|
Sida 128 av 712
|
|
|---|---|
| Tack R1000, ballt att läsa :D | |
| qdtjant: du ska nog inte använda Big Toms exempel som referns på när det går att göra saker som turbobyte på garanti. Behövs garanterat kontakter för att fixa en sådan sak. Min erfarenhet är att om åf kan lukta sig till något fuffens så ligger du risigt till. | |
|
Hoppas mina turbos håller tills en bra turbo upgrade kommer ut :-) |
|
|
Bomis: Är de skadligt att strypa slangarna till dumpen? Jag måste fylla på 1 liter olja men bmw har stängt kan jag fylla på me något annat mekonomen har ju öppet? Vad tror ni om VK MotorWerks Catless downpipes? |
|
| enrita: kommer ihåg när den blev "engine of the year", såg den utställd på någon flygplats i Tyskland. Snäckorna är ganska små om man säger så. Jag är förvånad att man inte hör mer om turboras på de bilar som är uppe på steg 3. Har själv haft en handfull bensinturbo som samtliga varit vässade och på ett par av dem la turbon av efter ett fåtal tusen mil. Vässet var dock mildare än steg 3 på 335i och jag kör en hel del nere i Tyskland. BMW bygger bra motorer och kanske är det orsaken till att det håller + att effektuttaget är riktigt lågt original med tanke på motorvolym? Vore intressant och höra hur många mil de bilar med rejält väss gått och om det är någon mer än Big Tom som skiftat aggregaten. | |
|
Sevak, saxat från Castroltråden på M-forumet: "mv70: Om du hade läst tråden så hade du kunnat läsa att TWS Motorsport (den du får om du handlar av BMW) är EXAKT samma olja som Castrol Edge (som den heter på ALLA andra ställen än hos BMW). Samma olja = olika förpackningar om du handlar av BMW eller exempelvis Mekonomen" |
|
| Krax har 80.000 på sin steg 3 utan problem. Jag har runt 20.000 . Big Tom turbos var inte paj . Finns folk helt utan trim som har bytt turbos. Det beror på helt enkelt på olika bilar, några kommer ut bra och andra inte. I US finns tusental folk som kör steg 3 utan problem. Mest folk som bytt turbos är för att fixa wastegates rattle. | |
|
Allroad: Litet tilläg gällande oljan: Det är exakt samma olja fast olika tilsatser. Hur mycket dessa tillsatser gör egentligen låter jag andra experter kommentera. Jag känner till tre st turboras två av dessa är utvecklingsbilar för tuners. Våra piggyback dra tillbaka effekt när det närmar sig gränssen. Därför har ras undviks. Men jag kan inte säg hur Flashen är. Där skiljer det mycket mellan olika företag. Alla har inte lika möjligheter att programmera om parametrarna. Jag har lärt mig en sak till. Att läsa dyno graferna. Det är svårt det där. BIGTOM är du hemma i sverige igen? We need to talk! |
|
|
Heartware: utveckla det där med att läsa dynograferna. /Janne |
|
|
Heartware: är väl en kombo av bra motorbygge samt låg trimningsgrad original som gör att det är begränsat med ras. Hade BMW sålt 535i i Europa hade jag funderat starkt på att skaffa en. På den RTS-programvara (flash) jag har i bilen ligger alla begränsningar/skyddsspärrar kvar som ECU:n hade original. Jag har t ex nått för hög EGT ett par gånger vilket gav limp. Detta var vid ganska extrem körning, fullgas (> 270 knyck enligt GPS) under lång sträcka på Autobahn samt vid acc från 50 upp till full gas, alltså kring 275 knyck. Vid kontakt med t ex Evolve och DMS har även de informerat att deras flash behåller alla säkerhetsparametrar intakta (och även de har problem med EGT när man kommer över 350hk/700 nm) |
|
|
Det är därför man måste tänka på modifieringar som kylning som IC, bättre luftbox m.m. för att hålla stabila hästar. Den bästa trimningen skall fungerar 100% oavsett. Ibland är det inte hästarna som räknas. Märkte detta själv i tyskland. Jag gick också in på limp vid körning över 270km/h. Som tur var så hann jag justera detta så att det inte hände när jag körde mot Porschen i 280km/h Angående läsning av Dyno pappren så kan man börja med att kolla på korrektions faktor om det är STD eller SAE. STD visar oftast högre siffror. Medan SAE är industri standard. Det är också viktigt att jämföra vad man har original mot det man får efter trimningen. Många strirra blint på hur många hästar man får efter modifieringen. |
|
|
Dyno är till för relativ mätning; original mot tuning samt sedan under test av alternativa mappar, utökat trim etc. Dock tycker jag att just mätning före och efter är något man ska kräva vid tuning. Samtliga jag har vässat hos har erbjudit det och där någonstans tycker jag gränsen går för en seriös inställning. Jag vill inte göra mekaniska ingrepp så gränsen är nog nådd. Kanske en ändrad mapp med mer bränsle på max last kan hjälpa för att kyla, återstår att se. Utanför extrem körning på A-bahn går det alldeles ypperligt. Har kört ca 1000 mil med denna mappen och limp har kommit enbart vid ett par tillfällen som beskrevs ovan. |
|
|
300km/h är nåbar! Har bekräftad på bänk nu! |
|
| hej er alla! har fått hem JP1.3. bilen ska in till service snart. tänker montera den efter servicen. men igår blev jag från åk av en gubben i en ny 335i. jag tror den är fabrik trimmat. jag måster har den på och söker upp gubben :). kan bmw ser att jag har trimmat fast jag ta bort den ? kan nån av er hjälp till om nåt går galet med montering ? är från malmö. | |
| Aija: svälj stoltheten och vänta till efter service | |
| Om du kör rätt mapp beroende dina mods är ingen problem | |
|
Hemma efter lite race. Körde mot en Audi s4-00 steg 4 trimmad 370 hk /530 Nm. Starten tog han mig men slutet på 3ans växel va jag nästan om honom och när jag la i 4an kom jag om han. Körde även mot en Mercedes C55 amg sedan förlora me ca 2 billängder. Alla race från stillastående. Borde min bil tagit C55an? Snart åker avgas och mcv på. Ska även bänka om bilen sedan. Funderar på V K Motorwerks DP och IC. |
|
| Allroad, vad har du för flash? Är det V-tech? | |
|
Någon som vill köpa mina ar design DP's?? Länk |
|
|
bomis: skall du köra okattat ? Gör som Big Tom, modifiera de du har. TC kan säkert fixa det. Ska du köpa en Quaife-LSD ? TC monterade ju min, så de kan det oxå. /Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.