AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.707

Ökad effekt på min 335i

Sida 16 av 712
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hillstreet

Jag avser M Dubbeleker 225 fälgar_19tum som kan köpas ihop med M-Sportpaketet mot tillägg 7200kr

Det tysken menar är att oavsett vilka Alu 19" BMW fälg man väljer till t.ex E92 335i så är dessa c.10kg tyngre än smidda 19" orginal BMW M3 fälgar ( i detta fall M220 fälgen ). Se följande länk om du vill se hur de ser ut:

Länk

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Det är alltså 10kg per hjul, viktbesparingen blir hela 40kg om man skulle satsa på ett par smidda 19" hjul från nya M3:an
pe
771
pea
BMW M3 E92
Barry, kollade tidern I BILSPORT står 11,619 på 402, stämmer det?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hehe

Om nya M3:

This is an exceptionally able car that's blessed with a superbly executed engine, but there can be no denying that some of the guttural appeal of the old car has been lost. Or at least the guttural appeal of the fully optioned M3 that enthusiasts remember. The 2008 BMW M3 might have the grunt to challenge the Porsche 911, but it doesn't quite have the finesse or the emotive appeal. Indeed, you end up wondering whether it's worth paying such a premium over the brilliant BMW 335i coupe.

Clearly, some of M Power's engineers are thinking the same thoughts. They let slip that a lighter, harder-edged M3 CSL is already in development.

Länk
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Andrè: Jag tror att förväntningarna på nya M3 var för uppskruvade och därför har omdömena varit så svala.
Ska provköra när den kommer i September, nog bäst att bilda sig en egen uppfattning.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Det ska bli intressant att se riktiga tester på nya M3 som kontrast till all över-en-kafferast-jag-har-jättehöga-förhoppningar-analyser som har dominerat det som hittils har skrivits om nya M3.
E92 335 är en riktigt grym bil men att ställa sig frågan om det är värt att betala mer för att få en M3'a...det är ju SÅ många både hårda och mjuka parametrar som skiljer bilarna åt, känns som en konstig fråga.
Ska man verkligen köpa en 540 när det finns en 530?, 540'n kostar ju mer?

Mvh,
/Wille
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

PEA, vart hittade du tiderna?
Jag har själv inte sett alla tider. Men 11.6 åter jävligt fort! Minns inte att jag var så snabb?

André:
Tyvärr hade jag ingen våg i närheten när jag bytte däcken.
Men mina Toyo R888 kändes några kilo lättare än de RFT som satt på orginal.

Personligen har jag ingen erfarenhet av Dulop däcken. Jag har några vänner som har haft de men enligt mig är de inga super sport däck.

Skall du spara vikt så är R-däcken ännu lättare än vanliga sport däck.
mer info:
Länk

De däck jag kan rekommendera är:
Pilot Sport PS2
Pirelli P-Zero Nero
Kumho Ecsta SPT (KU31)
ADVAN Neova AD07
Hillstreet:
Jag fick ett special pris av Autoexperten.
Kan fråga om du är intresserad.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Hej Barry här är en länk med tider Länk
du finns med bland överladdade, hur går de med ferrita?
Heartware:
RFT-däck väger nästan dubbelt så mycket som "vanliga" däck i motsvarande dimensioner, så illa är det. Jag kände tydligt av skillnaden när jag krängde över vanliga dubbdäck på mina orginal 17" M207 fälgar där det satt orignal-RFT.

Mvh,
/Wille
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Såg tiderna nu!
Fan va glad jag blev... Jag trodde att jag körde mycket sämre.
Med tanke på att jag spann så mycket vid starten.
Men efterstarten så var allt frid och fröjd vilket är mycket bra.
I säve spann jag hela vägen upp till 3:ans växel oavsett vad jag gjorde.

Av alla gånger jag körde så hittade jag bara 2st tidlappar i båset.
Det var så mycket folk som sprang härjade. Det skulle ha varit som i göteborg, där man knappade in sitt start nr.

Jag skulle vilja veta vilken 60fot tid jag fick?

På söndag kl13-18 är det Blackrace på bananpiren. Då skall jag träna mera på starten!

ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Heartware, vad har du gjort med din bil?? Och gjorde du 11,6 med din 335:a?? Var i säve och tittade men hittade inga av er där och såg inga 335:or så jag drog vidare...
Själv har jag bara Procede , men har funderat på vishnu´s avgassystem men efter jag läste om Pea´s resonans med systemet så har jag backat....

Och Pea: E du inne på Downpipes nu??

Proceden gav grym effekt, men man vänjer sig för fort tyvärr... väntar på V2-uppdateringen nu men vill nog ha ett nytt system också...

Rolle//
pe
771
pea
BMW M3 E92
Rolle, stämmer har beställt dp med kattar, får antagligen leverans nästa vecka. Håller med dig man vill gärna ha mer.
Tänkte få kört en dyno efter V2 och dp, Vischnu avgassystem sitter redan på.
Snacka med BMW och får en provkörning med M3 så snart den kommer ,tänkte testa med ett race mellan dessa,ska bli intressant att se om man kan ta den, tänker i varje fall inte ge mig förrän det är gjort.
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Pea, e övertygad att man tar M3:an med V2:an, själv kan jag inte byta till M3:an för dragkrokens skull då jag måste köra hästtransport då & då, vad får man inte offra för sin dotter, skratt... Men har rejsat med några turbo-bilar med tom hästtransport och det har varit kul med deras ansiktsutryck när man dragit ifrån dom, skratt...
Du måste skriva hur det funkar med dp när du testat!!! Och tror du det ger mer effekt med dp än med vishnus system??

Rolle//

ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Menade inte att jag vill ha en M3:a, iallafall inte efter jag kört min 335:a med procede... Den e det maximala helt enkelt....
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Vad jag har i min bil? Tja det är rätt mycke skit. ;-)

Jag var den enda VITA BMW på Säve. Det var omöjligt att missa mig.
Desamma var det i Mantorp. Om du bor i GBG området så kan du träffa mig denna söndag på blackrace.

Att få bra tider på strippen är som att vinna på tipset.
Det är så mycket som måste stämma om du skall få bra tid.
Bana, väder,luft fuktighet, vikt, start osv.

Men kan säga dig att däcken gör en hel del! Skall få testa med MT-drags slicks i helgen om jag har tur.

Om du är inne på samma spår som jag och PEA så tycker jag definitivt att vi bör träffas. :-)

Jag fick inte tag på Ferrita idag, har haft mycket o göra under veckan.
De lovar att lägga vår projekt på högsta prioritet så fort han får tid över.
Skall ringa imorgon igen. Kan säga att 26graders värme är inte bra för våra motorer. Märkte att motor tempen log nära 120grader i snål körning.

Jag märkte också att min motor temp inte går över 125grader nu när jag har bytt olja. vilket är bra!

Rolle skicka mig ditt nr så får vi träffas.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Heartware

Bad tysken på BMW att väga M3 220 fälgen med Dunlop SportMAXX 225/35/19 på. Lite under 20kg blev svaret.

Frågan är då hur mycket väger en aluminum M 225 fälg med RFT däck på i samma dimension? Borde vara betydligt mer med tanke på att det är RFT däck + aluminium kontra magnesium fälgar utan RunFlat däck.

" Jag märkte också att min motor temp inte går över 125grader nu när jag har bytt olja. vilket är bra! "

Vilken olja kör du på idag? Bytte du efter 200mil ( inkörningsperiod ) eller?
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

André:
Kör med Castrol Edge sport 10-60
skulle byta vid 200.. men jag hann rulla hela 688mil

Det är rätt jobbigt nu när man inte har oljestickan. Man vet ju ingenting?!

När du pratar om 220 fälg, är det till nya eller den gamla M3:an?
225/35/19 är väl fram däcket? Det skulle var mera intressant att väga bakdäcket som är 255/30/19! Jag kör med 265/35/18.

Om du skall spara vikt så tror jag att eftermarknadsfälgar är bra lättare än orginal fälgar. du kan kolla på Länk
Där finns all info om magnesiumfälgar.

Tyvärr så är Mag fälgar för konsument marknaden inte mycket lättare,
ca 1-2kg max.

Skall det vara race så skall man max ha 18tum fälgar.
Lättviktsfälgar från OZ eller bbs fälgar väger ca 9kg i storlek 18X9
10kg för 19X9.5

Jag kommer nog att köra med 18X8.5 fram och 18X9.5 bak.

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Heartware

När du pratar om 220 fälg, är det till nya eller den gamla M3:an?

Till den nya M3:an E90 !
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Heartware

Tack för ditt svar.

Är inte ute efter race utan vill helst ha däck utan RunFlat och 19" M220 ser rätt så intressanta ut! Kan jag dessutom spara runt 40kg så varför inte.

Har fortfarande tid att avbeställa mina M Dubbeleker 225 fälgar_19tum som kan köpas ihop med M-Sportpaketet mot tillägg 7200kr och satsa på nya M3 E90 fälgar, M220 med Dunlop utan RFT. Det är precis det jag funderar på att göra. M193 18" får jag sälja så fort bilen anländer i mitten på oktober.

Ska be tysken att väga bakdäcket ( med 255/30/19 )
pe
771
pea
BMW M3 E92
snacka precis med en kompis som är däckimportör han har ett däck som heter kumho MX i dimension 275/35-18 de har 7 däck kvar skall sen inte ta in dom längre för lite efterfrågan, har någon koll på om de får plats.
Skall visst vara ett superdäck vad det gäller greppet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.