|
Sida 124 av 712
|
|
|---|---|
| Var och kollade för 6 mån sen med bmw , fick då besked att intaget inte fanns till våra motorer, skulle vara bra om du har rätt Thomas. | |
| någon som vet vad detta intaget kan kosta?? | |
|
BMW har satt priset på Performance Air Intake till över 9000 kr och uppger samtidigt att effekten kommer att öka med upp till 3 hp. Det gör att det inte ens är intressant att kopiera lösningen som säkert är skitenkel. Jag har gjort en lite annan mod för att förbättra oljekylningen. Vet ej om den gör någon nytta med som tidigare nämnst så kör jag med vad som jag uppfattar full effekt i blandkörning även i 30+. En initial åtgärd var Water Wetter, vet ej om den gör något eftersom jag inte har någon före/efter-registrering. Men en medeltemperatur på vattnet på bara +89 grader, som började mätas först med fullt uppvärmd motor, talar för att WW gör viss nytta. Vill man förbättra vattenkylningen ytterligare går det att minska på glykolinblandningen men för min del är jag helt nöjd med de låga temperaturer som jag har registerat via OBD-uttaget där jag förutom medelvärde också få data på min- och maxtemperaturer. Den andra åtgärden var att göra rent lamelpaketen minutiöst på vatten och oljekylare. Själva modden består sedan i att byta ut de restriktiva plastgallret för oljekylaren i hjulhuset till ett nätgaller som klipps upp med flikar på exakt samma sätt som originalgallret. Vet ej heller om det gör nytta men jag tror att det gör det genom att oljetemperaturen ligger på max 120 grader även vid mycket hård körning i hög värme. |
|
|
" Om nu BMW:s ingenjörer har lyckats till 100% med motorkylningen på 335:an, hur kommer det sig då att man så ofta brukar tala om N54-motorns kraftiga värmeproblem på alla dessa motorforum?" Det gäller ju trimmade 335:or,högre värmeutveckling. "Dessa BMW-ingenjörer har ju nu tagit fram en extra vattenkylare med tillhörande kylfläkt till performance paketet (som ger maffiga 20 hk). Undrar varför den extra kylningen till dessa ynka 20 hk ska vara nödvändig om nu kylningen var så genomtänkt från första början...?" BMW vill göra allting rätt. Är det någon som kollat om det ger 20 hk? Näh, det ger säkert mer. BMW brukar hålla tillbaka sina siffror eller hur? |
|
|
Så här skriver man på e90post ang luftintaget: "Any updates on the 335i intake front?? Yes, it is coming this March along with the BMW Performance Power Kit! It was announced at Geneva Auto Show." Andemeningen med diskussionen är iaf att kallare luft innehåller fler antal syremolekyler jämfört med varm luft, vilket innebär en högre erhållen motoreffekt. Därför är det en självklarhet att sträva efter en så kall insugningsluft som möjligt. Inget kostigt med det. // Thomas |
|
|
R1000 ---> Jag hoppas du förstår vad jag menar? Meningen med att hålla insugstempen på en så konstant låg nivå som möjligt är inte att uppnå en högre effekt. Dessa 3 hk som BMW uppger är totalt ointressanta i resonemanget. Meningen med det hela är att uppnå en så STABIL effekt som möjligt. // Thomas |
|
|
Big Tom, inte heller på BMW:s tyska sida står det att luftintaget finns till 335i. Det står "Für BMW 323i, 325i und 330i." Dock står det kryptiskt när man tittar på BMW Peformance Power Kit på samma hemsida att tillbehör som passar till är BMW Performance luftintag. Däremot är Aerodynamikpaketet såpass snyggt att man känner för att byta bil. I mitt tycke ser det bättre ut än M3:an. |
|
|
Aerodynamikpaketet är riktigt tufft! :) // Thomas |
|
|
Big Tom: Självklart vet jag att lägre temperatur på inluften ger extra effekt och vid behov kan göra att ECU inte limiterar effekten vid upprepade hårda belastningar. Det jag har skrivit om är hur JB+ fungerar på min bil helt utan värderingar eller synpunkter på vad som krävs för andra trimningsgrader och körstilar. Mot bakgrund av allt som skrivs om värmerelaterade problem på forum, som du också har påpekat, så gjorde jag vissa åtgärder innan Italienresan och har hållit speciell koll på detta på min bil och den går dels över förväntan bra, dels utan att krokna i värme vilket känns väldigt bra. Om jag körde upprepade 50-260 körningar med vila emellan skulle läget kanske vara annorlunda, men det är inget jag håller på med eller tänker ägna mig åt. Jag har haft en lång dragracingperiod utan att närmare vilja redogöra för den, men det är bl.a. den som gör det ointressant för mig att vilja resja på 11 till 12 sekunders tider på kvartsmilen med 335i. Sista motorn som lämnade garaget var en Pro Stock motor på 1200 hp (utan gas) vid 9600 rpm, bra varv på den med tanke på att det var en 492 CUI V8a. Motorn var en av två som byggdes för att slå rekord i USA, vilket den gjorde med strax under 7 sekunder på kvarstmilen i en speciell klass (minidragster). Jag sålde den till en kille i Mora som satte den och en Lenco-låda (alu-version av stridsvagns vx-låda) som han också köpte av mig i en gatbil. Antar att han blev snabbast till korvkiosken med det ekipaget :-) |
|
|
R1000 ---> Bra! Då förstår vi varandra. Jag trodde verkligen inte att du var med på resonemanget när du började prata om de 3 hästarna som BMW uppger att performance-insuget skulle ge... Skönt att slippa tjata mer. :) Som jag tidigare påtalat så är vägen till den stabila effekten en kostsam men nödvändig strävan. // Thomas |
|
|
Hej alla! Jag börjar bli sugen på att fixa någon form av trim och det lättaste av allt verkar vara att skaffa JB+ eftersom installationen är så lätt. Dessutom tror jag att de ca 25-70WHP som den ger räcker för mig för jag kommer aldrig att köra på bana eller behöva pressa bilen under längre perioder. Det enda jag egentligen bryr mig om på det sättet är att kunna sätta gubbarna på plats som kör relativt nya Audis med 2.0TDI-motorn som tror att de har det värsta åket i stan, hehe. ;-) Bottomline: jag är en total noob på dessa grejjer som inte är intresserad (ännu) av att byta avgasrör, luftfilter m.m. Anser ni då att JB+ kanske är det bästa för mig eftersom det är så lätt att installera och att man verkar klara sig från att behöva göra fler moddar på bilen för att få en stabilt fungerande motor? Jag funderar också på BMWs performance-trim men det kommer säkert att kosta mer än det smakar... |
|
|
Jag är ju part i målet men är över förväntan nöjd med JB+ som går asbra utan andra moddar. Till att börja med var jag skeptisk att enheten verkligen skulle få fart på bilen, det blir det garanterat om man kör med den i max-läge som jag gör helt utan problem. Jag övervakar hela tiden ev. felkoder men har i princip slutat med det sedan bilen har examinerats UA på semstern under ganska så ogynsamma förhållanden i tokvärme och på bankörning 30 minuter i sträck. Jag ser det ungefär så här, vill man få god fart på bilen och nöjer sig med 20% effektökning så är det otroligt billigt m h a JB+. Bilen går som ett skott med högoktanigt bränsle, till en kostnad av bara ca 2500 kr. Vill man upp ytterligare 20% så gissar jag att det kostar minst 10 ggr så mycket eftersom det krävs mycket mer än själva piggybacken, men kostnaden för ett sådant paket kan de som kör sådant säkert redogöra för mer exakt. |
|
|
Tack för svaret! Kör du med "standard-inställningen" på JB+ eller har du testat att öka /minska effektökningen med den där lilla "ratten"? Baserat på ditt svar och vad jag läst från dina tidigare inlägg så verkar JB+ vara rätt sak för mig. Enligt hemsidan deras så ska inga felkoder slängas heller så länge man kör med standard-inställningen eller lägre vad jag förstår. Går JB+ att beställa från någon svensk återförsäljare? |
|
|
Jag har inga tuttar och kör såklart med den på max-läge :-) Det gav en märkbar förbättring jämfört med mittläget som den leveras med. Har dock märkt att det krävs bra soppa för att den ska komma helt till sin rätt, men så är det nog oavsett vilket system man kör med. Det bästa är att beställa direkt från USA Länk så slipper du mellanhänder och vansinniga påslag. Tvivlar på att någon säljer dessa prylar i sverige genom att marknaden är ganska liten. Inte p g a att grejen är ointressant utan snarare p g a relativt liten bilbas. |
|
| R1000: Bör man investera i den s.k "BT Cable" även om dom hävdar att JB+ inte slänger felkoder... Tolkade jag dig rätt i nåt tidigare inlägg om jag förstod det som att du aldrig fått felkoder med JB+ trots att du skruvat upp den till 100%? | |
| Ja det är rätt tolkat, inte en enda felkod hitills i maxläget och jag har svårt att tänka mig värre förhållanden än de på semestern. Jag har sedan tidigare analysverktyg för OBD som gör att jag håller koll på detta. Med det jag vet nu och erfarenheterna från min bil skulle jag inte köpa BT-kabeln i ditt fall. Om du mot förmodan kommer att få någon mer betydelsfull larmindikering kommer det att visas på vanliga displayen. | |
| Tusen tack för alla svar! | |
|
Big Tom, kan du tyska? |
|
|
Grabbar hjälp mig, jag behöver tips på ett bra coiloverkit för gatbruk eftersom jag knappt kör nån bana, vad ska jag köpa, budget c:a 10-15000 kr KW, FK, Bilstein, Koni??? |
|
|
har sett på E90post att det är många som kommer byta sina JB3 och Proceede mot en ny flash .... GIAC ... undra varför egentligen :) ? bara för att prova någonting nytt ? för att slippa den där lilla piggyn ? för att GIAC är bättre än JB och Proceede ? vore bra och veta det om man nu hade tänkt sig och trimma lite ... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.