AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.073

Ökad effekt på min 335i

Sida 216 av 712
pe
771
pea
BMW M3 E92
Tror mera på att skillnaden är en mappningsfråga, antingen är jb3 mapp 6 inte lika aggressiv som procede eller så drar den timimg, tror mest på det senare.
De bakre cattarna har ingen större betydelse, körde väldigt lika med thomas på eventet med samma inställningar och jag har ju kvar mina, ev kan dct samt lättare hjul ha hjälpt mig då
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Bilen drog inte timing, man känner det och jag märkte ingenting när jag satt i bilen. Som du sa Thomas dem two har olika karaktär känns som JB3 är starkare nära redline och procede har mer power precis after shifting på 5500 till 6000.
Det är också svårt att bedömma på rätt sätt eftersom det var alltid en 85kg svin som satt i bilen och filmade LOL
pe
771
pea
BMW M3 E92
Det kan faktiskt bara vara 3 saker som gör att bomis har något lägre effekt vid de här racen gissar på 10-15 hp, Boost, bränsle eller timing och mappningen av dessa.
men samtidigt kan en bra förare ha större betydelse än en sån liten hp skillnad
Kan man ens fåt heatsaok när man har RC IC och de är ca 5 grader kallt ute? Thomas din bil verkar inte ens lagga mellan växling. Jag känner av de ibland men ibland finns kraften där direkt.
Enrico: Finns de inga filmer när du kör?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
finns filmer. Vill inte att dem läggs ut på e90post eftersom det är en BETA. Big Tom får jätte gärna lägga dem här.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Beta? det är väl JB3 mappen och 9.9 mappen på thomas bil ochså
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Pea: det är inte detsamma sak.... STage 2 har inte släppt ut officiellt det finns bara ett fåtal personer som kör det och GIAC håller på att ändra den konstant. Ner jag får officiella version ska jag öppna en tråd i e90post.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Här har ni Giac stage 2 vs Vishnu V3.1... :)

Två pers i min bil:

Länk

...och två pers i Enricos bil:

Länk

// Thomas
pe
771
pea
BMW M3 E92
Hm ,verkar som om inte giac har knäckt den spärr som det har skrivits om en del, den skall ligga vid 14-15 psi,
Läste nånstans att alla som flaschar till n54 kommer från 2 ursprungskoder, en som ett israeliskt företag knäckte samt en som stals från bmw, problemet var att ingen av dom hade lyckats att ändra en grundinställning som begränsade boosten, men kanske giac klarar det, hopppas det, skulle vara bra om flascharna börjar leverara lika bra som piggysarna
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Pea: yes, jag boostar 14.5 och GIAC hålller på att skriva om mapparna som tillåter att gå över detta gräns. Alla BMW mappar går bara upp till 14.5 PSI.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hur mycket boostar ESS-programvaran ?
Har de möjligtvis kommit förbi 14,5 psi-spärren ?

/Janne
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Nej dem boostar också 14.5 såsom ALLA FLASH just nu.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Frågan är hur stor prestandaskillnaden blir med 1,5 psi (0,1 bar) högre laddtryck?

// Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag körde på map 6 i dessa race då den betaversion jag använder "oscillerar" (rev8,3_bt ) på map 7....annars ska map 7 med prespool/lagfix vara snabbare än map 6 även på bilar som är pre 29,2...Det är bara att gratulera tom...hans bil var något snabbare denna gång....men det är ju det som är så himla roligt med våra trim/bilar, för då har man något och se fram emot nästa gång vi race:ar....då får man skruva till det ytterliggare och se om det gör ngn skillnad även fast skillnaderna är väldigt små på denna nivå....den senaste jb3-versionen rev8,5_bt (den som är den klara jb 1,4) som är med bogfix/throttledelay fix skall vara den snabbaste och bästa hitills så det blir den som åker i nästa gång vi ses :)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
...och jag körde med map 9-9 som ska vara lite sämre än den senaste mappen som heter 10-9... + Att jag fortfarande kör med en Vishnu Rev1 som inte kan utnyttja den senaste Throttle Lag Fix-funktionen... :)

Jag tror, med handen på hjärtat, att dessa pyttesmå justeringar som idag görs på både jb3- och Vishnu-mapparna inte gör någon nämnvärd förbättring på prestandan.
Men det är ju mina tankar det...

// Thomas
pe
771
pea
BMW M3 E92
Håller med , det går att göra lite finjusteringar och kankse hitta några hp där och där, lite nya funktioner etc
Men det ärväldigt nära begränsningen för vad hårdvaran klarar av att leverera, det får bli meth och nya turboaggregat om det skall hända nåt omvälvande,
Vem har lust att vara försökskanin, risken är väl att saker som låda , diffar etc börjar att ge sig.
I och för sig så sa man för 1 år sedan att det skulle börja spruta grejor ur motorn när man gick över 400whp,den verkar ju hålla ihop
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tom, jag håller delvis med dig och det skrev jag ju ovan, men av erfarenhet och som jag själv stött på så kan instabilitet i betamappar göra en del skillnad på prestandan...och map 7 med lagfix är alltid snabbare än map 6 oavsett pre/post 29,2....pratade med Terry om detta igår....i alla tester o dynos som gjorts så har det alltid varit samma utfall...ska vi ta ett sista race innan snön kommer? :) Så kan vi i alla fall pröva om map 7 gör ngn skillnad? Då kör vi antingen två och två i bilarna eller 1 mot en med fastmonterad kamera....vi kör båda på halvtank och vi slänger in tre mjölkpaket i din bil *LOL* Båda kör med a/c off...Ska svänga förbi verkstaden och få på 19" däcket där bak så jag slipper köra med 1 st 19" och ett 18" däck där bak...Ska byta bromsar på fredag på bilen så jag ska se om dom inte hinner ta bort dom bakre kattarna med så vi är identiska...för enligt dom flesta på e90 så gör ju det faktiskt 5-10 rwhp beroende på boost....ok?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Tror att vi kommer att ha en italiensk försök kanin tillgängligt.
Meth och Turbos är på i April.
:-)
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Enrico, Turbos?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.