AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.844.459

Ökad effekt på min 335i

Sida 140 av 712
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Tar för lång tid för att få hem helix, och kontokortet har blivit kapat flera gånger nu så har ingen lust att lämna ut det igen...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
det kommer att ta ännu längre med race cooling innan dem fixar alla läkage du får efter installation....
pe
771
pea
BMW M3 E92
har beta testat den senaste procede mappen, det var ett bra tryck i den.
Den ger ett riktigt bra turque i mellanregistret, rekomenderas
Sevak: det är en BMW DIS som Vtech har beställt enligt vad jag hört. Jag har haft min bil inne hos en tuner här nere i Skåne som hade en kinesisk (!) kopia på BMW DIS installerad. Precis som qdtjant skriver behöver den köras på speciell plattform. Kineserna säljer hela kittet, allt installerat och klart på en Lenovo laptop. Kunde allt som originalet kan, lite svårare dock att fixa uppdatering kan man tänka sig.
r1000: Ser bra ut. Grattis.

Någon som kan svara på om de är skadligt att tvätta oljekylaren med högtryck?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Sevak: när jag pratade med Stertman sa han att Vtech dyno läser väldigt högt.. minst 30 hp för mycket. Skulle vara interessant att göra några pulls med min bil.
Också skyllnad mellan en riktigt flash som GIAC är att dem kan få spällhuset vara öppet 100 percent hela tiden. det är därför dem kan få ut så mycket med bara 13.5 psi. Piggies måste ladda mer för att få detsamma eftersom spjällhuset är kanske på 80 percent istället för 100 percent.
Allroad: Tack för infon.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Sevak, det är säkert inte skadligt. bara inte för nära kanske.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Sevak, kylflänsarna på oljekylaren är väldigt tunna. Det är säkert lätt att de viks (och orsakar sämre luftflöde) om du går på med högtryck. Håll rejält avstånd som enrita säger och inte för högt tryck, eller använd avfettning så lossar skiten jättebra med vanlig spolning.
Jag har gått på nära 2 ggr. Hoppas de ej hänt något. Finns ju ett plastskydd framför som skyddar. Det är de jag sprutat på.

Enrita: alla tuner företag snackar skit om varandra. Sen de där med att GIAC gör att spjällhuset är öppet hela tiden vet jag ingenting om och vet heller inte hur de är med Vtech om dem gör så de är öppet hela tiden. Men jag tror inte deras bänk visar 30 hk för mycket för då hade jag fått stryk av audi s4 steg 4 trimmade jag körde mot för 2 veckor sen. Självklart visar alla bänkar olika. När jag är klar med med bilen och mappat om den ska den bänkas hos vtech. Ska nog bänka den hos något annat företag också.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Racecooling har en ic färdig för dig Roger!
Kolla ditt pm
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Enrita, menar du att ECU begänsar öppning throttlebody till 80% efter ett tag eller fattar jag fel? Det borde i s f en ny piggylösning kunna ordna genom att styra spjället att öppnas till 100% hela tiden vid fullgas. Men visst är det en stor fördel om flash-lösning i grunden ger högre effekt vid lägre laddtryck, då går det att få ut ännu mer effekt vid höga laddtryck.
enrita: med tanke på effekt kontra nm på min mätning hos Vtech är jag benägen att hålla med. 376 hk borde vara +750 nm och 735 nm borde vara kring 350 hk. Kommer inom kort sätta bilen på en Dyno Dynamics och köra på deras standardkurva. Var med när BMW CS körde igenom ett 20-tal bilar på den dynon och den verkar visa mycket vettiga siffror. Flera större tuners använder också just den dynon.

Dock, som jag skrev ett bra tag tillbaka är det den relativa siffran som är viktig, dvs original kontra tuning. Dynon är även bra verktyg för att komma fram till en bra map som ger "fina" kurvor. Speciellt på en diesel är det viktigt med att testa mappen på en dyno så man ser att den inte dör så fort den kommer upp i varv. Finns en hel del mappar med ketchupeffekt; kommer abrupt vid 2000 för att dö vid 3500 - 4000.
Allroad: Hur mycket ökade du laddtrycket med?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
rolle>> helix har ett group buy nu och jag tror att dom har några platser kvar, med lite tur så kan du haka på det. Dom ska vara tillverkade och redo att skeppas i slutet på augusti. Jag betalar alltid via paypal och det har aldrig strulat och dom är ju typ störst och säkrast...

Länk

sevak>> bmw motorer är extremt känsliga för vatten så jag hade varit försiktigt om jag vore dig....
Sevak: vet ej, kopplade inte in något för att läsa av (BT:n klarade inte av styret på 535d när vi gjorde det). Tror qdtjant sätter sin på dyno snart och ska läsa av då, vi har i stort sett samma mappning. Den laddar 1,85 bar original om jag kommer ihåg rätt. Innan någon får tuppjuck på det trycket kan jag säga att det är skillnad på diesel och bensinare när det gäller laddtryck.
Ok jag skulle vilja kolla vad jag laddar när dem mappa min bil fungerade inte grejen man ska koppla in för att visa vad den laddar.
Hur kan man kolla detta enklast?

bomins: Jag har ej tvättat motorn utan sköljt vatten på plastskyddet som sitter framför oljekylaren i hjulhuset.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sevak>> ok nu hänger jag med....
Sevak: kanske kan du stråla samman med qdtjant när han ska till dynon i Trosa och läsa med hans BT?
AR catless DP + 02 sims är beställt samt RR OCC. En svenskt företag bygger Catback system till mig 2 sep ska mappa om och bänka bilen efter det. Sen har jag bara IC kvar. Men tror ej jag hinner fixa IC innan den 20/9.
Måste man mappa om bilen efter man bytt IC för att få ut fulleffekt?

Thomas: Hur går det med avskärmningarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.