AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.784

Ökad effekt på min 335i

Sida 18 av 712
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Över 520 i vrid är nog inte omöjligt med Procede V2.
Måste lägga fokus på att få ner kraften och det viktigaste av allt,
kontroll över den. Det bara spinner o spinner om man är allt för ivrig.

Krossade några baby AMG med v6 och v8 samt en SL500 utan problem.
Så M3 är nog inte så långt bort. Körteknik gör mycket mer än trim ibland.

Skall lägga all energi på att leta fram en bra diff nu. Träffade några riktigt trevliga racing nördar på Mantorp som jag skall kontakta under nästa vecka!
Vi pratar om WRC/Rally cross nivå ^_^

Hoppas då att alla är tillbaka från semestern.

Stay tune ^_^
När börjar det spruta grejor i makinen, är det någon som verkligen vet det eller är ni försökskaninerna?

Flåklypa
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Flåklypa: Världen är stor, det mesta utveckling sker faktist i usa (av någon konstig anledning?!) Så där skall du börja leta.
Kan intyga att vi är ofta långt ifrån försökskaniner då produkterna är ofta testade innan de kommer ut till marknaden.

Menar, avgassystem, insug, diff, intercooler m.m är ju egentligen inga större modifieringar. Såg idag att ett företag har plockat ner de små baby turbo från motorn för att se vad som finns att göra.. där börja vi prata Trim!

Ett citat från Vishnu performance: spent most of the afternoon on the dyno, putting the finishing touches on the v2.0 baseline map. On our shop car (PROcede v2 and exhaust), on 91oct (not 93oct), it made 360-365whp at 5800rpm. More importantly, top end power doesn't roll towards redline. The dyno graph still shows over 350whp at 6800rpm. Due to everyone's concerns with transmission longevity, we purposely limited torque to 380-390lbft although it would have happily made 400+lbft. These number are 10-15whp/10-15lbft lower than what the car made on 93oct several weeks back.

Testing conditions were 88-90F with low humidity.

I'll post up the dyno graphs tomorrow in another thread. Still not done with mapping. But, as is, the car drives wonderfully. Very fast and very easy to control.

BTW, our car still has stock DPs, bypass valves, intake, etc,. Only mod is our cat-back exhaust and PROcede.

Cheers,
shiv
pe
771
pea
BMW M3 E92
Det verkar som dom knäckt ecu koden i holland, samt att du kan köpa till motorgaranti kolla länk

Länk
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
pea: Hartge har sålt ECU trim med motorgaranti ett bra tag nu. 18000:- kostade det tror jag.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Pea, det verkar som de knäckt koden =).

Snart får vi se mjukvaror med full vanosoptimering, yeah!

Var köpte du dina dp? Gjorde du monterningen själv? Klarar en glad amatör det?? Det skulle vara intressant med ett ljudklipp, gärna under "normalvarv" Alla man hittar på e90post är ju nästan fullvarv. Är du allvarlig när du skriver att det låter för mycket?? Det enda felet med bilen tycker jag är ljudet, den är för tyst! Med "golf tee mod" blev det lite bättre, men det är ändå pinsamt tyst, matchar inte bilens prestanda.

Tack på förhand. //Bubbla

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Hillstreet,

jag har fimpat tankarna på Hartge, SSTT ger i princip samma effekt, den funkar bra. Faktum är att det postats många inlägg på e90post som visar att skillnaden mot Procede 1.47 är mycket liten. Fast det är klart, V2 låter grymt bra enl förhandsinfo, tror det får bli en sån sen =).
Först bättre ljud (med några kusar extra som bonus).

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Pea, jag hittade en massa ljudklipp efter lite letande, bemöda dig inte med att posta.
Du skriver att du har vischnu avgassystem, kommer det från Harman Motive?
Har du bytt hela vägen, eller är det i princip bara delarna bakom bakaxeln?

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Heartwear

Är intresserad av diff, hör gärna av dig när du fått något napp.

//Stefan
pe
771
pea
BMW M3 E92
Bubbla, det stämmer att jag tycker det låter för mycket, men inte under belastning eller acceleration, då låter det ljuvligt.Problemet är när du ligger på mellangas och lite belastning 1800-2500 varv. Det är som om du hade ett muterat 1meters bi under bilen, askkoppen vibrerar,funkar ok kortare tid för mig.brukar byta växel i dom lägena, det är väl egentligen inget jätteproblem men det stör mig. Jag har ultimate racings dp med racekattar Vischnu avgassystem (tillverkare harman motive) från dp och ända bak.
Det optimala vora att få bort detta ljud men behålla accelaration ljudet, du kan söka mer info på e90 forum "droning"
Har nu kört med dp några dar, effektökningen är rejäl,samt effekten kommer mycket snabbare(spooltiden på turbon märks knappt) trots bättre däck går det loss väldigt enkelt på 2an, trean släpper ofta ochså.
Så nu krävs det att ha ett ta det försiktigt på de första växlarna..
Jag får lite känsla av att köra en ferrari med de ljud och effekt som bilen har nu.........
pe
771
pea
BMW M3 E92
Bubbla. Jag gjorde inte monteringen själv, det är ruskigt trångt när man skall ta loss samt montera det nya.Det är inte tekniskt svårt att göra jobbet , men du måste ha bra verktyg, och hjälp. När du skall dra vissa skruvar för en hålla underifrån och en annan skruva ovanifrån. Lambda sondernasitter ochså trångt till.
På vissa ställen låg inte dp mer än 2mm från karossen,så när du monterat är det lite styr med att injustera avgassystemet så det inte ligger mot någonstans
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Pea, jätte-tack för svaren.

Valde du Vischnu för att du kör med Procede, eller hade du valt det ändå? Alltså, finns det någon nackdel med att ha dp från UR och avgassystem från nån annan leverantör än Vischnu? UR har ju kompletta system.

Sen finns ju supersprint också, deras dp är dock kat-less, går ej att besiktiga med?

Förvirrade, vad ska man välja?

pe
771
pea
BMW M3 E92
Allt handlar egentligen om att ha så lite mottryck som möjligt i avgassytemet om du vill ha mycket effekt på en turbobil.
Själv valde jag vischnu pga att jag resonerade att procede borde var bäst avstämd med deras "eget" system.
Jag tycker du skall välja om du vill ha maxeffekt och kan ta en del "droning"
eller om du vill ha komfort, det står en hel del om detta på e90 forum exhaust avdelning.
Jag tror inte det spelar så stor roll vilket dp du väljer kan inte göras på så många sätt, jag valda ett med cattar med tanke på besiktning samt att jag kommer att sätta dit freeflowdämpare på det ställe som man i så fall får montera kattarna(om man nu vill ha kattar)
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Tack Pea, det blir beställning snart! Ska kolla upp Supersprint också, men de verkar vara rejält dyrare...

Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Eisenmann har släppt 2x90, 2x102 och 4x76 till 335i (catback) nu i sommar, kan vara värt att kolla på. Jag har själv Eisenmann Race 4x76 till min Z4 och är mycket nöjd.

Länk
Länk

Som pea tipsade om, här är ett bra forum:

Länk

Kikade på en 335i på BMW idag, fina bilar. :)

Länk
pe
771
pea
BMW M3 E92
En sak att fundera över är om man skall ha x pipa eller inte, vischnu har gjort ett test med mitt system med eller utan xpipa, det tappade 8 hp i effekt med xpipa
Shiw wishnu skrev om detta på e90forum, ni kan säkert leta reda på det om ni känner för de.
På en turbo motor är det egentligen ingen mening med xpipa, den är ju tänkt att jämna ut pulsationerna i en sugmotor, mens pulsationerna slås sönder av turbon på våra motorer.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Var på vallåkra i helgen

Fick höra ett avgas system från DIXIS på en kompressor matad M3.
Vilket härligt ljud. Vet dock ej hur det låter inne i kupén.

Vi körde ett kraft prov från 2:ans växel. Kan intyga att det var mycket lärorikt. Låt mig säga att vi har en bit kvar tills vi kan matcha en sådan.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
pea. Vad har du fått för förbrukning efter dessa "justeringar"?? Jag menar vid normalkörning, om man nu kan hålla sig till detta :))

//SP
pe
771
pea
BMW M3 E92
Har ingen aning som jag kör nu drar den kanske 1,2-1,4 men det är knappast "normalkörning" använder en annan bil till de.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Min låg på 9.6 på vägen ner till Vallåkra med en hastighet mellan 110-140km/h
På hemvägen gick det upp till 10.6. Kör med V-power.

Kom ihåg att kontrollera däcktryck!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.