|
Sida 168 av 712
|
|
|---|---|
|
Thomas: du har powerpost. //Roger |
|
|
enrita: Vilket märke är det på det avgassystemet (det perfekta, alltså)........ vad är det för fel på ditt Bastuck ??? /Janne |
|
| AKRAPOVIC, kostar säkert hur mycket som helst. min helsystem för MC kostade typ 17.000 | |
| Ok pris är 5500 USD :-) | |
| enrita: trodde det var Thomas bil du hade dynosiffror på... 20 - 25% tapp på 4wd kan säkert vara rimligt... | |
|
Halloj! Första inlägget här på forumet o självklart ska här trimmas 335i! Har en 335i E91 -07, gått 3000 mil. Jag köpte den för knappt 4 veckor och 200 mil sedan. Den har idag ett Riss Racing insug (steg 1) och moddad CDV. Jag har scoops till Riss Racing insuget (steg 2) men de är ej monterade. Bomis: Det är mig du har mailat lite med ang. AR-downpipes ;) Sitter och funderar på följande setup. Riss Racing Steg 3 insug (insugsfiltret, scoops + plenum). Riss Racing downpipes MED kattar, tänker inte köra utan (miljön ni vet). Riss Racing midpipes utan bakre kattar. Bastuck quad dämpare. Helix intercooler. Dinan Racing oljekyl uppgradering, alternativt låter en firma här i Kga bygga en extra oljekyl. Bilstein B16/PSS10 coilovers. Sen senare om det visar sig bli en del bankörning: AP Racing frambroms kit. Dunlop Direzza R-däck Nu är frågan dock vad man ska välja för programvara. Vishnu/ Burger har ju piggybacks. Har dock aldrig varit så förtjust i piggybacks.... Sen finns ju alternativet att få bilen mappad. Där finns ju i alla fall 2 alternativ som jag tycker verkar vettiga. 1. Turbocenter 2. ESS Ni får hemskt gärna rekomendera fler om det finns... Angående piggybacks så kanske dessa är så bra att det inte är värt att få bilen mappad? Känns dock som en individuell mappning skulle vara det bästa. |
|
|
Hej och välkommen! Allt ser bra ut förutom: Dinan Racing oljekyl uppgradering, alternativt låter en firma här i Kga bygga en extra oljekyl. = här kan jag rekommendera att köra direkt en extra olje kylare. Jag har AR Design Trim.... Här är lite svårt , piggies funkar jätte bra, båda JB3 från www.burgertuning.com och Procede från Vishnu tuning. Läs hur mycket du kan på e90post.com om dem. jag rekommendera JB3. Flash: i min åsikt det är bara mellan GIAC eller ESS. Jag kör GIAC och bilen går mycket bra men det är bara STage 1 och jag har för mycket mods för det . jag väntar nu på Stage 2 plus som kommer dem närmaste 2 veckor. För ESS fråga Heartware eftersom han är den enda som har den. :-) |
|
|
enrita: Tackar för svaren. Angående oljekyl så är ju problemet med AR Designs kylare den att det förmodligen inte går att ha luftscoops monterade också, eftersom den sitter bakom "njurarna". Riss Racing tycker att Dinans (DYR!) eller BMW Performance kit är en bättre lösning då de inte sitter framför vätskekylaren heller. Dinans är ju duktigt mycket större än orginal så den räcker nog väl till, men 1500 dollares är mycket för en oljekyl. Större/ extra oljekyl krävs dock... Satan i gatan vad det är underdimensionerat orginal. Bara en "flash" hade jag inte tänkt att göra utan en komplett mappning i så fall. Alltså inte ett färdigt "steg 1, 2 eller 3" program. Eventuellt kanske man skulle passa på att få ett nytt svänghjul tillverkat om man åker till Turbocenter. Dubbelmasse svänghjul är tunga o själ mycket effekt. Dock är det inte lika komfortabelt med lättade solida svänghjul (mer vibrationer, ljud) men det gör en hel del på varv-villigheten o responen på motorn. Har en "Steg 3" Audi 1.8TQ med TCS svänghjul o det gjorde rätt stor skillnad. |
|
|
Just det: Evolution Racewerks har ju ett schysst IC-kit också. Glömde en sak till: Tänkte sätta dit Riss Racings tryckrör med dubbla avlastningsventiler av kolvtyp (tänk Forge) när man ändå var igång. Tydligen har en del folk problem med org. avlastningsventiler som läcker. Hade det problemet på en Audi 2,7 biturbo en gång. Plastventilerna pallar ofta inte speciellt högt tryck. |
|
|
Niklas H ---> Välkommen till träsket! Bra spec förutom kombinationen av kattarna i avgassystemet. Det är i förkattarna du har den absolut största bromsen. Dessa skapar dessutom en massa oönskad värme som aggregaten inte gillar, både med avseende på effektleverans och aggregatens livslängd. Lycka till med modsen! // Thomas |
|
|
Om det inte framgick så menade jag alltså att det är bättre att behålla de bakre kattarna om man strävar efter en renare miljö kombinerat med max effekt och livslängd... :) // Thomas |
|
|
Big Tom RS4: Tackar! Jo att de främre kattarna bygger värme är det inget snack om... När jag trimmade Audi 2,7 Biturbo så var det just de främre man slängde ut för att slippa värmen... Dock sitter ju lambda-mätningen över de främre kattarna... Men det går ju att lösa med O2 sensorer som lurar lambda givarna förstås. Kanske skulle göra helt utan kattar ändå... frågan bara vad besiktningen säger om det. Går ju i och försig att skruva dit Org. DP´s inför besiktning men det är lite bökigt. |
|
| luftscoops är värdelösa... bättre en extra oljekylare. finns massor med oljekylare att välja förutom dinan som är för dyrt. | |
|
Niklas.H Jag är för närvarande den enda svensk med ESS stage 4 flash. Min stage 4 är optimerad för Top hastighet och har en M motor karaktär. Kanske inte alltid användbar på de små svenska banorna. Så jag rekommenderar Stage 3. Om du har läst tråden så har jag alltid kört med Vishnu, men nu med denna stabila trim så vet te katten om man vill gå tillbaka. Har sakta men säkert testat gränserna och jag är mycket imponerad över kontrollen av kraft man får samt att man inte få heatsoak (att bilen drar tillbaka kraften) lika lätt. Jag känner att piggybacken har en tendens till mera ketchup effekt nu. Jag rekommenderar ESS Flash i första hand och Vishnu om du vill ha piggyback. Detta pga. att jag vet tekniken som ligger bakom dessa trim. JB3 och GIAC är tyvärr inte så hälsosam som man kan tror. Alla som röker får faktiskt inte lungcancer ;-) Det skall bli kul att köra den 20/9. Då kommer man att se skillnaden mellan alla trims. Det viktiga är att underhålla bilen. Byt olja, tändstift m.m. |
|
|
NU ÄR JAG ÄNTLIGEN KLAR MED AVSKÄRMNINGSPLÅTARNA! Så här ser de ut: Länk Länk Länk Visst kommer alla som beställt avskärmningen till eventet den 20/9? Isåfall tar jag med dem dit. // Thomas |
|
|
Heartware: Utveckla gärna vad du menar med att JB3 och GIAC inte är så "hälsosamma" som alla tro ? :) |
|
|
Heartware: Alla "tuner" snackar skit om varandra.. har också hört vad GIAC tycker om ESS. BigTom : vi ser säkert innan dess :-) |
|
| Måste också säga att jag har aldrig fått en limp eller kod med JB3 efter 2500 mil jag körde med trimmet... bilen har alltid varit starkt och konstant. känns hälsosamt i min åsikt. | |
| Jag körde oxå JB, fast en äldre modell, JB2HR, alltså setup för race-soppa, hade varken IC eller DP på förra bilen, aldrig en limp, lite andra konstiga fel dock =) | |
|
Ähh, grabbar... Skippa tunerwar:et. Det kan jänkarna få ta hand om på e90post istället! :) // Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.