|
Sida 123 av 712
|
|
|---|---|
| Mittsverigebanan är den inte ovanför Sundsvall? Jag har 105 mil dit men såklart ska ni ta den bana som ligger närmast de som är flest :D | |
|
mittsverigebanan vore trevligt... Den är närmare Luleå :-) |
|
|
Länk Banan är säkert öppen för allmänhetens körning ibland. Jag har aldrig kört där men fattat det om att den är kul bl.a. genom att det finns skapliga höjdskillnader. |
|
| finns det ingenting man kan ta som ligger i mellersta sverige ... , bor ju trots allt en hel del 335 ägare runt sthlm , gbg , södra o mellersta sverige ... blir ju ungefär lika långt för alla då ... än om man ska från gbg , malmö , halmstad osv upp till härnösand :D bara en liten fundering ... | |
| En kille kollar möjlighet att köra på Gelleråsen, Karlskoga. | |
| ta det på en lördag också så jag kan tajma in en resa till örebro ;) ahaha | |
|
Till alla som inte kan geografin... Stockholm ligger inte mitt i sverige, det gör Sundsvall/östersund! Tänk på det. Dessutom finns det några här som behöver läsa på formeln för tryck kontra flöde... :-) |
|
| nae men det bor nog flesta folk som äger 335 runt sthlm tex ... och en hel del söder över också ... :) det bor ju nog fler människor söderöver än norr :D | |
|
Gelleråsen vore perfekt, så får ni möjligheten att åka ifrån en änsålänge standard 335:a! |
|
| Det finns ju alltid Anderstorp ochså, var och körde där förra året , riktigt kul. | |
|
Jag är med på i princip vilken (kurvig) bana som helst i Sverige. Även Nurburg Ring någon mer gång i år om någon annan är sugen på att åka dit. Annars får Ringen anstå till nästa vår i maj då jag sedan flera år brukar åka hoj där. Det kändes kanske som att varvet gick lite fortare med bil än med hoj, vilket säkert säger mer om mina begränsingar som banåkare med hoj än att det skulle ha gått speciellt snabbt med bilen som jag hade kört bilen väldigt lite hemma innan resan. Jag antar att det är precis lika svårt att köra fort på riktigt på bana med bil som med hoj, det kräver mycket träning och känsla och enbart effekt räcker förstås inte alls. Men på Ringen har man till skillnad från Gelleråsen betydlig större nytta av bra effekt, det går tungt uppför vissa backar som kan ta vid direkt efter en skarp kurva, vilket en del sportbilar fick smaka på genom att bli frånkörda. Jag har för övrigt aldrig kört bil på bana tidigare men ser fram emot ett sådant event i någon form. Så mycket har jag i alla fall lärt om 335an att den ber om att bli piskad och inte sviker i kurvor. Utan att ha kört som en tok i Tyskland och Italien hade jag nog skippat Ringen, men nu visste jag att bilen klarar det jag gör och mer därtill. |
|
|
Dual Cone Filter installerade idag. Jag kan inte märka att bilen på något sätt går annorlunda mot tidigare. Laddtrycket ökade från 13.5 till 13.8 PSI så några hästar bör det gett, men inget som känns eller skulle ge en bättre tid på strippen eller prestanda IRL. Slutomdömmet blir nog att det är bortkastade pengar på den här laddtrycksnivån. Om det finns någon hugad spekulant är de till salu till ett lägre pris än de kostar att få hem från USA. Inte för pengarnas skull utan för att jag anser att de inte gör någon nytta, på min bil. Jag tor det landade på ca 1600 kr att få hem och drar av en 5-hundring. För fullt pris kan jag installera dem, det är lite trixit om man inte har gjort det förut eller är ovan att meka. |
|
|
Tyvärr tror jag dessa DCI-filter endast ger dig mer oönskad varmluft kontra ökad filterarea. Ett steg 1-trim (JB+) kräver inte mer luftflöde än vad originalfiltret klarar av att leverera. Ett eftermarknadsfilter blir således onödigt i detta fall. Jag skulle aldrig montera dubbla öppna filterelement utan en rejäl avskärming. // Thomas |
|
|
JB+ ger i mitt fall 13.5 PSI med DC filter. När jag publicerade det mediokra resultatet på E90 forum fick jag snabbt ett svar från Mike@N54. Han är ju Terry Burgers språkrör på E90 forum eftersom Terry själv är bannad där. Mike hävdar att filtren ger effekt redan vid 12 PSI men att det dels kräver lite tid innan ECU har adapterat till det nya flödet, dels bara ger extra effekt inom intervallet 5-7000 rpm. Det senare är förstås en självklarhet. Det kan ju tänkas att han är ute och cyklar för att skydda försäljningen av DC-filter men det är ju inte heller uteslutet att det är precis som han säger. Jag kommer därför att ge DC-filtrena en chans till genom att köra lite mer och sedan publicera resultatet på E90-forum. I går körde jag bara en repa och kollade laddtrycket vid 5500 rpm. Länk |
|
|
Prova att köra en ½-timme inne i stan en varm sommardag, så får du se vad som händer med effekten. // Thomas |
|
|
Jag använder väldigt lite av motoreffekten i stan och skulle säkert bli ifrånkörd av vilken WV typ 1 som helst med inspirerad förare. Det händer t o m att jag blir omkörd på 50-sträckor :-( Det beror inte på att jag tror att jag det är förenat med livsfara för någon att t.ex. köra i 75 km i stan om man gör det med omdöme utan av helt andra skäl. Samlingen fortkörningsböter har en tendens att trilla in i tid och otid. För normal blandad körning i mycket varmt väder som det t.ex. var i Italien med stabila 33+ grader och ibland 34 grader var det inga problem, men samma sak där att bilen körs lugnt i städer. Det som gör att man kan känna sig trygg med bilens kylsystem, så länge den inte är hårt trimmad, är att den är utvecklad i södra Tyskland för bl.a hård körning på Autobahn. Tyskar med prestandabilar kör ju ofta väldigt hårt och det är förstås BMW medvetna om när det tar fram en bil av denna kaliber och ser till att testa konstruktionen så att den håller. Jag skulle även bli förvånad om BMWn inte har testats hårt på Ringen, BMW disponerar för egen räkning mycket tid där. |
|
|
Om nu BMW:s ingenjörer har lyckats till 100% med motorkylningen på 335:an, hur kommer det sig då att man så ofta brukar tala om N54-motorns kraftiga värmeproblem på alla dessa motorforum? Dessa BMW-ingenjörer har ju nu tagit fram en extra vattenkylare med tillhörande kylfläkt till performance paketet (som ger maffiga 20 hk). Undrar varför den extra kylningen till dessa ynka 20 hk ska vara nödvändig om nu kylningen var så genomtänkt från första början...? Och undrar varför kalluftintaget på originalboxen sitter där i överhuvudtaget, om det ändå inte skall göra någon skillnad? Undrar varför BMW bemödat sig att designa ett "BMW Performance luftinsläppsystem": Länk // Thomas |
|
|
som vi poeter säger .... många frågor, få svar :D ahahahaha någon som kan hjälpa mig sätta på min M3 vinge ? :D |
|
|
Det du länkar till Big Tom är bara för de raka 4 & 6 cylindriga utan turbo!! F.ö håller jag med R1000. Dessutom, om jag får fråga... Har ni själva mätt temperaturen? När jänkarna säger att det blir varmt, blir det verkligen det då? Because it´s on the internet it´s true?! |
|
|
Ja, jag har själv uppmätt temperaturerna. De är loggade med min laptop via PROceden. Det är m.a.o inget jag läst på internet eller själv hittat på. Infon ang vilka modeller som luftinsläppsystemet passar är felaktig på den svenska BMW-sidan. BMW Performance luftinsläppsystemet FINNS till N54-motorn, inte heller det är något jag själv hittat på: "Product Description: With the complete BMW performance air intake System can be raised the engine power, while the pressure drop decreases and the air circulation it is improved. By an additional suction carbine becomes cold air sucked from the front area. System losses become reduces and the sound in the interior improves. Developed for E8x and E9x 6 cylinder petrol-driven car (N51, N52, N52N, N53, N54)" Tror det är dags för vissa att göra hemläxan. // Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.