AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.336

Ökad effekt på min 335i

Sida 129 av 712
har hört från en extrmt säker källa att tyskarna (bmw själva) har haft 480 hk i motorn med enbart mjukvarujustering och annan oljekylare, och det med hel motor efter... men det fixar nog inte trimfirmorna. är nog lättare att hacka nasa än den DME:n.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Inte möjligt utan större intercooler och catless dps.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Visst, man kan säkert kräma ur 480 hk med endast mjukvara och oljekylare.
Tyvärr kommer dessa hästar bara att finnas där under nån millisekund innan de äts upp av heatsoakens magiska kraft.

Vissa saker är helt enkelt omöjliga pga av fysikens lagar.
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
fan , kolla CO2 utsläppet på denna inspektion, mäter dom som här eller annorlunda ?
Länk

218 original , 383 efter dp ,
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Undrar vilken fågel som har kvittrat?
Den motorn är tyvärr inte enbart mjukvara styrning.

Det ligger nog lite annat smått o gott i den också.
Bättre kylning är ett måste. Vilket bmw har vetat om sedan lång tid tillbaka.

M3 motorn klara 560hk utan överladdning vad jag kan avslöja.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Thomas , känns det som du tappat någon torque i mellan registret nu när du kör ocattat?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Pea ---> Nej, inte vad jag har märkt iaf...
Borde jag det?
pe
771
pea
BMW M3 E92
Det var nån som kvittrade om att man ev. kan tappa lite torque i låga rpm pga av att mottrycket som turbon ger är för lågt då, detta skulle kunna ge sämre torque vid 2000-300- men det var nog bara snack.

Har för övrigt vart och kollat upp dct lådan på bmw den var som den skulle.
Så det innebär att den är avstämd mot origanaleffekten, höjer du effekten bilir det att växla manuellt för att få till bra växlingar med en trimmad 335, autoläget vid nedväxling blir helgalet.
Den enda lösningen är att flacha om programvaran till lådan tillsammans med den nya effekten.
Nåja det funkar ju att köra manuellt de gånger du skall köra hårt.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Pea, har du nån förklaring till att den vanliga automaten klarar effektökningen bättre än DCT-lådan?
Något förvirrande eftersom DCT bara finns till 335? Automaten kan ju beställas till viken bil som helst? Skumt.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
På någon av de första sidorna i denna tråd så nämns det något om att automatlådor på de tidiga 335:orna ej tålde trim. Jag hittade inget om någon kom fram till om detta stämmer eller inte? Någon som vet?

Eftersom BMWs trim sätter upp vridmomentet till 450nm så borde det väl inte vara några problem eller?
pe
771
pea
BMW M3 E92
Bubbla, jag tror de beror på att dct lådan har en elektohydraulisk koppling som är mera beroende av den programvara som måste till, och att den är avstämd efter originaleffekten.Våra ger ju mera torque i låg och mellanregistret.
BMW kommer för övrigt ut med en 8 växlad automat (ej DCT) som tydligen skall ersätta dct lådan.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Kort rapport avseende DC-filter. Jag upplever det som att bilen drar mörkvart lite bättre än någonsin, filtren får därmed sitta kvar.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
mörkvart = märkbart ....
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
qdjant>> jag ska köpa quaife diffen, har du någon mailadress till killen på bird??
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Kevin.bird@birdsauto.com
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
560hk ur en standard (om än väldigt fin) 4L M3 sugmotor låter inte speciellt trovärdigt. Det skulle innebära 140 literhästar och väldigt högt varv. Tänk på att den 4 liters tävlingsmotorn som satt i M3 GTR hade 500hk = 125 hästar per liter. För det låter inte som du pratar om en grovt modifierad motor här? Eller har jag fel?

Skulle M3 motorn varva mer måste den ha kraftigare ventilfjädrar, andra kammar som matchar det högre varvtalet, matchade avstämda grenrör osv osv, då blir den helt plötsligt inte så standard längre.

Ett fint exempel på bra sugeffekt är väl Niklas Sandströms modifierade M3 motor som han eller hans teamkompis körde rallycross/rally med. Modifierad S50B30 på 3,3 liter och höga varv pillade fram 480hk = 145 literhästar :) Så visst går det :)

Nu låter väl jag värsta kritisk och negativ här, sorry men 480hk ur en omoddad 335i låter också VÄLDIGT mycket... BMW som vill ha så bra respons som möjligt och är kända för sina fina motorer lär inte ha monterat turboaggregat som är "180hk för stora" i dessa tider är min gissning, inte heller spridare som kan leverera soppa till den effekten. Jag har själv hållit dessa turbos som sitter ihop med grenrören i mina egna händer och vet hur små de är. Dock säger inte storleken allt eller vad säger ni grabbar :D

Bra vridmoment är lättare att få upp från original eftersom max vrid inte befinner sig vid samma register i varvtalet som max mottryck är. Mottrycket på höga varv där max effekt finns byggs snabbt upp till för höga nivåer och sätter effektivt stopp för vidare effekthöjning när taket är nått. Men kör man tex på E85 med samma motorsetup och turbos så får man lägre temp i förbränningen, lägre avgastemp vilket gör att mottrycket är lägre trots lika hög effekt, så då kan man pressa på lite mer och därför få ut lite mer effekt med det bränslet. Men det väl ingen som lyckats köra en 335 på E85 ännu?

Mvh

__
Nisse Ljung
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sevak>> här är länken till helix groupbuy

Länk

enrita>> thanks man! här är länken till huvarna Länk

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
bomis: enrita hann före med adressen till Kevin Bird......:-)

/Janne
Zoppo: min bil är mappad på Vtechs dyno. Sedan använder jag deras RTS-lösning så jag kan byta original/trim själv.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag tröttnade på att inte riktigt veta vilken mapp jag hade valt när jag switchade med fjärrkontrollen, så jag konstruerade en liten hemmagjord "map switching indicator"... ;)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.