|
Sida 170 av 712
|
|
|---|---|
|
Ursäkta att jag inte har möjlighet att kolla igenom alla 170sidor, men någon som vill ge en uppdaterad översikt över vilka x35i-mjukvaruoptimeringar som är aktuella till dags dato om man har följande önskemål/krav?: -en "safe" mjukvaru-/hårdvaruuppdatering som ger motorn samma driftsäkerhet som original -inget "exprimenterande", absolut inte limp mode, komponenter som blir varma etc -besiktningsbar upplever att denna tråd hadlar en del om experimenterande, vilket är skitkul!:) men om driftsäkerhet a la originalbil står högst på önskelistan, vad är i så fall alternativen? |
|
Dr.Dan |
HFR: Låter som BMW Performance uppgradering? Annars, om pengar spelar in, JB3 map 3 med uppgradering genom gastryckninga rom du ångrar dig och vill ha mer :) |
| HFR: tror att du skulle kanske gilla JBplus då . öka lite turbo trycket , snabbt och enkelt montering. | |
| niklas>> jag var och besiktade bilen igår och den låg på gränsvärdet för vad som var godkänt kring avgas, första testet så gav den för höga värden så dom fick åka runt kvarteret och efter det blev värdena godkända dock låg dom kring gränsen.....och då har jag racecattade dp's och oem där bak.... | |
| HFR>> eller kanske giac stage 1 flash.... | |
|
Bomis: Nu gör du mig orolig fan. Du fick knappt igenom den med cattade DP? Har du kvar cattarna i midpipes? Körde du motorn ordentligt varm innan du åkte in i hallen? Har läst dem som brukar hälla i lite E85 de ska tydligen sänka värdena? Finns de något man kan göra för att sänka värdena som inte skadar motorn? Förmodar att du ska behålla cattarna i DP nu. |
|
|
Enrico: Vad är JBplus? |
|
|
Niklas H skrev: "Som Audi gjorde med sin 2.7 TQ (som satt i A6, S4 och RS4) så mätte de lamda innan första kattarna och efter de sista! Det betydde att det gick dretbra att rensa förkattarna helt och ändå bibehålla lamda mätningen." Fel. Om man rensar förkattarna på en RS4:a Biturbo (vilket jag gjorde på min) så får man felkoder. Jag blev därför tvungen att flytta de främre lambdasonderna från platsen vid förkattarna, till platsen bakom huvudkattarna. På så vis lurar man ECU:n att tro att förkattarna är ok fast de är bortplockade. På S4 Biturbo och A6 Biturbo går det dock att göra som du beskrivit (Jag plockade nämligen bort förkattarna på min före, föredetta S4:a biturbo också). De har en helt annan övervakning av avgasreningen. // Thomas |
|
| sevak>> ja jag körde på bilen ganska hårt innan jag kom dit, avgasmomentet gör man ju sist så då hinner bilen kallna något förmodligen därav värdena...ja jag har cattarna kvar i mina midpipes....det är två år kvar till nästa besiktning så jag kommer förmodligen att ta bort dom bakre cattarna och köra helt catless...och för att förenkla det hela så kommer turbocenter att bygga nya midpipes till mig med flänsar så det är lätt att switcha tillbaka till orginal om det behövs... | |
|
Frågade dem dig om du hade bytt DP? Kan man hälla i E85 så värdena sjunker någon som vet? |
|
| Sevak: häll ingen E85 i bilen.. du kan skada bränslepump. Grejen är att bilen och kattarna måste vara jätte varma för att få ner avgas värderna. Jag låg också kringt 1 i italien med map 6 och dem sa till mig att göra värde prov med en jätte varmt bil direkt. | |
| sevak>> nej dom frågade inte...jag hade bilen inställd på map 0 = stock | |
|
Nåt annat man kan göra för o sänka värdena förutom köra bilen hårt innan? Min ska in på bilprovningen om ca 6 mån så de är ju ett tag kvar. Enrico: När ska din in? |
|
| kollade på Transporstyrelsen online services och det var mitte av 2011 som låter konstigt eftersom min bil är från 07/2007 | |
|
Det låter ju lite konstigt att man ligger på gränsen med dubbla uppsättningar katalysatorer. Det borde ju kanske betyda att det är "bra" flöde i AR:s kattade DP:s. Kanske lite FÖR bra ;) Någon mer än Enrico som har kollat avgasvärden med bara de bakre kattarna kvar? //Erik |
|
| bmw-erik>> yes det är nog ganska bra flöde i dom! :) | |
|
Är det av intresse om vi försöker få en Dyno till Flygfältseventet den 20.e ? Det skulle i såfall bli samma maskin som var där förra hösten dvs en Dynapack . Kostnad ca 600:-/bil Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
| Jag undrar vad man får för avgasvärden med AR Ocattade DP. | |
| sevak>> kolla runt lite, det kan inte vara svårt att testa värdena någonstans... | |
|
A.G ---> Det var väl den dynon som visade så konstiga värden? Har för mig att den visade alldeles för lite. // Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.