|
Sida 116 av 712
|
|
|---|---|
|
en skön liten ny film på hur riktigt bra våra bilar står sig.... Länk |
|
| Väldigt imponerande att 335an hänger med nya M3. Föraren av M3 tillämpar "Take No Prisoners" i ordets rätta mening genom att den körs utan pöksäte :-) | |
|
Jag vill bara klargöra vissa saker innan vi svävar iväg alldeles för mycket nu: 1. Det skiljer inga 100 hk mellan en steg 1-bil och en steg 3-bil, utan snarare 50-60 hk. 2. Om en korrekt jämförelse skall kunna göras så måste båda bilarna rulla på samma hjulstorlek. Dessa 6-7 billängder hade blivit MINST 8-9 st om samma hjulstorlek hade används. Detta hade motsvarat MINST 40 meter mellan bilarna. Notera också att detta avstånd uppstod redan vid 220 km/h. 3. Den största skillnaden mellan en steg 1-trimmad bil och en steg 3-trimmad bil är att den steg 3-trimmade bilen klarar av att köra rejs efter rejs utan att tappa effekt, till skillnad mot en steg 1-trimmad som knappt klarar av en enda fullgasrepa innan effekten börjat avta. JB+ trimmet är en prisvärd första uppgradering, men att jämföra det med ett steg 3-trim är lite missvisande. Vägen till den STABILA effekten är en kostsam, men nödvändig strävan. // Thomas |
|
|
Vi kom förresten hem från en bilresa alldeles nyss. Bilen hade en medelförbrukning på 0,66 l/mil efter en 30 mil lång resa. Detta med 4 personer och full packning. :) // Thomas |
|
|
Tack BigTom "335i" för den tydliga förklaringen. Jag kan också rekommendera alla att köra på Strippen, blackrace och gå på banträffar för att få riktiga tider. Att effekt mäta är en sak. men hur den effekten verka jämfört med verklig körning är något helt annat. Märker mer och mer att värmen är den största fienden i effektjakten. //Heartware |
|
| jösses , 0.66 :) fattar inte hur ni kommer ner till så låg förbrukning :) otroligt enligt mig :) | |
|
När ni mäter förbrukningen utgår ni endast från vad färddatorn säger då? Var tar den sina uppgifter ifrån? Kan det vara så att några givarsignaler till färddatorn inte stämmer när man har trimmat bilen, jag tänkte främst på att om den utgår från vilket läge gaspedalen står i och då vet den hur mycket bränsle som går in. Har man trimmat kanske mer bränsle än orginal går in, men färddatorn tror att det är samma mängd? Förstår ni hur jag tänker? Min otrimmade bil drar ca 0,75 med farthållaren på 117 km/h mellan stockholm och nyköping. Ökar jag hastigheten till lite drygt 120 då ökar den genast till nästan 0,8 liter per mil. Detta har jag dock ej kontrollerat vid tankningar, men ska nog göra det snart så att jag vet om färddatorn visar rätt. |
|
| Strala testa ställ farhållaren på 130. Min brukar dra mellan 7.7-8,5 oftast i den hastigheten. Kolla även så du har rätt lufttryck i däcken. Detta sänkte min förbrukning ganska mycket. | |
|
Min färddator visar 100% rätt, jag har räknat ut detta många gånger vid fulltankning. // Thomas |
|
| Precis, Bränsleförbrukning i färgdator har ingenting att göra med trimmet. | |
|
funderar lite hur det skulle funka med ar ocattade dp och std avgassystem, men skära bort dom sista cattarna och svetsa in raka rör och på så sätt få helt catless, kan inte hitta nån som har skrivit nån rapport på hur det funkar, kan sätta på ett vischnu system om jag vill , men jag blir ju ingen favorit precis hur grannarna. skulle vilja ha ett ganska tyst system |
|
| pea>> jag funderar på att klippa bakre kattarna, men jag har catted ar dp's det borde väl gå igenom besiktningen??? | |
|
Det oktattade Millteksystemet är RIKTIGT komfortabelt, så pass komfortabelt så att jag tog bort de små kattersättningsburkarna för att göra det lite mer ljudligt. Jag tror du skulle gilla det Pea. Ganska bra pris på det också, drygt 13.000:- Länk // Thomas |
|
|
vilka hastigheter körde du på när du kom ner i 0.66 ? =) farthållare på ... 70 - 90 - 110 ? |
|
|
Jag höll fartbegränsningarna, mestadels körning i 80-100 km/h, med ett antal mat- och fikastopp samt en liten del stadskörning. Jag är mäkta imponerad över hur snål biljäveln är! :) // Thomas |
|
|
Farthållaren var på i princip hela tiden vid landsvägskörningen kan även tilläggas. // Thomas |
|
|
Jag är mäkta imponerad att du kunde hålla fartgränserna Thomas! Jag vet vad som läckte efter att jag hade monterat min nya IC. Plaströret som går nerifrån och upp på utgångssidan av IC hade hamnat i fel position. Effekten av detta var att silkon böjen längs upp mot röret låg emot generatorremmen. Denna rem hade skärt igenom silikonslangen efter ca 15 minuters körning, därav fungerade min bil en kort stund efter montering av nya IC Detta upptäckte vi när jag fick hjälp av en mekaniker för att hitta läckaget. När vi sedan monterade på IC igen med ny silikonslang låg det emot remmen igen! Av med allt igen och analys... Mekanikern såg att plaströret skulle sitta låst i en viss position och när detta var löst så fick vi slutligen dit allt i rätt position. Vi började med bilen klockan 17 och var klara 4 på morgonen... Passformen var inte optimal kan jag lugnt påstå. Nu går min bil fantastiskt bra så jag är supernöjd - tack till alla som försökte hjälpa mig med min bil på Björkvik och framförallt Erik som har fått stå ut med min bil många gånger! Thomas hur går det med avskärmningsplåtarna? |
|
|
Tobias: Vad bra att det löste sig till slut ! /Janne |
|
| Äntligen Tobias1980 ! nu är det Race nummer 2 för oss ! | |
|
Välkommen till Stage3 klubben! Tobias! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.