AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.407

Ökad effekt på min 335i

Sida 14 av 712
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Bubbla: Jo det ska vara samma manuella som i M5. Dock är det många som klagar på att kopplingen är riktigt kass och slirar i 335.

Vart monterar du själva TTn? Kan ju faktiskt vara ett alternativ.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Instruktion:

Länk

Tydligen är det lite knepigt att komma åt, vi får se =)

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Fan va smidigt. Glöm inte sätta dit klistermärkena enligt instruktionen ;-)
Hur snabbt levererade de och vad blev slutsumman?

//Joakim

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
USD 599 + fedex usd 70, totalt ca USD 670. tror det går att få lite rabatt om man är medlem på e90post, dessutom tog de 10 dollar mer i frakt än de lovade, spåpotatis iofs.

Klart man sätter dit klistermärkena (på fruns V70).

TT:n skeppades från Kaliforninen den 6/6, och kom idag =) Fedex skulle igentligen köra ut den i morgon, men jag är så spänd att jag stoppade det och hämtar den på Arlanda i kväll =)

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
TT:n på plats, härlig skillnad!

335:an är ju grym ända från 2000 rpm och uppåt, jämför man med 330 så är ju skillnaden att den kommer först vid ca 4000 rpm. 335:an har ju sånt vrid att man knappt tycker det blir nån skillnad fast man varvar, den känslan är nu borta, mer karaktär av en sugmotor, spetsen på höga varv känns mer markant, mycket skojjigare att varva lite nu. Rekommenderas!

Det var dock grymt pilligt att få dit den, fast det går nog lättare nästa gång. Problemet är att man bara kan känna sig fram, omöjligt att se nåt.

He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Hum.. är det skillnad på avgassystemen för 335i mellan E90, E92 och e91?
Hade för mig att det är samma?

Hur som helst, här är lite matnyttigt info:
Länk

Det enda problemet är att det inte finns något system för leverans.

Det finns ett Eisenman system redo om man är sugen.

Som jag vet så är det endast Milltek systemen som rullar på gatan.

Personligen avvakta jag tills Supersprint.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hillstreet

Har du lust att utveckla lite eller länka till en sida där fenomenet tas upp?

" det ska vara samma manuella som i M5. Dock är det många som klagar på att kopplingen är riktigt kass och slirar i 335. "
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Skall byta olja till Castrol Edge Sport 10-60. Jag vet inte om ni har märkt detta, men jag ligger på grännsen till 130grader i olje temp ibland ^_^!

Prioritera kylningen nu. Skall köra på Säve nu i helgen. Skall bli intressant o se vad som händer.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Heartware: Har du oljekylare i höger hjulhus fram på din?

//Joakim

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Heartware

Spännande med Säve, det lär bli kul. 130 Grader? Jag har pressat på i ca 10 minuter i sträck som värst och aldrig kommit över 120. Fast det är klart, bogösund, vissa sträckor är rätt snabba så då blir kylningen rätt bra, men periodvis mycket nedväxlingar till 2:an också, som sagt, inga problem med värme. Jag har TT installerad.

Har utfört "the golfpeg mod" rekommenderar den, mycket justare ljud på låga varv nu =) Tar ca 10 sekunder!
Bubbla: Vad är det golfpeg mod? har du ngn länk etc?
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
cazorp: Golf tee mod hindrar spjället i det vänstra avgasröret från att stängas vilket gör att bilen låter mer. Osäker på hur det påverkar bilen negativt bara..

Länk

Scrolla en bit ner i tråden så finns där bilder.

//Joakim

Tack Hillstreet, som om jag har fattat det rätt så drar man av en slang vid vänstra avgasröret, stoppar in något som förhindrar vaccum/luft, och på så vis tvingar ett spjäll i avgasröret att vara öppet konstant, vilket ger effekten att vid låga varv/tomgång så låter bilen lite mer då spjället normalt annars skall vara stängt vid dessa förhållanden..

Mera ljud, ingen annan effekt på bil, system i övrigt enligt tråden..
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Joakim, Klart jag har en oljekyl! Annars skulle jag nog hamnat i felsäkert läge "LIMP MODE" med bilen för länge sedan ^_^

Efter 30min av hård körning. "inte på landsväg" så kommer du definitivt upp till de högre regionen. När jag körde från GBG till Motala under hård pressningn kom jag faktiskt aldrig över 123 grader. Men på en varm sommar dag inne i stan. Så är det döden för denna bilen . Måste byta till bättre kylare.

Jag bytte olja idag oxå. Måste säga att jag fick en chock. Oljan var kolsvart!
-Jag skall skicka in den för analys så jag får lite mer info. När jag hade min 325:a så var oljan aldrig så svart oavsett hur hårt jag än körde!!!
Bilen har endast rullat 688mil. "rekommendera att ni byter oxå!

Bubbla: Tycker att du borde komma till GBG så kan vi mötas på säve!
Jag känner att jag kommer att bli rätt ensam mot alla veteraner.

-Skall definitivt fixa "golf peg" trixet. Hoppas det ger något. Jag väntar med spänning på grenröret och avgassystemet.
Att åka med PEAs bil är beroende framkallande.

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Heartware: Ja oljekylen hjälper väl föga varma sommardagar i låg fart.
Min är inne på oljebyte också. Tog en stund för dem att gå med på att inte bara M-bilar behöver nya olja efter 200 mil.

//Joakim

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Ang denna vakumslang (golf peg mod) så ska det inte påverka på något annat sätt än att ljudet på lägre varv blir lite roligare, det gurglar lite.

Eventuellt byter jag ut min TT mot Procede V2, se länk:

Länk

Verkar bli grymt bra...
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Heartware,

har du fått limpmode nån gång? Jag fattar inte vad som händer, går den ner i effekt?
Jag fick nåt konstigt för lite sen, ett gult kugghjul på displayen, startade om och sedan har det inte synts mer, men det var väl inte limp mode (för lat för att leta felkoder i handboken).

Det skulle vara kul att komma till säve för lite rejs, men tyvärr, för långt.

Kul med nya pipor, vilket märke? Ska beställa själv tror jag, Riss kanske, får se, skulle vara enklare om man var några stycken...
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hillstreet

Har du testat det?

Någon mer som har utfört följande modd?

All you really need is to use one ball bearing that is 15%-30% larger than the inside diameter of the hose.

1. Place the ball bearing in the hose and push it in with a small Phillips screw driver an inch or two.
2. Place the hose back on the tube stub of the actuator and all is stock and complete reversible with no damage.

The bearing will seal well as it will be close to the shape of a Type 2 - SAE bead.

The golf tee may work but the diameter of the tee must be at least 15% larger than the inside diameter of the hose or it will leak for sure even with all the tape junk and wedging.

Orb
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Mer info:

You will need a 5/32" ball bearing.

You should push/work the ball right up to the frame hose clip which it can't pass.

If you do place the hose back on the valve then you should pin prick (2-3 times) the hose past the ball bearing towards the exhaust valve.
This also applies to caps!! You will need to do this as changes is ambient temperature may create a vacuum and positive pressure.

For those who care.......

If you don't pin prick the hose with the ball bearing insert with the hose placed back on the tube stub you will induce a vacuum of 2-3 in of Hg from summer to winter temperatures. The positive pressure increase can be as high as 4-5 PSI (best guess) since the air will heat up a lot when the engine is running.

Orb
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.