AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.843.022

Ökad effekt på min 335i

Sida 157 av 712
Dr.Dan
Nu sitter JB3:an där den ska :) Fick den idag på posten, flashad med 1.4 rev6.

Kört ca 50 mil. Gått genom mapparna. Map 7 är den som gäller, håller på kör in den nu. Fan va den går! drar ju loss den på tvåan med potenzorna hur lätt som helst.

Tyckte det var sånt jäkla lagg på map 3-5. Jag har aldrig haft problem med lagg innan. Kanske körde jag inte tillräckligt länge med dom, typ 10 mil styck.
Så här blev mitt Simons Catback idag. Taskig bild, tagen med mobilen.
Mycket trevliga och seriösa grabbar. Kanske glömt säga men jag fick de här catback systemet byggt gratis eftersom jag är första 335an i Sverige.

Länk

DP ska ska monteras på Söndag. Men fan vad sega posten i Malmö är.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Sevak: ser jätte bra ut!
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
sevak:

Hur låter det ?

Inne i kupén och uifrån ?

/Janne
Inne i kupen hör jag ingen skillnad från förut. Utifrån låter de lite mer än förut. Det låter perfekt för min smak. Inte för lågt och inte för högt. Man ska ej störas av ljudet under färd. Ljudet lär förändras lite när DP åker på.

Angående DCI: Plocka bort ljuddämpnings mattan så ska ni få höra på voooosh. Men dem där listerna hjälper inte så dem får va kvar. Tack för tipset.

Angående catback: Simons kommer lägga upp de på deras sida om ett tag och pris kommer ca ca 5000:- Glömde även säga att dem mätte DB på en strecka och på tomgång. Dem kolla även mottryck och det sjönk med 20%.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Väldigt lyckat Sevak och vad trevligt att den blev rätt ljudmässigt.

Om jag fattar det rätt så är det nya systemet byggt nedströms katalysatorerna som sitter kvar som förut, stämmer det?

Är systemet byggt i rostfritt stål (som på original)?

Vad är det som skiljer mot originalsystemet, är det bara rördimensionerna eller något mer?

Många frågor, är ej påläst om detta...
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
dr.dan pröva om map 4 el 6 funkar bättre dom är utan lagfix!
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
dr.dan>> adaptera piggyn optimalt så är det viktigaste att du kör fullgas upp till redline på både treans och fyrans växel....
R1000: Dem tänkte bygga direkt efter cattarna i midpipsen men dem hade bara 6-7 timmar på sig och de va för mkt böjar osv. Dem byggde ca 1 meter efter cattarna i midpipsen. Original rören är 60 cm dem byggde med 70 cm.
1 ljuddämpare istället för 2. Ändrören är 100 mm.
Dem byggde allt på plats till och med ljuddämparen. Allt i rostfritt.
Original är väl inte rostfritt?

Sjukt stort är Raymetallfabrik 10 000 kvadrat. Dem har till och med byggt till Koenigsegg bilar.
Sevak, bara att gratulera. Synd bara att Lars på ray (Simons) lovade mig att de skulle bygga på min bil. Detta var för dryga året sen. Haha, jag plöjde upp spåret åt dig iaf ;-)
Körde de den vanliga repan utanför för att mäta ljudet?
Jag har byggt ett par system där. Bla ett 4-rörs som jag hade på min gamla 330, ett på min 318Is, min fars gamla 330 etc. Gubbarna som jobbar med att bygga prototypssystemen är sköna lirare :-)
Helsvetsade de systemet eller använde de klamrar denna gången?
//Marcus

Harm: Tackar, faktiskt Jonatan på Vtech som hjälpte mig lite men jag tog tag i de själv till slut. Lars som ordna allt sen va de hans son och en som jobbat där sen 1983 som byggde. Ja den repan utanför som dem målat på marken osv. Dem sa att mitt original system va väldigt högt för o va original.
Dem svesta och satta klamrar men allt i original upphäning dem gör ju så för att dem ska kunna sälja färdiga system sen. De satta klamrar i mitt original system och trixa så jag kan hänga upp de när jag vill.

Tycker de ser lite sisådär ut på bilden. Ser mycket trevligare ut i verkligheten särskilt nu efter jag tvättat hela underredet på bilen. Har en massa bilder på bygget men tyvär i skit kvalitet.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Tack för info Sevak, det låter som en bra konstruktion för att förbättra flödet.

Har inte kollat om originalsystemet är rostfritt men minns att det står i något BMW-dokument om N54-motorn att 335i system är helt i rostfritt.

Tror det var på denna länk jag hittade infon när jag läste om hur N54 är uppbyggd mm. Länk
Här har ni 7 bilder på bygget.
Länk
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Var ute och kollade lite AIT:s igår. Det var 14 grader i luften.
Med genomvarm motor så låg jag runt 26-28 grader när jag åkte lugnt i 90 på landsväg. Drog några repor och fick upp tempen i kanske 40 grader. När jag sen åkte lugnt igen så var temperaturen snabb nere under 30 grader igen.

Nån mer som loggat några AIT med Proceden? Något man kan jämföra med =)

//Erik
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Pea, jag föreslår att vi döper om "däckvärmarfunktionen" till "däckbrännarfunktionen". Intressant helt klart, 340 mil på mätarn och dags för nya bakdäck =D. Pea, vad har du för fakturaadress? ;)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
jag med.. bytte alla däck i Maj och mina back däck är nästan slut...
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
För jvlgt att bmw ska utrusta bilarna med så starka motorer! =)
Jag köpte min då den hade rullat 1750 mil hade 6 mm kvar då, idag har jag 2550 mil på mätaren och 2 mm kvar på mina bakdäck. Bytte även alla belägg för 2 veckor sen till några som inte dammar lika mycket. Beläggen såg nya ut så jag tror ej dem förra 2 ägarna kört hårt med bilen:)

Enrico: Hur många ggr har du bytt bakdäck:P
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
köpte nya däck i juni håller nog säsongen ut iaf

dr.dan>> pröva nya rev 7 sjukt bra drag ännu mer på low end & mid punch!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.