AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.918

Ökad effekt på min 335i

Sida 117 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Heartware : har du nu fixat hela M3 delarna på din bil? Jag har gjort det och bilen är nu perfekt. :-)
Jag va ute för ett tag sen och träffade en Z4 sDrive35i med DKG låda på Shell.(Den gör 0-100 på 5,1) Riktigt fin bil. Vi börja prata och bestämde oss för att åka ut på en raka för lite race. Han är medlem här på AP.

Körde 0 till ca 200

Jag vann båda ggr med ca 5 billängder. Hans bil väger ca 150 kg mindre och så rulla han på 18 tums fälgar(Jag 19). Jag vet ej exakt hur mkt effekt jag har i min bil eftersom jag bytt programvara 3 ggr. Ska byta avgas och bänka om den i Augusti. Funderar även på DP,IC,DCI

Ibland när jag gasar på fullt på 3an för att sedan växla till 4an så känns de som en fördröjning på en halv sek tills effekten kommer. Får man bot på detta med modifed clutch valve?
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Grattis!

Tror inte det är clutch delay valve issue här. Verkar som lag.
År inte BMW clutch valve verkande vid starter?

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jaha, då är man hemkommen från en RIKTIGT trevlig kväll med en härlig samling likasinnade (enrita och bomis)!

Det verkar också som jag sparade X-antal tusenlappar genom att jag nu kommer behålla min Vishnu V3.1... ;)

Båda bilarna går riktigt bra, men min bil var faktist snäppet vassare.

Så här gick det:

Länk

// Thomas
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jätte trevligt Thomas! Vi hade jätte kul!
faseddie: Tror inte detta är lagg. Detta uppstår bara ibland och när jag växlar snabbt. Vad menar du med "År inte BMW clutch valve verkande vid starter"?

Thomas:Ser inte ens ut som enrico gasar i början. Låg ni inte jämsides någon gång? Din bil går sjukt bra.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Vi gasar samtidigt.
Min bil har ett kraftfullt vrid på 2:an i 50 km/h, därav skuttet i början.

// Thomas
Det förklarar saken.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
lägg dem andra video också ;-) den är typ värsta starten jag fick ;-) vilken fint ljud jag fick efter vi tog bort dem där gummi listorna ! tack för tipset Thomas!
Tog ni bort några lister för att få bättre ljud ur avgas?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jasså, blev det lite mysigare ljud? Tufft! :)

Här kör vi från 100 km/h, det är lite jämnare eftersom jag inte får samma kängru-hopp som från 50 km/h.
Hursomhelst så är jag riktigt nöjd med att jag inte hamnade långt efter igår kväll, och därmed blivit X-antal tusenlappar fattigare när jag hade blivit tvungen att köpa en JB3...
Min gamla V3.1 verkar ju faktist hänga med hyffsat fortfarande! ;)

Länk

// Thomas
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Sevak,

Letade lite på webben om CDV,

it _reduces_ clutch wear by preventing jackrabbit starts.

en annan: A hard shift into 2nd might not work like you expect though-- BMW restricts the rate at which clutch fluid travels through the line, in order to prevent shock to the drivetrain, just as BMW does on their larger vehicles without an M badge. So a hard 1-2 shift can leave you feeling like the clutch is slipping a bit.
Psssst.... don't tell anybody, but it's relatively trivial to remove the "clutch delay valve" that causes this irritation.

en till:
The Clutch Delay Valve (CDV) is a one-way restrictor installed by the factory between the clutch slave cylinder and clutch master cylinder, as shown in Figure 1. It "delays" the engagement of the clutch, much like old record players used a damped tone-arm to gently lower the needle onto the surface of a record.

Because of this valve, no matter how quickly you lift your foot off the clutch pedal, the clutch engages the flywheel at a constant (slow) rate. In theory, it can save the driveline from shock, were an inexperienced (or immature) driver to dump the clutch at high RPM. But in practice, all it does is prematurely wear out the clutch and turn experienced drivers into people who, despite 20 years of practice, cannot shift gears smoothly. During parallel parking maneuvers, the delay can be infuriating, causing constant clutch slippage. And during hard acceleration, the large amount of clutch slippage can greatly shorten the life of your clutch. During normal, sedate driving, the shift from first into second gear is often jerky, leading passengers to question your skill. As the driver, you can see your passengers' heads bobbing back and forth during every shift! Yes, in their minds, they are laughing at you. Länken till denna: Länk

Intressant eller hur? Så ventilen "sparar" drivlinan men har backsides också och en del tar bort den eller moddar den. M5n har ingen CDV. Pure driving.

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Här är en liten bild på stekarbilarna (bomis till vänster, min i mitten och enritas till höger):
Länk

:-)

// Thomas
pe
771
pea
BMW M3 E92
HAde ni lagt upp en länk på filmerna på e90post som blev raderad?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Ja, jag tog bort den.
Fast nu ligger den där igen: Länk

De dumma amerikanarna började tjaffsa direkt, så jag ändrade lite i texten med en vädjan om att inte starta ett tuner war.
Vi får väl se hur det blir med den saken...

// Thomas
Så här säger burgertuning: The result is quicker shifts, longer clutch life, and improved 0-60 times.

Kan drivlinan skadad om man byter till en modifierad?
Vad är rimligt att betala en verkstad för byte till mcv?
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
fan va din bil går Tom , helt otroligt :)
hur får man till kängruskuttet i början :D vill ockås ha det på min ;) aahahahaha
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag satt bakom kameran :) det var otroligt jämt men big toms bil var lite snabbare igår...han har ett otroligt vrid på sin andra växel....helt sjukt faktiskt :) Tack för en nice kväll! Hade varit kul och se om det hade varit jämnare om Enrita kört med JB 1,3 i stället för den nya 1,4 beta versionen....bara en tanke eftersom 1,4 fortfarande bara är en väldigt ny betaversion....skam den som ger sig ;)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Enligt Enrita själv så upplevde han väl att den senaste mappen (1.4) var markant starkare än den äldre 1.3?
Det var iaf vad han sa till mig...

// Thomas
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Big tom vad hade du i sustained boost? 15,5 psi?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.