AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.926

Ökad effekt på min 335i

Sida 122 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
tror inte att spridar storlek gör skilnnad med std. turbos....
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
he he om c:a 4 veckor får jag min helix :D
Enrita: Sist jag kolla hade jag ej nagra felkodar. Han stallde max laddtryck pa 0.9 bar, ska byta avgas och sedan mappa om bilen. Da ska han aven koppla in en grej so han kan se exakt laddtryck. Men jag marker stor skillnad nar de ar typ 20 grader ute och nar de 10 grader. Behover nog ny IC.
pe
771
pea
BMW M3 E92
var med om en ny sak idag, jag var ute och testade lite, körde hyfsat men inte extremt, både olja och vettentemp var normala.
Skulle dra iväg på tvåan då plötsligt all boost försvann, det var som att köra en 320 men ingen limp, varningssymbolen för för hög temp var uppe ett par sekunder.
Stannade bilen och körde ivär , bilen var i valet mood alltså origanaleffekten, tydligen hade säkerhetsfunktionen i proceden löst ut, körde 5 min och startade om all boost var tillbaka, kollade felkoder fick en 10927, som rör sig om bränslepumpen men kan ochså inneböra en tunercod.
Har nån varit med om når liknande?
Hade skruvat mappen lite körde 50% timing och lagt till 5% torque
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
har en liten fråga jag också ... turbotimer ... funkar det med en "vanlig" till singelturbo eller ska man ha någonting speciellt till dubbelturbo ?
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
pea:

Du har fått felkod 2AAF:

2AAF Fuel pump, plausibility

2AAF = 10927 hexadecimalt.
Säger ju inte så mycket mer än att det möjligen är bränslepumpen som fått hicka...

/Janne

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
precis samma kod har jag fått tidigare med......det är en typisk tuner code, som inte har någon betydelse alls....det lustiga är att dom gånger jag fått limp/cel och denna kod är när det börjat regna ute....
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Hemma igen efter en veckas resa till Italien mm. Det blev också några fina varv på Nurburg Ring. Bilen är mer konkurrenskraftig på banan än jag trodde redan med det utförande den nu har. Det är inte många som har 300+ hp och väghållningen är utmärkt. När jag körde genom karusellen och gav fullt på tvåan på utgången flög bilen upp och landade med spinnade skrikande däck som greppade omedelbart. Jag har kör mycket MC där, annars går det inte att köra fort första gången. Det är cirka 80 kurvor på den 2 mil långa banan med en hel del lömska kurvor. Jag körde på en turistdag men det fanns många banpreparerade bilar också som tävlade inbördes med mig i bahasorna :-). När man kom ifatt vanliga bilar och höll dubbel fart kastade de sig blinkandes in till högerkanten....Omkörningar på yttern i högerkurvor var inga problem, i vänsterkurvor fick man passa upp så att den bakdelen som sladdade ut inte tog i bilar som kördes om.

Även på Autobahn går bilen bra, i stort sett ingen som helst konkurrens, det finns snabbare bilar men de faller alltid bort p g a tvekan i kurvor när det går fort. Jag har varit missnöjd med RFT däcken här i Sverige. I Europa fungerar de utmärkt överallt genom att det inte finns så spåriga vägar någonstans som vi har här. Inser också att däcken gör mycket för bilen stadighet när den pressas och att man måste förbättra chassit vid val av andra däck.

Inga problem med överhettningar. Oljetempen var som mest uppe på knappt 125 grader vid ett enda tillfälle när bilen pressades i +34 grader värme i Italien på hög höjd. Normalt låg den på max 120 grader eller lite lägre även vid mycket hård körning. Vattentemperarturen kunde stiga till drygt 100 grader när motorn stängdes av men vid körning låg medeltemperaturen som loggades hela tiden via OBD-utaget, på +89 grader även i mycket varmt väder. Det var direkt överraskande, Water Wetter gör nog viss nytta.

Lite bilder på Länk
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Sevak: Det borde inte behövas annan IC när du bara laddar 0.9 Bar. Jag laddar lite mer än du gör och har nu kört ca 90 mil per dag i mycket hårt tempo, ofta i höga temperaturer, lite mer än 30+ grader. Bilen har inte en enda gång visat mattningstendenser trots hela tiden upprepade fullgasdragningar till 260 km/h. Men kommer du att satsa på högre effekt än du har nu är förstås behovet av bättre kylning en del i upgraderingen.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
R1000 ---> Jag måste få gratulera dig till den enda 335:an i världen som inte inte visat mattningstendenser en enda gång, trots över +30 graders utetemp och upprepade fullgasdragningar till 260 km/h.

T.o.m 335:or med originaleffekt mattas av märkbart vid ovan nämnda förutsättningar...

// Thomas
Som jag sa gasar jag ur 2-3-4an nagra ggr po dagen vid typ 20 grader och sedan gor samma sak po kvallen do det ar ca 10 grader sa kanner jag att min bil ar starkare po kvallen. Med avgas kommer jag ligga po typ 400hk i motorn.

Nogon som vet om de ar latt att demontera en m3 lapp som jag har po min bagagelucka?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Big Tom: Det kan ju vara så enkelt som att jag inte känner om det succesivt försvinner några tiotals hästar efterhand, men det är i alla fall inget jag märker rent praktiskt. Det jag har som referens är att bilen hela tiden drar bra uppför de trefililia motorvägarna och att allt annat på vägen får vika undan och blir ifrånkörda. Det handlar förstås inte bara om att ha effekt, mina erfarenheter från bankörningar spelar säkert in genom att jag dels inte är kurvrädd, dels alltid klipper till även i trängda svåra lägen.

Rimligen borde det vara som du säger att effekten minskar med ett antal procent i värm, men det har som jag säger inger praktisk inverkan på min körnng som bygger på högt tempo under längre sträckor. Om jag t.ex. skulle köra rakt fram bredvid en annan bil upprepade gånger 50-250 så skulle jag naturligtvis tappa succesivt om den andra bilen har IC mm. Men å andra sidan producerar ju en bil med högre effekt mycket mer värme så nettoskillnaden blir säkert inte astronomisk och jag är mer intresserad av av snabb körning på bana (typ Ringen) eller F1-banan Autobanhn.

Jag har tidigare hållit på med dragracing under många år och bl.a utvecklat styrsystem för dessa motorer. Jag vet hur lite bang för pengarna det ger att t.ex. skotta in 25 kkr i en motor. Det ger kanske 20 hp till men de 2 tiondels sekunder som det innebär snabbare på kvartsmilen är ju väldigt lite och känns definitivt inte i ryggen eller gör bilen till en supercar.

Ska ma få snurr på en 335i på riktigt, och de går bra som de är, lite bätte med JB+, ännu lite bättre med JB3 och Vishnu, krävs ändå det som enrita har sett, större turboaggregat. Det är det enda sättet att få bilen att dra hårt på högre växlar, på samma sätt som de nu drar på 1an och tvåan.

Om jag hade märkt att bilen mattades i temperatur i körning i Alperna jade läget varit annat, antingen hade jag bytt bil eller löst det tekniskt, men jag lägger inga pengar på sådant som inte krävs för min del.
Sen när R1000 kör konstant fort så har han ju så att säga hyffsat med kylning hela tiden. Går inte att jämföra med att hålla på o dra från 50, o stå still däremellan.
Sevak, det beror nog mer på luftfuktigheten på kvällarna! Prova att åka ut en tidig morgon så får du samma reultat...

Vet att de har med luftfuktigheten att gora. Han som mappa min bil sa de.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Finns det någon som kör standard avgassystem vid trim? Känner mig osäker om man måste byta. De borde väl andas tillräckligt bra tycker man. Har inte bestämt mig än men det lutar åt V-tech som Sevak.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
R1000 ---> En "chiptrimmad" bil kan INTE leverera en stabil effekt, det är tyvärr en fysisk omöjlighet.
Så enkelt är det.

En sak som stör mig oerhört mycket är när effekten reduceras pga av värme, vilket har inneburit att jag (och måånga fler 335-brukare) har investerat i ett flertal nödvändiga värmesänkande åtgärder på bilen.

Att N54-motorn lider av en lång rad värmerelaterade handikapp är ju trots allt ett vida känt faktum.

// Thomas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det ligger mycket i det som klarsynt HARM påtalar, att det är stor skillnad på att köra fort med höga medelhastigheter jämfört med att dra max från 50 och stå stilla en stund, sedan dra max igen o s v. Jag såg att kylvattentemperaturen låg på strax över hundra grader när jag stannade och tankade och fick då känslan att bilen gick onödigt varm. Frugan påpekade också att det kändes som att gå förbi en masugn när bilen stod still. Ändå så låg medeltemperaturen på vattnet på bara 89 grader trots dryga 30 grader uteluft. Det tillsammans med att oljetemperaturen hela tiden utom vid ett tillfälle låg på max 120 grader visar rätt tydligt att maskinen hela tiden bör ha arbetat problemfritt, utan effektlimitering.

Att det sedan finns många 335-användare som har behövt sätta in åtgärder för att slippa värme-limp mm betvivlar jag inte alls. Men då handlar det troligen om bilar som går med högre effekt och t.ex. körs på strippen eller när det är ännu varmare som det ofta är i många områden i USA. Jag är inte ensam om att ha konstaterat att 335 med standard oljekylare klarar sig utmärkt utom för extrema förhållanden och höga laddtryck, det är precis samma sak som Terry Burger hävdar. Hade bilen däremot laddats ned 15 Bar eller mer istället för 13.5 som nu och hade körts på strippen i samma temperatur hade jag säkert fått värmeproblem som många andra. Men det finns inga hållbara motiv för mig att ta till värmereducerande åtgärder för effketer och körstilar som förekommer på andra bilar.

Jag är förstås medveten om att värme och turbo, speciellt i kombination med effektökning, ofta ger problem. Det finns hur många Saabar och Audi som helst som är chippade och inte klarar att hålla effekten mer än ett antal sekunder vilket inte kan vara kul. Volvos 2.5T maskin är också sådan om den chippas till ynka 240 hp men T5 är inte det och kan köras fullt ut även i värme på 300 hp nivå, på samma sätt som min 335a har gjorts sista veckan, helt utan problem. Det enda som jag märkte påverkade effekten och det var ganska mycket, var efter tankningar när jag inte fick tag i V-power eller motsvarande. När soppan började tryta och jag var tvungen att tanka 95 oktan, vilket tyvärr hände ett par gånger, så fyllde jag bara 10 liter så att jag kom till en mack med fullvärdigt bränsle.

När jag har kört i Europa så förekommer förenklat uttryckt i huvudsak två typer av maxbelastningar. Dels att öka från 150 eller en bit under 200 till 260 när man får fritt spelfält på Autobahn, dels att fartöka maximalt på serpentinvägar ut ur kurvor till inbromsning vid nästa kurva o s v. Ingen av dessa körsituationer eller körningen på Ringen påminner ett dugg om att göra upprepade dragningar från 50 -260 och sedan stå still o s v, så jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att bilen har fungerat klockrent jämfört med hur det hade kunnat vara vid annan typ av körning och med högre laddtryck. Man kan nog lungt anta att en 335a på ca 400 hp som körs med max effektuttag producerar betydligt mer värme än en JB+ bil som körs på landsväg eller roadracingbana med intermittenta effektuttag och måttliga ca 330 hp på bakhjulen. Det räcker dock långt, med den effekten pinnar ju bilen på ganska hyfsat på landsväg upp till 260 och går att köra mycket snabbat med på roadracingbanor. Bilarna i Porschecup har inte mycket mer effekt.

Det kändes som en rejäl otur att hamna på Ringen med ca 30 grader uteluft... Jag trodde att det skulle ge problem. Men det var ingen som helst tvekan om att bilen levererade full effekt hela tiden när det bwhövdest, men det är likadant där, att hastigheten sker inom ett snävare intervall än 50-260. Så sakta som 50 kör man inte ens i karusellen och 260 kommer man knappt inte upp i ens på målrakan. Satan vilket skutt bilen gjorde upp ur karusellen när jag trampade fullt på 2an, jag var väldigt nära att ränna in i en framförvarande Porsche :-) Killen såg vad som var på gång genom att jag hade legat mycket nära bakom ett tag och blinkade då höger och släppte förbi mig. Omkörd av en 4-dörras sedanbil på Ringen, det kan inte ha varit kul med tanke på att Porscen hade uberfeta däck och ett härligt avgasljud liknande en 1000 hp ProMod-bil innan lustgasen aktiveras:-)

Det enda som behöver göras till nästa års körning på Ringen är att skaffa sig lite mer marginal m h a bättre däck. Torrgreppet på Bridgestone RFT 255/40/17 är dock mycket bra som tidigare nämnts, annars hade de spunnit loss istället för att skjuta ut bilen som de gjorde ur karusellen på Ringen. Med vanliga däck och standardchassi hade det nog blivit för mjukt i hårda kurvtagningar.

Om det finns intresse från andra 335 ägare att t.ex. köra en dag på Mantorp eller annan riktig bana vore jätteskoj. Går man ihop ett gäng så brukar det gå att hyra bantid. De svenska banorna är ju mycket mer förlåtande med avåkningszoner än Ringen med hårda räcken nära banan.

BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Man byter ju inte till en större intercooler bara för den sänkta temperaturen. Vid ökat laddtryck så har man ju ett enormt tryckfall genom original IC:n. Turbosarna får ju arbeta mycket hårdare hela tiden för att bibehålla och leverera rätt laddtryck.

Åker man trimmat så är det en självklarhet att byta till större IC enligt min mening.

//Erik
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Tack för den trevliga skrivningen R1000! Jag blir ju inspirerad att skaffa JB.
Köra på Mantorp kittlar lite.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ja visst vore det skoj, har också fått PM från andra som vill köra på bana. Ett alternativ vore också Gelleråsen, lite fusk kanske genom att jag kan den utan och innan men å andra sidan är jag inte alls duktig på att köra bil.

Ska även höra med killarna på Mittsverigebanan, är bekant med en av ägarna där. För ett antal år sedan hjälpte jag honom att göra iordning vad som då skulle bli snabbaste bilen på E4an. Den gick bra och gav ca 750 hp med bra grundtrim plus lustgas och ett styrsystem som jag hade tagit fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.