AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.840.483

Ökad effekt på min 335i

Sida 225 av 712
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Janne: Det var nån kille på Cap Gemini. Han var väldigt nöjd iallafall.

Thomas: Ja det känns lite bittert. Men jag tror jag kommer att trivas med min dieselkärra..

Har sålt alla trimgrejerna förutom Proceden och luftfiltren. Har en "BigTom-cold-air-intake-box" oxå =)

//Erik
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Nu får vinterbilen en S70 2.4 T duga effektmässigt. Den har aldrig gått speciell bra trots att den är på 193 hp original och sedan chippades till 240 hp av BSR. Me de kunskaper som nu har byggts upp om turbo insågs att det är något lurt... En så lite turbosnurra ska ju ge ladd på en gång. Ändå är det bara på höga varv och med gasen i botten som den har gett lite mer effekt än en sugmotor. Jag har ju inte kört den så ofta och trodde att det var normalt för modellen.

Efter en kvälls felsökning ser jag att det är en magnetventil för reglering av turbotrycket som knasar. Den avleder inte laddtryck till WG som den ska vilket gör att WG öppnar alldeles för tidigt...Motsvarande funktion finns på 335.

Efter att ha åtgärdat den felaktiga ventilen genom att helt enkelt sätta dit ett T-stycke med justerbar pys går bilen som aldrig förr. Ställde in laddtrycket till 1 Bar (14 PSI) vilket är ungefär max man ska köra med på motortypen om det ska hålla bra. Det bör ge ca 280 hp på veven eller 250 på hjulen. Original laddtryck är 0.4 Bar och 193 hp, d v s 40% effektökning m h a turboaggregatet. Det ger 140 hp i grund. Med 1 Bar laddtryck erhålls 100% effektökning, d v s 280 hp. Rätta mig gärna om jag tänker fel....Men rövdynon säger att det kan stämma för bilen är nu märkbart piggare än en S60 T5 original som ger 250 på veven. Med tanke på att bilen är framhjulsdriven räcker det bra med 250 WHP (det lät NÄSTAN trovärdigt), det drar hyfsat bra för att vara en skitbil och utan att det tappar fästet alltför mycket annat än på 1an och 2an.
Låter som en kul vinter bil Micke synd bara att den inte är bakhjulsdriven.
Jag bytte nyligen till original mjukvaran. Vilken jävla skillnad det är som dag och natt. Får har den så här nu några månader men kommer ändå knappt köra bilen under vintern. Ska lämna in bilen snart för att söka goodwill.

Enrico: Du undra om Vtech kan ladda mer än 14,5 psi. Enligt Jonatan är detta möjligt.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Sevak: Du borde inte ha några problem att få nya aggregat på maskinskadeföräkringen, den gäller 10 000 mil eller 8 år vilket som inträffar först. De nya aggregaten, om det är det du behöver p g a WG-rattle, har en 8 mm WG-axel i stället för 6 mm så de kommer att hålla bättre.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
sevak:

Passa på och 'flow-preppa' de nya aggregaten innan du sätter dit dom.
Blir ännu bättre då.

/Janne
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Förr körde man med sommardäck året runt i trimmad Volvo Amazon LOL
Det gick bra.
Janne: Jag kan ej göra sånt själv, men om man skulle göra så får man väl räkna med turbolagg. Dvs kraften kanske kommer efter 2500 rpm.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Sevak:
det måste göras av någon duktig turbotekniker. SL-turbo, Svensk Turboservice eller annan. Finns en duktig tekniker i Roslagen som också fixar sånt. Och du får definitivt INTE turbolag, snarare tvärt om, den laddar bättre från låga varv. Hade en flowpreppad 019T-turbo på min S60 T5:a
och fick bort turbolagen som fanns beroende på 019T's större kompressorhus
jämfört med det 016T som satt som orginal.

/Janne
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Lite OT:
Ja då kan man snart ge sig in i leken. Har varit och kollat på bilen och allt såg ok ut förutom att den var j-v skitig, den kom till Linköping nu under eftermiddagen. Jag hoppas på att få bilen på fredag. Kul:-)

//Stefan
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
StefanL: Då kom nog våra bilar tillsammans för min kom också igår =) Hämtar min på onsdag.

//Erik
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Efter nästan 2 veckor i tullen! kom denna lilla julklapp:
Länk

innehållet:
Länk

ruttna bilder men ni ser nog vad det är...
Grattis bubbla:)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
BMW-Erik:
Det stämmer nog.
Kunde inte Martin få bättre fart på grabbarna:-)
Var det en sedan eller touring du skulle ha?

//Stefan
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
StefanL: En touring. Kom inte ifrån jobbet föränn på onsdag =) Hade säkert kunnat få den tidigare.

/Erik
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Som det ser ut nu får jag min bil på tisdag. Grabbarna har mycket att göra

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Som det ser ut nu får jag min bil på tisdag. Grabbarna har mycket att göra

//Stefan
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
pea och ni andra med DCT-låda, läs detta från ESS angående programvaran till bilar med äkad effekt och DCT-låda.

Länk

antar att det löser ditt problem pea ?

/Janne
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Janne,
vad jag förstår handlar det om DKG:n i auto-läge, kör man manuellt så verkar det inte vara nåt problem?
Efter ett par månader med DKG-låda kan jag bara säga att den är underbar, kör manuellt hela tiden, fast slår i auto när jag snackar i telefon.
pe
771
pea
BMW M3 E92
tack för länken, den beskriver unefär vad kag kännt vid nedväxling i autoläge.
Att de kan lösa det med med motorns ecu var bra nyheter, det betyder ju att samma ska kan göras med piggyns programvara
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Tjena!
Tänkte höra med er som har koll om det är viktigt med "Modified Clutch Valve"?
Kör Vishnu V3, bms dual cone och snart får jag racecooling intercooler, AR- downpipes och en cold air-box...
Funderar även runt detta med OCC men avvaktar lite där. (kör ju oftast på grundmapp nu när det är dåligt med fäste ute)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.