AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.615

Ökad effekt på min 335i

Sida 22 av 712
pe
771
pea
BMW M3 E92
Min var en av de första som levererades,så jag tror inte det har med saken att göra.
Ja jag har en coupe.
Du kan kolla denna länk om avgassytemet
Länk vad jag tycker är kul med viscnhu är att du kan koplla upp datorn, läsa runfiles,och med V2 ändra vrid, stänga av o på trimmet mm.
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
pea:

Beställdu du allt från Vischnu i USA och bad dem frakta det till Sverige?
Vad fick du betala i Frakt?
Hur stort är avgassystemet? Tror du det går att checka in på flyget om man åker över?

/Mbri
pe
771
pea
BMW M3 E92
Jag beställde allt från usa, det kom hit med flygfrakt och DHL.
Avgassystemet var c:a 1,5 meter långt paket,inte jättesmidigt att ta med sig.
Tror jag bet 250 dollar i frakt för det.
pe
771
pea
BMW M3 E92
V2 monterat.
Leveransen gick på 24 timmar när de väl hade fått iväg den, så det är väl ok
Det var inga större problem med att montera, förutom att det hade bytt ut strömförsörjningen till en annan typ, så jag löste det provisoriskt.
När jag skulle göra hårdvaruuppdateringen, stendog bilen.
Beror antagligen på att Vischnu rekomenderar att man bara skall ha tändningen på, men hur gör man det när man keyless go.
Det funkade i alla fall, men när jag skulle dra iväg gick bilen som otrimmad,och efter att ha kört em km tändes motorlampan (halv motor)
Jag tänkte, skit ochså!!
Staratde om och lampan försvann, men jag tyckte ändå , det här var väl inget speciellt,den vridmomentkick som man får med V1 var borta , men den drog mycket bätter på höga varv.
Så jag koppladade upp datorn och kikade på hur vridet var satt, det visade sig att den stog på 90% upp 4500 varv.
Nåväl satte allt till 100% och testade, nu hände det grejer.
Helt annan karaktär, mera som en M-motor, varvar mycket snabbare upp till 7000 varv, den går klart bättre.
Skall testa mera de kommande dagarna....
pea
Om du inte har foten på bromsen och trycker på startknappen så har du tändningen på med comfort access (på automat) På manuell så är det väl samma sak fast inte ha foten på kopplingen
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Tack för informationen Pea!, det verkar lovande!
De första dyno-graferna från opartiska har börjat dyka upp på e90post och det ser grymt bra ut.

hur gjorde du med vakumslangen nu? återställde du den när du uppgraderade?

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Nån som vet hur man får fram ev felkoder på displayen? Såg en tekniker göra det på bmw, det verkade som han höll in startknappen medan han tryckte på nåt på vänstersidan om ratten?! Jag satt i passagerar stolen så jag såg inte allt...tacksam för länk om det finns på webben...

Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Hej Grabbar

Jag håller också på att undersöka vilka möjligheter som kommer
att ges för trim till 335i.
Jag ska beställa en cab, vill ha plåttak så
Audi får ursäkta.

Pratade med Chipcenter i Växjö förra veckan och de är
på gång. Där kan vi snart köpa en produkt ganska lik ppc hos bsr.
Kommer även att finnas nya sportavgassystem.

De kan även putsa en del på bmw´s vanliga bensinsexor.

Jag återkommer senare för lite hjälp
med utrustning mm.

Är ju ny här men, detta är en riktig trevlig sida!

-Tack

Fredrick
Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro
pe
771
pea
BMW M3 E92
Har testat ett BMC luftfilter som jag köpte från ferrita,blev jätteförvånad över effektökningen, bilen känns klart piggare.
Kanske gör det större skillnad när man kör trimmat.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
pea: Testa denna :-) Länk

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
pea: Hur gar det med bilen annars? Vilken version kor du av V2 mjukvaran just nu? Ar du nojd?

/Tobias
pe
771
pea
BMW M3 E92
Jag kör på 2.02 1-10 tror jag den heter, bilen har funkat bra och är riktigt rolig att köra.Så hår på vintern har man ingen större nytta av effekten den spinner loss alltför lätt.
jag hade ett problem med misständning för ett tag sedan, det visade sig vara ett tändstift som var dåligt,flera har vistt råkat ut för det efter 1000-1500mil.
Så man får nog byta oftare.
Jag tycker det är riktigt kul det här med att kunna uppdatera ,läsa loggar,själv styra systemet.
kan inte tänka mig att gå på ett passivt system.

Hur många har Procede i Sverige, är det bara jag och Heartware?
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Hej Pea.

Jag har också Procede, just nu V 1.47, men när jag får lite mer tid över skall jag installera V2 som ligger och väntar.

//Rolle..
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Nice Rolle! Welcome to the club!

Denna sommar kommer att blir riktigt intressant!

pe
771
pea
BMW M3 E92
Kul Rolle , alltid bra att vi är några flera att dela erfarenheter med.
Snackade med BMW , de skulle visst ordna ett event på Nån racebana utanför Falkenberg, och ville att jag skulle vara med och köra med V2.
Det är visst till mest för kunder och deras egna bilar, men man tar ochså med sig M3,M5,M6 om jag förstod det rätt.De har visst gjort något liknande förut.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej Pea

när skulle det eventet eventuellt äga rum ?

Är det BMW Göteborg som är arrangör ?

Vore trevligt att kunna komma med på det.
Falkenbergsbanan är väldigt kul att köra på.......:-)

Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box
pe
771
pea
BMW M3 E92
Det var inget datum satt , utan de skulle komma tillbaka när det var bokat,det var BMW GBG som skulle ordna det i så fall.
Inget var 100 klart ännu
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Pea, va säger BMW om att du har V2 installerat i bilen??

Och du måste höra av dig ang eventet, skulle helt klart va kul att se, om nu utomstående får komma...

Ska själv ta min pärla till nån bana nu till våren när dubbdäcken åker av..

//Rolle...

pe
771
pea
BMW M3 E92
De jag pratat med tycker bara det är kul, har velat provköra och fått det.
De flesta är bilfantaster och gillar vad man kan göra för en "billig" peng.
Kanske lite besvikna på nya m3,och ser fram emot CSL.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Angaende tandstift sa kanske dessa kan vara ett alternativ?: Länk

Har las pa E90post.com att ett flertal personer har haft falerande tandstift, jag antar att orginal stiften inte passar sa bra med hogre laddtryck. Vi kan nog forvanta oss att fa fram bra losningar pa detta problem snart.

Ett annat "problem" omrade ar 335s diverter valves (laddtrycks overtrycksventiler kanske det kallas??) som verkar ha svart att oppna och stanga snabbt med okat laddtryck. Detta visar sig framst vid vaxlingar. Vi kan nog rakna med mer konsensus kring detta amne snart.

335 behover ett modifierat intake (luftintag) for att kunna suga in tillrackligt med luft, orginal "stryper" motorn vid ca 350 hjulhastkrafter. Detta forklarar varfor nastan alla hamnar kring ca 350hk vi bromsning. Losningar pa detta kommer inom en manad samtidigt med anpassade mappar fran Vishnu och Helix. Enligt min uppfattning ar detta den andra saken man modifierar anskaffning efter pigyyback eller chip.

Steg tre enligt mig ar nya down pipes (grenror), vilket har visat sig kunna flytta motorns toppeffekt hogre upp i varvtalregistret och slappa loss ruskigt med effekt tillsamans med modifierat insug. Man ar nu uppe i 390 hjulhastkrafter med, V2, lufintag och grenror pa 95 oktanig bensin. Otroligt vad denna motor kan leverera med dessa sma turbos! Riss Racing har visat bast resultat hittills, just nu finns bara en version utan katysatorer, men det ska komma en version med katalysatorer inom en manad. Bade Vishnu och Helix gor sina mappar anpassade for Riss Racing.

Nasta sak att modifiera ar intercoolern, med de okade floden av luft som hogre laddtryck ger sa kan en ny intercooler med hogre kapacitet kanske gora uppat 20 hk.

Cat back system (avgassystemet efter grenror) verkar gora ytterst litet effektmassigt resultat och ska nog goras mest for akustik/utseende. Prova golf tee mod forst! (gratis)

Lite nyheter:

Helix som har ett alternativ till Proceede V2 har nu borjat salja sin Attache lokalt. Den kommer troligtvis borja saljas fullt ut i februari. Detta ar delta vid bakhjulen utan andra modifikationer: +73hk och ca +120Nm. Som kuriosa kan jag beratta att agaren Eric har en svensk mamma och har bott i Sverige. Priset ar $800!!!

Det finns en stor svensk biltuning leverantor som har egenutvecklad chip (mjukvara att ladda upp i bilens dator) programvara klar till 335. Man planerar att erbjuda modifiering i tre steg med forvantad start pa forsaljning i februari. Det man nu jobbar pa ar att hantera mjukvarulaset i 335 styrbox. Jag vill ge dem arbetsro sa darfor avslojar jag i vilka det ar.

Angaende mjukvarulaset sa loste Harte detta genom en nyckel man fick inifran BMWs motorutveckling. Harte har nu slutat salja denna programvara da man har blivit stamda pa astronomiska summor av BMW.

/Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.