AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.135

Ökad effekt på min 335i

Sida 171 av 712
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Alla dyno är olika.. Värden man uppmätt i en dyno är inte jämförbara mot andra dynos rätt av (ett misstag många gör).

Det mest intressant är ju att köra bilen i en och samma dyno före och efter modifieringar för att se skillnader. Näst mest intressant är att köra flera fordon på samma dyno i tät följd för att se hur de skiljer sig mot varandra under samma förhållanden.

Men själva siffran säger inte så mycket.. Som min hoj exempelvis.. Den lämnar mellan 117 och 125 hästar på bakhjulet beroende på vilken korrektion och enhet man använder.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ursäkta off topic inlägget.. :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Sevak: har redan skrivit det runt 1.
va?
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Big Tom RS4.

Som amullo skriver så är det svårt att jämföra olika dynon men som ägaren till dynon sa innan testen "den visar inga glädjesiffror " !

Det där med att mäta effekt är nog lite ett spel , finns det två apparater som visar lika ?
Det enda sättet att få reda på effekten är nog att sätta motorn i en riktig bänk ... övriga mätmetoder kan man nog ta med en nypa salt !
Men om man tex har trimmat bilen så kan det vara bra att se effekt före och efter trimmningen så man vet om det har blivit någon skillnad :)

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Precis, effektsiffran är "skit samma" men den är bra att ha att jämföra med sig själv vid moddar.

Jämföra effekt med andra ger inte så mycket. Då är 50-200 pulls bättre mätmedel.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Dr.Dan> BMWs Performance verkar lite väl fjuttigt med +20hk, det känns knappt värt det.

Pengar är väl inte direkt någon faktor om man uppgraderar en sådan bil..

Jag är ingen riktigt fan av piggyback's, hade en E46 med KCR piggyback och den gick faktiskt bättre utan boxen på...(inga fel på boxen, testade den)

Lever i tron om att ska man göra det riktigt seriöst och optimalt på alla sätt så är det en flash som gäller..?

Har haft en del uppgraderade svenska bilar, och så länge man hållt sig till en riktigt duktig öeverantör av mjukvara så har de aldrig varit några som helst problem med varken varningslampor, problem eller konstigheter pga trimmet.

Något sådant till X35i alltså..?

Om nu BMW Perf +20hk är för mesigt, vilka är de övriga alternativen där man flsashar helt och slipper labba och söka sig fram själv?

Inbillar mig att bla Dinan & ESS säljer väl beprövade mjukvaror, rätt eller fel?

Vad är det mest safe'a man kan gå på, bortsett från BMWs Perf?

Skulle absolut inte ha något emot att byta hårdvara om det behövs för att bibehålla driftsäkerheten.
Hur långt kan man nå om man byter den hårdvara som behövs, och ändå vill ha säkra marginaler på allt som interna motordelar, turboagg etc?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
enrita> tack för förslaget, men jag ahde hellre betalat lite mer och fått något som man kunde installera och bara glömma bort, om du förstår vad jag menar ;)
Alltså en X35i med M3 prestanda OCH M3-driftsäkerhet.

Tips?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
HFR skrev:
"Jag är ingen riktigt fan av piggyback's, hade en E46 med KCR piggyback och den gick faktiskt bättre utan boxen på...(inga fel på boxen, testade den)"

Du kan gärna få prova att åka med när jag stänger av min"piggyback".
Tror du kommer ändra uppfattningen ganska radikalt faktist.

// Thomas
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
bomis> kollade in giac usa Länk
hittar inga pec eller priser dock..

hur är giac jämfört med tex Dinan eller det Heartware kör med, ESS?
Är ju rätt schysst att ha en ÅF på denna sida atlanten ibland.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Big ToM > det hade faktiskt varit riktigt intressant, någon gång om tillfälle ges. har bara kört std X35i, och karaktären på motorn var "sådär" upphetsande, även om det gick undan var det ingen kick på högre varv. då var faktiskt std 335d mer upphetsande. hoppas kunna ändra uppfattning om x35i dock..
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag gjorde ett litet test nu i helgen med att stänga av "piggyback"-boxen.

100-200 km/h med "piggyback" aktiverad = 8,8 s
100-200 km/h med "piggyback" avaktiverad = 14,1 s

Tänk dig själv hur långt du hinner färdas på 5,3 s i 200 km/h...

// Thomas
pe
771
pea
BMW M3 E92
Hfr , vi skall ju testa en stor del av de trimsystem som finns ute mot varandra nu den 20 de (flaschar , och piggys) om du inte har nån brådska är det kanske en god ide att vänta eller kolla om du kan åka med nån.
Bättre tillfälla att jämföra får du nog inte.
Tror för övrigt att flascharna behöver lite mer utveckling innan de kan ta pigyssarna.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Kan även tillägga att de ovan nämnda tiderna är "riktiga" tider då de är uppmätta med RaceLogic.

// Thomas
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Giac flash kan du få oss stertman i nynäshamn. Jag kör med det nu men stage 1 är för stock bil.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tom> den 100-200-tiden var inte helt tråkig! :) det där hänger inte en M3 E9X på..

pea> tack för tipset, ska kolla om man är ledig den 20e. sen får man väl höra med G också i så fall, för det gillas väl inte med en massa folk utöver de som kör antar jag.
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Angående det här med dåliga avgasvärden även med kattade eftermarknads DP:s, så kan jag ju tillägga att jag kör utan O2-sims och jag får inga felkoder alls.
Så dom borde ju rena som de ska.

//Erik
HFR: om du mappar om hos någon med dyno kan du ju välja vilken nivå du vill lägga dig på. Du kan utgå från original hk och nm och sedan hitta ett lämpligt delta där du känner dig nöjd. Mindre ökning = mindre chans att du får problem. Det verkar som om du inte kanske vill nå riktigt lika långt som en del andra i denna tråd som går för max och flyttar gränserna uppåt successivt.

Allmänt håller jag med dig om fördelen med en ommappning kontra piggy men för att ta ut max på en x35i verkar det vara piggy som gäller (än så länge i varje fall…)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
bmw-erik>> tyvärr får jag CEL på växlingar över 6500rpm :( bilen ska in till bmw 25/9 för genomgång.....det är denna som dyker upp, har fixat min läcka redan + att jag bytt stift så jag måste söka vidare...

30FF:
30FF, Exhaust fume turbocharger low side
Error will not cause a warning light
Error is not currently present
Test conditions have been completed
EXPLANATION: Boost under target
FIX: Often caused by boost leaks, leaky DVs, broken vacuum lines, etc. Also possibly tuning related. If using a TMAP tune (SSTT/JB+) it may be a sign you need to reduce your boost level, or perform the solenoid bypass.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
och tyvärr har jag fått cel vid ett par tillfällen oxå när jag legat och fiskört utan boost....det lustiga är att bilen verkar totalt allergisk mot starka mappar med lagfix....så fort jag skiftar till map 7 och bara gasar lite så dyker den där jävla lampan upp...däremot när jag kör map 6 som är samma som map7 utan lagfix så är det inga problem om man dvs håller sig under 6500rpm...SKUMT! Ska installera mina 02sims i helgen för att se om det gör ngn skillnad....kanske är hpfp el spridarna ändå som jag misstänkte från början då bilen hoppar lite på tomgång vid kallstart...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.