus original. Jag kan kolla om det går att bänka på rönninge nästa vecka. | |
|
Enrita: Vore kul om du gjorde det, då får vi svart på vitt hur en av de vassaste, för så är det väl, 335orna i landet, står sig mot nya m3:an, nya och gamla m5:an, min gamla Alpina-häck m.m. Att sedan dylika effektmätningar inte säger allt om hur bilen går på vägen är väl närmast självklart och inget att "bråka" om. Men intressant är det i alla fall. Dina 250 whp respektive 272 whp (ska det inte vara 372 whp?) är det i Turbocenters anläggning? Hygglig effekt av trimmet, drygt 120 hästar, får man säga. Borde väl innebära närmare 430 hk i motorn. |
|
|
Jag har bänkad bilen på turbocenter och fick jag: Stock: 250whp Stage 3 mods och stock ECU map: 272 Stage 3 mods och JB3 vassaste map: 351 - 355 - 357 - 368 : med JB3 skyller ganska mycket varje körning och högsta siffrorna är peaks. Power sjunker snabbt efter det. Med Giac Stage 2 håller power jämt från 5200 till 6400 och skyllnaden är 0,5/1 whp varje körning. Jag bänkade också i huddinge på en annan rullande landsväg och fick igen med STage 3 mods och stock map 271 whp. Synd att killen som bänkade bilen hade ingen aning att när man bänkar en turbo bil måste man sänka gasen hela vägen istället för ge lite i taget. |
|
|
Löparn skrev: "Inte helt logiskt. Om ni har samma effekt borde ni inte börja tappa uppe i fart, det är ju där effekten brukar spela roll. Talar snarare för att ni har mindre effekt." Skälet till att vi tappar uppe i fart beror till största delen på ogynnsam värmeutveckling, vilket sugmotorn i M3:an inte lider nämnvärt av. Methinsprutning torde dock råda bot på detta. // Thomas |
|
| Melle: fint ljud från Bastuck. Bästa i min åsikt . Ska pröva filma min utan kattar. | |
| Vi måste ha en stor 335i träff till våren:) | |
|
Låter som en bra ide Sevak. Man måste börja planera vad man ska göra i vår/sommar nu för att överleva december mörkret. Jag är lätt på :) Enrita> Hur långt har din bil gått? Har du haft nått problem med turbosarna? |
|
|
min bil har nästan gått 6.000 mil, inga problem alls. Har bokat nu Rototest dyno på Länk den 13 December. Skulle vara kult om någon hänger med. Pris 1000 spänn. |
|
|
Kul att du nappade Enrita! En handlingens man, alltid kul att se. Ska bli grymt kul att se resultatet. Skulle gissa att du har närmare 400 whp. |
|
| det är väl kul att pröva olika grejer. har hört att rototest är inte bra alls med turbo bilar men vi får väl se. | |
| enrico: Körde du nåt mot bomis under helgen? | |
| Nej, man kan inte köra när det regnar. Var också dimma på söndag. | |
| Jag är med på Rototest den 13e om det inte är dåligt väglag (sommardäck...). | |
|
Enrita: Varför skulle turbobilar missgynnas i Rototest-anläggningar? Såvitt jag förstår, vilket är tämligen lite i dessa sammanhang, kör man både svep och steady-state vart 500 varv. Kan inte se att detta skulle göra någon skillnad på uppmätt hjuleffekt beroende på om bilen är en sugis eller en turbo. Men jag kan ha fel. Lite klokare på hur 335orna svarat på trimmet och står sig effektmässigt mot andra bilar kommer vi förhoppningsvis att bli genom ditt initiativ. Min gamla Alpina uppmätte för övrigt 336 whp när den bänkades hos Rototest i Rönninge förra hösten. Hyggligt resultat tycker jag mot bakgrund av bilens ålder och miltal (17000 mil). En indikation på att bilar inte behöver tappa effekt över tid, vilket ibland framförs. |
|
| löparn: Rototest har ingen inbyggd massa så kurvarna blir fel mot vad bilen presterar på gatan. Kör man på en stor rulle som en rullande landsväg har så väger den massor vilket liknar att köra på vägen där av mer korrekta värden. En turbo bil behöver motstånd för att bygga boost. | |
|
Ser vad du skriver men vet inte om jag håller med. Det borde i och för sig gå lätt att ta reda om det stämmer. Koppla in en laddtrycksmätare under testet. Visar den att fullt laddtryck byggs upp så stämmer inte din teori, annars har du rätt. Eller är jag helt ute och cyklar? |
|
| Enrico: Vad tycker du om Forge DV´s är dem ett måste? Märkte du någon skillnad med dem? Lätt att montera? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.