AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.925

Ökad effekt på min 335i

Sida 127 av 712
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Någon som har testat NOS MMT-baserade oktanbooster? Det förefaller som det gör viss nytta och det man skulle kunna tänka sig är att ha det tillhands som en nödlösning om man t.ex. bara får tag på 95-oktan.

Enligt Terry på BMS går det att köra racemapp med denna tillsats Länk och jag hittade en test som styrker att det har viss effekt Länk.

Har någon testat?

Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
va också min första tanke ... bytte dom det efter alla mods dom måste sett :D ahaha , snacka om tur , känns som jag ska utnyttja din kontakt innan garantin tar slut ;)

hur kan programvara + dci + catback från vishnu ge 420hk
och jb3 + dp ge ca 380hk ... skiljer ju ändå 40hk ... med catback istället :S
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Lite svårt att snabbt genomskåda vilken oktanhöjning NOS oktanboostern ger om man inte tar sig tid att lusläsa. Som jag tolkar det har boostern ökat vårat oktanvärde (RON) från 95,8 till 98,7 oktan, det är ju väldigt bra genom att det är nästan 3 enheter. Samma för US STD som definieras som medelvärdet av R&M, d v s (R+M)/2, det ger också ca 3 enheter. Länk

Huruvida boostern ökar våran 98-soppa med ett värde som gör nytta vore förstås mer intressant att veta, skulle det ge någon extra enhet bör det innebära en märkbar effektökning.

Testade igår det som nog får anses vara den direkta motsatsen till Nissan GT-R på alla sätt. Var helt enkelt bara tvungen att prova en bekants nya räser. Den började kännas ostadig redan i måttlig farten av 30 km/h så jag tog det lite lungt. Ägaren talade om att den inte gärna framförs över 80 km/h och det förstår jag, kom aldrig på hur styrningen fungerade genom kurvor, de kanske ska köras med uppställ :-) Småttingarna i kvarteret såg väldigt imponerade ut, själv kände jag mig som en, f-n vet vad, och visste inte vad jag skulle säga efter provturen...[IMG]Länk
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Satans länk, nu då... Länk
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Fifth gear gjorde ju ett test av oktanboosters för ett tag sedan, och resultatet blev väl inte helt positivt...
Kanske är det annorlunda på en påställd turbomotor?

Här är testet:
Länk
Ti
534
TigerDejan
Länk ganska bra pris , undra hur bra dom funkar egentligen , 370USD Shipped :S
pe
771
pea
BMW M3 E92
Tiger dejan, de funkar säkert jättebra, finns inte så mycket som kan gå fel bara de passar.
Om du har 2,5 tum eller 3tum den första spelar knappast nån roll med de effekter vi har, att få race kattar eller okattat spelar mera roll
Jag testade nos racingformula octanbooster, och körde lite loggar för ett tag sen, kunde inte se nån skillnad i timing.
Möjligt att de funkar men ger knappast nån större skillnad , märkte däremot skillnad med 102 octan racefuel. säkert 10-20 hp. Och stabil effekt.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag testade oktane booster med race map och fick Direkt motor Att pull timing... Verdälös i min åsikt
Ti
534
TigerDejan
nae men jag tänkte iom AR Design o alla dom dära kostar så jäkla mkt så kanske det kunde vara någon skillnad ?

sen är jag lite kluven i Catless vs. Catted DP ... :) rädd för bes :P trots att enirta har testat avgasvärdena i Italy :)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
TigerDejan, nu gör du så här:

Montera en uppsättning okattade DP's av valfritt märke och kombinera detta med ett bra catbacksystem.

Köp sedan en O2-simulator, alt köp en Vishnu V3 rev 2 med inbyggd O2-simulator.

På så vis får du ett väldigt lättflödat system som passerar bilprovningens tester och som dessutom inte genererar några felkoder.

Du har frågat samma fråga måånga gånger nu min vän, och detta är svaret.
Ok?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Fifth Gear test verkar vara gjord på ej turboassisterad motor och då blir det säkert samma resultat som att gå upp från 95 till 98 oktan, d v s att effekten minskar. 95 har mer enereginnehåll än 98. Det har ju funnits en hel del tester med samma resultat för V-Power, d v s att den inte ger någon effekt på vanliga motorer, men om jag minns rätt så kunde man påvisa ca 5 hp effektökning på en Turbo Porsche.

>> Enrita, var det NOS's Nitro-booster du testade eller någon av de andra? Är ännu inte övertyagd om att NOS inte fungerar genom att det enligt testen jag länkade till verkligen höger oktanvärdet vilket medger mer förtändning alt. högre laddtryck. I och med att 335an reglerar bränsle/luftblandning och laddtryck m h a wide band lamda så borde maskinen dra nytta av oktanbooster.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Pea, ja racesoppa är garantetar det som bilen gillar, med hela 4 enheter ökat oktantal måste det ge effekt. Boostern kanske bara ger någon, eller en del av en enhet, och då kanske drunknar i brusmattan med alla andra variabler.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
big tom>> känner du någon skillnad nu med catless prestandamässigt i så fall vad?

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Bomis ---> Som jag skrev tidigare så känner man att det ger lite mer på höga varv. Över 6000 rpm är skillnaden störst.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
pea:

har fått någon ordning på programvaran till DKG-lådan ?
Om det nu var det som orsakade den konstiga lagen vid kick-down ?

/Janne
pe
771
pea
BMW M3 E92
Bilen skall in till bmw på måndag, men jag har varit i kontakt med andra DCT ägare via e90post, och de har liknande problem, jag tror det är ett programvaruproblem som inte bmw har löst än, den stänger inte wastegaten snabbt nog vid ned växling utan motorn bara varvar upp men ger ingen effekt efter 1-2 sek kommer boosten, känns som den kickdownar 2ggr.
Ti
534
TigerDejan
1200 dollar för JB3 PNP + AR Design Downpipes + O2 Sims , är det okey pris eller ?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
JaG hade nos mmt och bilen gick inte bra med det på race gas map...
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
OK, enrita, det kanske blir något som inte stämmer i den kombinationen eller så ger det så lite på din bil som har hög effekt att det inte märks. Som jag har fattat det sänker bostern syremängden något i soppan vilket inte är bra.

Terry B verkar i alla fall övertygad och svarade att de (d v s NOS-soppan) ska ge motsvarande goda effekt på vår 98-soppa som på vår 95-soppa. Länk

Jag tror att han har förenklat svaret en del. Det blir garanterat svårare och svårare att höja oktanvärdet efterhand som det ökar, men jag kommer att testa det på min bil genom att jag har en leverantör nära mig som jag får ett bra pris av.

Sedan är ju den här typen av åtgärd myckt svår att utvärdera, säg att det t.ex. skulle ge osannolika 10 hp, det är bara 0.1 s förbättring på kvartsmilen där denna variation plus/minus och mer därtill lätt orsakas av andra saker, inte minst olika temperaturer. Kanske DC + booster kommer att märkas på min bil, vi får se. Det hade varit bra att haft i Italy i alperna, där småmackarna inte hade RON 98.

När köpte BMWn kan jag ärligt säga att den inte drog märkbart bättre på fullgasrepor än min S60 T5 300 hp. Det är ju inte konstigt eftersom bilarna är på samma effekt. Visserligen har BMW ett köttigare låg- och mellanregister, men det har man ingen nytta av på fullgasrepor även om det är guld värt vid vanlig körning.

Bimmern uppgraderades därför med JB+ och DC-filter. I går när jag körde S60 T5 kändes den jämförelsevis väldigt slö, man trampar på och undrar - vad fan har skiten gått sönder eller...Så visst gör trimningsårgärder på 335 stor nytta, även instegsåtgärder.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
En rolig repa….I mitten på 90-talet var jag med i ett team som rejsade på kvartsmilen. Bilen var en Corvette med 622 CUI alu motor, Lenco-låda mm mm. Motorn gav ca 1275 hp utan gas och 1750 hp med gas och köptes från USA där den på den tiden var konkurrenskraftig i högsta Pro Mod klassen. Här skulle minsan rejsas...

Innan jag kom med i teamet brändes kolvar på löpande band, det fanns en hink med brända kolvar i garaget…Jag utvecklade ett styrsystem för lustgasen och tog plast i teamet. Under några år var jag sedan ansvarig styrning av lustgas och bränslesystem, det är som vissa har påpekat viktigt att anpassa dessa till olika temperaturer mm, det fick i princip göras innan varje repa.

M h a styrsystemet och framförallt att hålla koll på saker så upphörde kolvförbrukningen helt, inga haverier inträffade under de år jag var med och höll koll på detta. Vi vann många tävlingar i Sverige, Orsa cup på flygfältet där och på många andra platser. Bilägaren insåg att det här hade han aldrig klarat själv, och trots att han var väldigt sparsam, så fick meken och jag alltid alla kostnader för boende och resor betalda samt vår del av prispengar som trillade in regelbundet. Det är ganska ovanligt på amatörnivå.

Så var det dags för det ultimata racet…Det skedde på Orlando Raceway, USA i vad som då var första event för Worlds’s fastest Street Car. Kravet var att bilen skulle vara i gat-utförande, ha helt avgassystem, fungerande lysen och blinkers mm. Bilen gick bra och vi tog oss lätt upp till final…Det var ett par andra svenska team där också som slogs ut. Bilägaren hade envisats med att inte montera på generator, den stal ju effekt sa han (vad gör det på en 1750 hp bil...) och det behövdes inte heller, under normala förhållanden…Det blev emellertid väldigt långa transiterings- och väntetider på banan, den skulle saneras efter krascher mm hela djäkla tiden och det var +40 grader varmt. Vi laddade batterierna manuellt då och då i mån av tid, ett satans konskade fram och tillbaka, men jag såg att spänningen ändå sviktade och var mycket orolig.

Så blev det äntligenstart i finalen, vi och en jänkare med en brutalstark Chevy Nova. Jänkaren ljög och sa att han hade fel på momentomvandlaren så ett hopp började tändas, kanske skulle vi klara oss även om batterispänningen var åt he-te för låg. Vår bil tog lätt starten och flög ut på banan som skjuten ur en kanon och jänkaren kom långt efter redan vid 200 m :-) Då såg jag att Corvetten tappade orken, när andra steget lustgas aktiverades dog hela lustgasystemet, de båda Optima batterierna var för nerkörda för att klara de ca 160 extra amperen som skulle försörjas. Innan mållinjen var det väldigt jämnt men jänkaren segade sig förbi med ett par skitna billängder :-( Vi blev i alla fall två med tiden 7,21 på kvarstmilen och förstås över 300 km/h i slutfart. Besvikelsen var dock stor, vi brydde oss inte ens om att ta emot den meterhöga 2a-prispokalen, den fick skickas till Sverige och jag hade den här hemma innan jag gav bort den till en kompis att pryda hans jänkegarage. Bilägaren ville överhuvudtaget inte ha pokalen, det var bara förstapris som räknades.

Bilägaren dog några år senare varvid jag upphörde med dragracing och satsade på hojkörning på bana mm istället...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.