|
Sida 136 av 712
|
|
|---|---|
Dr.Dan |
Sevak: Han sa att du hade samma missljud? men du har inte hört något? Det där med goodwill, är det nåt lotto eller? Verkar ju jäkligt illa isf, att de inte har ngn policy för felet. |
| åk bara på BMW och visa dem felet. Det är en känd problem och det finns Recalls för det. höra vad dem säger , kanske du kan få dem att ta en del och försäkring resten. Mina rasslade lite i början efter jag hade trimmat den men nu har det försvunnit helt. Kanske som hård körning fixade det :-) | |
Dr.Dan |
enrita: Jepp, jag ska. Känns lite overkill att byta turbos om det inte är något farligt och bara för lite missljud. Specielt när en tidigare programvaru-version fixade problemet, fast med lag. Om hård körning löste problemet känns det som att ECU'n adapterat sig, mao mjukvara :) Annars trevligt med nya turbos, om det inte innebär inkörning. Jag avvaktar BMW Solna's utlåtande. Tack för svar |
| den laggiga mjukvara existera inte längre. dem nya är bra och utan lag. tänk på att om wastegate blir sämre då kommer du att tappa power eftersom dem stänger sig inte längre och du får inte boost upp. | |
| Dr.Dan: Philip provkörde min bil, lyssnade på tomgången, öppnade huven och gasa på tomgång. Inga missljud. Peppar Peppar | |
|
Fan såg nu vad jag skrev fan finns de ingen EDIT funktion för. Så här skulle de stå: " En kille på forumet hade de på sin 335a och när han träffa mig lyssna han på min och sa att jag EJ hade de ljudet som han hade i sin." |
|
|
Det var jag som fick turbo aggregaten utbytta, det är en lååång histora med många häftiga disskussioner på verkstäder och bmw agenturer men någorlunda kortfattat så: Jag hade missljudet och lät kolla upp det på En bmw verkstad på Lidingö där de hade åtgärdat detta på andra bilar, de skickade mig till Solna där bilen är köpt (då garantin har gått ut måste jag ansöka goodwill och det kan enklast göras där bilen är köpt, synd det för Solna har jag INGEN respekt för som längre) kommer heller aldrig köpa en ny bil där igen. De höll med om att det var missljud men endast ett skönhetsfel och bytte ut ETT turbo aggregat som gick på goodwill medans mitt f-bolag stod för arbetet (ca 15000 och 2 veckors jobb) Jag sa hela tiden att båda skulle behövas bytas då lidingö verkstaden sa att ljuden kommer från båda. När bilen skulle hämtas lät det hälften så mycket så de tog in den igen för att byta andra aggregatet, (15000 till)....Verkstaden lovade för övrigt båda gångerna att detta skulle ta max 3 dagar - det tog minst 2 veckor per gång. Bilen låter fortfarande och nu påstår dem att det är ett arbetsljud från 335ans motor och det stämmer inte då jag visserligen hör det på flera exemplar men långt ifrån alla. Jag fick också en utskällning av verkstadschefen för att vara en kund som aldrig blir nöjd som klagar på att motorn rasslar. Jag VET att detta är ett fel då ingen motor ska rasslar, tidvis ganska ordentlig, kallstart nära en vägg låter det riktigt ångestladdat. :) De har visat mig mina gamla turbos och "Ruckat" på länkarmen som går till wastgaten som är lite glapp, därav ljudet. Så nu står jag där med 2 nya aggregat och 2 års ny garanti på dem men missljudet kvar. Enligt mig borde det alltså finnas flera källor till detta ljud eftersom andra som fått båda aggregaten utbytta har blivit av med ljudet. |
|
| philip>> kör nya jb 1,4 det har hjälp många att bli av md ljudet. by the way så ska jag lämna in bilen i sept i solna för att utreda om min bränsle/högtryckspump är på väg att ge upp, kan säga att det var ganska luddiga svar huruvida dett kommer att gå på goodwill eller ej....det får tydligen visa sig när man lämnat in bilen... | |
|
DRIFTBOX Beställd! Kommer på torsdag om jag har tur. |
|
| philipbr: Tja! allt bra med dig... vilken historia... har dem uppgraderad mjukvara också på din bil ? Har du gamla turbo kvar? ;-) | |
| Tjena, bra tack! Ja de uppgraderade mjukvaran, jag fick inte behålla gamla turbos :( | |
|
philipbr: har du JB3 nu? om du vill och har tid kan du få nyaste 1.4 Beta REV6 installerade på Enrico Verkstad som ligger på gatan framför mitt lägenhet ;-) . Ska fixa också bomis chip och installera den :-) Idag mellan 17-18 . |
|
| he he vrooooooooooooooooooooooooom......... | |
| enrita>> he he på vägen hem kommer man väl skjuta iväg högtryckspumpen ända till norrland ;) | |
|
philipbr ---> Vad var det för amatörer som behövde 4 veckor på sig för att byta två turboaggregat...?? Lyfte de ur motorn vid bytet? Mina två aggregat byttes på 1½ dag hos min verkstad, utan att behöva lyfta motorn... |
|
|
Jag har nu killat upp bensinförbrukningen lite bättre. Det fanns misstanke om att JB+ trimmet drar onödigt med bränsle och det är ju inga problem att få riktigt hög förbrukning om man vill det... Bilen visade god aptit på bränsle under semestern, snittförbrukningen på några hundra mils körning hamnade på 1.15 L/mil. Det förtjänade den i o f s genom att den i stort sett kördes så fort och hårt som trafiksituationen medgav och för det mesta tyckte jag det gick att trampa fullt och hålla mycket hög fart. Det blir förstås massor med mil med låg förbrukning även på en sådan resa, det kan t o m tänkas att ekonomikörning ändå dominerar, man ligger långa tider i köer, kör lungt i städer etc. S60 T5 har legat strax under litern vid motsvarande körning, det är därför jag nu har kollat förbrukningen vid vanlig körning. Nu har jag kört snart två veckor t o f jobbet. Det är knappt 3 mil och innebär kallstart 2 gånger per dygn och körning med ej uppvärmd motor den första milen, det tar ca 10 km innan oljetempen är uppe på 80 grader. Med den typen av körning som överlag sker i lungt tempo hamnar snittförbrukning på 0,86 L/mil vilket är godkänt. Det är samma som S60 T5 men den rullade på smala 215/55/16 hjul så BMWn hävdars sig väldigt bra, speciellt som den har Power on Command. Vid konstant fart 90 km/h drar den bara stax över 0.6 l/mil men det är ju ganska ointressant genom att man aldrig kan räkna bort start/stopp-körningar och omkörningar då den drar mer. Misstanken om att JB+ stjäl soppa är således obefogad. |
|
| Heartware: har varit nära en beställning på PerformanceBox under lång tid. Är en del i USA och där ligger priset hyfsat, $ 499 eller 3650 kr. Vet du om nätadaptern switchar automatiskt mellan 120 - 240v? Annars kan man ju leva med strömkabeln till bilen. | |
| Pea ---> Vilket datum var M5board-eventet? | |
|
bomis: fixade du och enrita uppgradering av din JB3 till 1.4 igår ? Isåfall hur går den ?? Kom ju lite regn igår .....:-) /Janne |
|
| vi fixade allt. som vanligt varje gång Bomis kommer oss mig börjar det regna :-) Nyaste 1.4 REV 6 Beta är helt otroligt... bilen går jätte bra , mycket mer torque låg och mellan registret och jätte stark till redline. Kunde känna skyllnad direkt från REV2 till REV6. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.