|
Sida 165 av 712
|
|
|---|---|
| bättre att ta bort allt. bilen klarar en viss tid utan O2 sim. det är inte så att man får kod direkt. | |
|
Kommentar till: R1000 inlägg om RFT och väghållning. Jag hoppas att ni inte ta detta som kritik av någon form. Jag vill mera upplysa om faran som kan komma av falskförtroende på elektroniskt system i kombination av RFT. Jag kan gissa att du körde med antisladd på, alt DTC läge. Ditt ökande förtroende för RFT kommer från att du har lärt dig köra med bilen och kompensera för dess beteende. Kan inte på mina vilda drömmar tänka mig att du kan få bra feedback från däcken och kunna balansera på gränsen? Min bästa referens är testföraren (som förövrigt är en rally förare med en vägg av pokaler) som körde min bil under utvecklingen av lamelldiffen. Hans åsikt är att RFT är rena skiten för aktivkörning. I vårt siste test så märkte vi hur greppet på däcken snabbt dalade ju högre temperaturen klättrade. De bästa RFT jag har kört är RE070A på en GTR. Där fick jag tydligt däckskrik som första feedback. Den bilen har enligt mig den bästa vägghållningen som standard i en produktionsbil under miljonen. Väghållningen från våra bilar är inte heller något att hänga i granen om man inte byter ut mot M3 delar eller eftermarknadschassi. Fråga Enrita vad han tyckte efter att ha provkört min bil i regn! M-Sportchassi håller i 2år vid inspirerad körning. På bankörning max 1år. Till och med en Bilstein dämpare behöver servas vart tredje år om man kör på banträffar. Anledningen till att din polare kände att din 335:a hade mera grepp är pga vikt skillnaden. En Audi plogar pga. vikten eller så har du bättre däck än honom. Många spara in på billiga däck alt köper däck på rea som redan har några år på nacken. Min S3 som har en lättare och kraftigare turbo 4:a dansar lätt igenom kurvor. Allt handlar om inställning och balans. Det är alltid ge och ta. Om du inte tror mig så möter jag gärna upp dig på M5board så får vi jämföra i verkligheten. |
|
| Enrico: Hur länge kan man köra utan 02sims. Jag tror bara man gasar ut växlarna lite utan 02sims så får man felkoder direkt. | |
| Sevak: ingen åning | |
| Kan BT-kabeln rensa felet man får när man kör utan O2-sim? | |
| med bt kan du radera allt | |
|
Jag funderar på om de ens är värt att köra på eventet utan IC. Jag får min IC om 2-3 mån. Är det skadligt för motorn att köra 50-270 utan IC? Laddar nu 0,9 bar ska mappa om bilen på Torsda eller Fredag är de skadligt att höja laddtrycket till 1 bar o köra på eventet utan IC? Dessa är mina mods just nu: Vtech FLASH BMS Dual Cone Intake Riss Racing Modified Clutch Valve AR Catless DP´s 02-Sims Simons Catback med 100 mm ändrör |
|
|
Sevak, det är inte skadligt motorn kommer att dra timing ocg tappa effekt ,gissar vid 200km/h märks det. Körde några event med min förra utan ic. den går ju bra fortfarande. Körde upp til 1,1 bar med den sättningen,gick inte direkt fortare men är knappast skadligt |
|
| Pea: Vet och märker verkligen att värmen drar ner effekten. Men kan de inte bli för varmt om man laddar 1 bar, det är alltså inget som tar stryk. Utan bara minskad effekt. När jag väl får IC på plats tänker jag ej ladda mer än 15 psi de får räcka. Stor skillnad med ocattade DP VS original:) | |
| Pea, hur går det med dina nya DP? Inga konstiga ljud?? | |
|
Bubbla, den låter bra ,ett annorlunda lite råare ljud, det väser lite vid pådrag skall kolla så att det inte är nån liten läcka. Men annars märks det rejält effektmässigt, räknar med att vara full stage 3 till helgen, tyvärr måste man jobba ibland..... Sevak du behöver nog inte oroa dig för att ladda på lite, jag körde mer tryck med cattade dp än vad du gör |
|
|
PEA: Att vet väsnas beror på att det är resonans från DP. Inget med läckage o göra. Om det läcker så får du felkod! Vi var inte snål med pastan. det är helt nya avgaspackningar också! Rekommenderar alla att byta vid ett avgasbyte! |
|
| en fråga, när turbocenter installerade mina dp's så valde dom att behålla oem packningarna, dom sa att kvalitén på dessa var bättre än dom som kom med ar design.....bu el bä? | |
|
Det kan stämma, de ser bättre ut och är mjukare runt kanterna så när du dra åt så sitter det TIGHT! Original måste man tyvärr byta varje gång du plockar ner för att de går sönder! |
|
|
Jag frångår ämnet lite här angående 335 men är ändå intresserad av intercoolersnacket. Själv kör jag 540 kompressor och undrar om ni känner till hur insugstemperaturen påverkas med kompressor efter lång hårdkörning? Kompressorn är inte oljekyld och jag har aldrig upplevt att denna känns väldigt varm. En turbo blir ju extremt varv i jämförelse, kan väl t.o.m. glöda om man är riktigt gasglad :-) Jag är alltså inte ute efter någon större effektökning utan endast bevarad effekt trots hård körning. Har själv inte känns att den blir trött men har o andra sidan inte kört så mycket renodlat race heller. Är IC nåt att sattsa på för min del? Vinner man något i effekt på en IC utan att mappa om? |
|
|
En IC är aldrig fel, även i en kompressormatad bil. Du behöver dessutom inte mappa om den när du monterat en IC, bara om du vill ÖKA effekten. Frågan är bara om det finns nån IC som passar din setup på marknaden? Skälet till att en turbo blir så mycket varmare än en kompressor är helt enkelt pga av att den drivs runt av heeta avgaser + att den jobbar med ett myyycket högre varvtal. // Thomas |
|
|
Finns ju inget som passar rakt av men allt är ju anpassningsbart. Ökar effekten något alls genom att luften blir kallare eller då krävs mapp? Det kan inte bli negativt eftersom flödet kan hämnas i IC jämfört med att bara suga friskluft från ett monsterstort filter i fronten? Ja lite skillnad på tempen mellan att suga varm avgas eller friskluft :-) |
|
| RFT däcken är anpassade efter bra vägyta, som de har utanför vår ankdamm.Där är prestandan utan anmärkning. | |
|
ravve ---> Nja, en turbo suger inte avgaser... Den får bara sin rotation med hjälp av avgaserna, men eftersom avgas- och kompressorhuset sitter ihop i en turbo så blir den komprimerade luften kraftigt uppvärmd. // Thomas |
|
|
Heartware: Visst tror jag på det du skriver och Audi-killens reaktion säger mer om status på hans däck än att 335 med RFT skulle vara någon höjdare för det tycker inte jag heller. Han har troligen inte heller tidigare upplevt en bil skjuta på så bra genom kurvor som 335 gör även med RFT så det spelar säkert också in i det positiva utlåtandet. Jag vet att det sitter mycket gamla däck på Audin, du gissar helt rätt på den punkten och det stämmer också att jag som du skriver har vant mig och filtrerar bort mycket av de egenheter hos RFT som nästan skrämmer skiten ur en i början. Däcken kördes inte heller på bana så hur de fungerar när gummitemperaturen är ordentligt förhöjd vet jag inte. Men det är inte heller aktuellt att fortsätta med RFT utan istället att byta ut dem till konventionella sportbilsdäck när de har tagit slut. För tillfället försöker jag att förkorta livslängden på RFT så gott det går och ser fram emot att slippa dem och få en bil med bättre avfjädrade däck och ökad komfort. Jag ser det just nu så här - RFT däcken kan många gånger fungera och greppa bättre än man tror att de ska göra (i torrt), men när underlaget inte är bra så är det tvärtom, de motarbetar väghållningen med bravur. Jag såg naturligtvis till att visa 335an från dess bästa sida i demonstrationen genom att stå på där jag vet att underlaget i sig inte orsakar problem. Efter att ha läst på olika ställen och även resonerat med personer i detta forum kommer jag att göra följande ansats. Först byta däcken till stadiga sportbilsdäck, sedan uppgradera med M3-chassikomponenter om bilen trots frånvaro av RFT inte går okey. Det senare är nog ganska troligt och det är kanske bara att förbereda sig på att slanta upp :-) Andra features som gör nytta är förstås bättre fjädringskomponenter och riktig diffbroms, men det känns just nu som överkurs för mig och jag hoppas slippa behöva bygga om bilen mer än nödvändigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.