|
Sida 224 av 712
|
|
|---|---|
|
Micke: De låter intressant. Undra hur mycket olja jag kommer hitta när jag ska byta IC. När Thomas drog bort mina dumpar så hitta han lite olja under en. Vad kommer hända med dem som kör trimmat utan OCC och BMS filter för vevhusgaser? Måste man ta isär halva motorn för att få bort alla olja sen? Vart hittar man BMS filtret? Jag hittar de ej på terrys hemsida. |
|
|
Sevak, du får bättre och billigare filter om du köper 2 lösa filter och 2 st 60 mm rör på 8-10 cm styck. Rören du får med bms är på 57 mm och du får dra in gummidelen så mycket att de blir missformade. Fattar inte varför de inte levereras i rätt dimension, borde vara skitenkelt. |
|
|
Pea: Vi pratar ej om DCI. De har jag redan;) Men som du säger jag fick med klämma åt mina mer än vad man borde. |
|
|
Sevak: Det som händer om man kör utan OCC eler utan BMS-filter är att oljan i vevhusgaserna till viss del hamnar i IC och ledningar och till viss del bränns fast på baksidan av insugsventilerna och på sikt gör att maskinen kan gå ojämnt och ge lägre effekt. Oljan sänker dessutom oktanvärdet på soppan så även på kort sikt är det bra att avskilja oljan genom att den befrämjar spikning varvid ECU reducerar laddtrycket. BMS lösning med ett litet filter som sitter under cowlen är inte så smart för att uttrycka diplomatiskt… Dels kommer det att droppa olja baktill i motorrummet mot torpedväggen, dels är det djäkligt besvärligt att inspektera och göra rent filtret. Vissa på N54 har rapporterat att filtret behöver göras rent och att överskottsolja tas bort redan efter några veckor. Med en sådan lösning får man åt he-te för mycket besvär. Det hade varit bättre att flytta ut filtret längre fram i motorrummet med en slang så att det är åtkomligt och där man har kontroll på läget utan att skruva loss cowlen mm framför vindrutan. Men det verkar också ganska kass att oavsett vart filtret sitter behöva göra rent filtret och ta bort det som slaskar igenom med bara några veckors mellanrum. Då är det bättre att ha en OCC och filtret efter OCC, eller helt enkelt leda ner vevhusgaserna i en lite större burk som inte behöver tömmas mer än en eller högst två gånger per år. Det man får tänka på också med en filterlösning jämfört med OCC och sluten lösning är att det kan börja lukta olja runt bilen som i värsta fall även letar sig in i kupén och inte gör någon glad. Jag kommer nu att sätta dit en liten breather (litet filter) efter OCC och se vad som händer. Det jag i första hand är intresserad att få veta är hur mycket olja som kommer igenom OCC utan att avskiljas i den. Det styr hur jag senare väljer att göra en slutlösning. Om OCC avskiljer i stort sett att olja kan man köra med ett slutet system, OCC och återledning av vevhusgaser till insuget. Blir filtret kladdigt för fort visar det att en OCC lösning är för dålig och då återstår bara att leda ner skiten i en behållare som är slutstationen för olja i vevhusgaserna. Det här borde jag ha kunnat förklara på tre rader... |
|
| R1000: det är ok att skriva mycket och på ett bra sätt :-) det är ett måste att filtrera bort olja. Som jag har redan skrivit min OCC var halv fyllt och den läckte också ... Din lösning låter jätte bra ! | |
| Micke: Berätta hur de går sen jag är med sugen på en lösning;) | |
|
Tack för uppmuntran Enrico och Sevak :-) Jag har satt dit en Breather nu och när jag lossade utgående slang från OCC till insug blir jag klart oroad. Min OCC fångar lika mycket olja och mer därtill än köp-OCC. t.ex. Riss Racing OCC. Men det jag ser i slangen på utloppet är att det även efter OCC finns en del olja. En sluten OCC-lösning med återledning till insuget är således ej tillräckligt bra. Oavsett hur mycket olja det finns i burken kan man vara säker på att olja även har transporterats vidare till motorn via insuget... Det gör att lösningen med Breather efter OCC som inte återleder några gaser alls till insuget känns som ett måste. Men, det man måste tänka på är att även denna breather kommer att mättas med olja efterhand och skapa ett litet mottryck. Minsta lilla mottryck som gör att koks och annat skit i blow-by inte evakueras från vevhuset kan få förödande effekter (slitage) om det blir kvar i maskinen. Just nu känns därför BMS lösning inte bara kass utan även direkt riskabel genom att BMS har ett alldeles för litet filter som sätts igen så att det börjar rinna om det redan efter ett par tre veckor och då är mottrycket ett faktum. Min gissning just nu är att det bästa är att lossa utående slang från OCC (OCC behövs), plugga slangen för att inte dra in ofiltrerad luft den vägen och sedan låta vevhusgaserna dels kondenseras i OCC, dels helt enkelt ledas ut i motorrumet via OCC utlopp, men utan filter som ger mottryck. Nackdelen är förstås att man kommer att få lite oljerök i motorrummet men det kan man leva med genom att det inte går tillbaka i maskinen och det inte finns risk för negativa effekter som det blir när en breather är oljemättad och orsakar mottryck. |
|
| Nu blir jag nog snart bannad på N54 genom att det är uppenbart hur korkad BMS (för) enkla lösning med crancase breather är. Länk En kille la upp bilder som visar hur kladdigt det blir omkring det svåråtkomliga filtret redan efter ett par veckor och det är egenligen märkligt att BMS säljer en sådan lösning överhuvudtaget. Bara med en så enkel sak som att göra breathern åtkomlig genom att sätta det i änden på en 50 cm lång 1/2" slang hade varit mycket bättre. | |
| R1000, intressant info... | |
| 335 ligger lite på is nu, steg 3 till vinterbilen (Volvo turbo) är under införande :-) Inledde idag med att byta stötdämpare runt om, f-n vilken skillnad det blev :-) | |
|
jag är trött på att inte kunde köra bilen med mina dubbade däck, ingen Traction alls. Känns också farligt när man gasar, bilen är ostabilt . Tänkte köpte detta friktions däck , vad tycker ni? Vredestein Wintrac xtreme 235/35 ZR19 91W XL Vredestein Wintrac xtreme 265/30 ZR19 93W XL Sorry för Däck OT... |
|
|
Ha, ha...! :D Blev det inget roligt med dubbdäcken nu Enrico...? Är det den slutliga stage 2+ vi snackar om nu? ;) // Thomas |
|
|
Nej, hatar dubbdäck. Helt värdelös... måste göra något åt det. Är tveksamt eftersom jag vill inte att det blir farligt med backhjuldrivt och is på gatan utan dubbar. Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet med vinter däck och bakhjuldriven bil. |
|
|
Ok, men är det den slutgiltiga Giac stage 2+ mjukvaran som du fått nu Enrico? // Thomas |
|
| Det är Enrico Stage 2 :-) EU filen för 98 oktan baserad på mina Stage 3 mods och logs. Går riktigt bra med som sagt måste byta vinterdäck innan jag kan få njuta den. Har beställt Vredestein nu och sätter dem på mina 19 CSL fälgar. | |
|
Enrico: Ska du använda dina 19 CSL under vintern och sommaren? Har du sålt dina style 230? |
|
| Mina 230 är sålda och ska använda CSL nu. Funderar att köpa Advan RS 19 tummare inför sommar. | |
|
Min bil är numera såld till Stockholm. Ni får hålla utkik ;) //Erik |
|
|
Erik: Vem köpte ? /Janne |
|
|
Jag gråter en sympatitår för dig Erik... ;) // Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.