AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.881

Ökad effekt på min 335i

Sida 114 av 712
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
aaaa det är en sån dom har TOM ....
finns på modbargins också ... :)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
big tom>> det är den jag har....ja, den gör stor skillnad...förut så kändes det väldigt trögt att få i växlarna vid aktiv körning...nu skickar man i dom som smör....
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
qdjant>> yepp you and me man!
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
big tom>> har du besiktat din bil än med bara kattade dp's? för du har väl inga bakre längre?? jag funderar nämligen på att ta bort dom med....så bilen ytterliggare lite mera "mos".... :)
Bomis: Montera du den sj? Är de ett stort ingrepp?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
bäst att låta en verkstad göra det. inte så lätt att byta.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sevak>> dom gjorde det på turbocenter samtidigt som dom installerade det övriga trimmet...
Vad kostar de ungefär?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
bomis ---> Jag har inte besiktat den med denna setup, men jag har låtit min bilverkstad kolla avgasvärdena. Och dom är godkända! :)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Nu har jag och R1000 varit ute och gasat lite... :)
Och han hänger på ganska skapligt faktist, vi körde 50-220 (4:ans växel ut) och han ligger ca 6 billängder efter.
Man märker att IC:n och de förbättrade andningsvägarna (avgas och luftfilter) gör att min ångar på lite hårdare desto högre farten blir.
Tyvärr fick vi inte möjlighet att köra till 260 km/h pga av alldeles för krokiga vägar denna gång...
Tilläggas kan att R1000´s små 17 tummare även gör en hel del positivt på prestandan jämfört med mina tunga 19 tummare.

Kul var det iaf att gasa lite, och framför allt att träffas och snacka lite skit! :)

// Thomas
Ti
534
TigerDejan
ganska skapligt :P 6 billängder ... trodde du skulle skriva 3-4-5 kanske :)
då kör jag på Steg 3 direkt :D avgas+jb3+dci it is :)
pe
771
pea
BMW M3 E92
Undrar hur mycket det gör med lättare fälgar, jag vägde mina nya ,de vägde c:a 3 kg mindre per hjul .
Och då har jag ändå 245/40 -18 fram 275/35-18 bak mot original 225 fram 255 bak.
de nya framdäcken vägde 19 kg, bak 20 kg
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ja det var jätteskoj att träffas och åka med i din bil som drar brutalbra. Blev förstås mycket förvånad att jag inte blev frånkörd mycket värre. Jag hade gissat på 150 m gap mellan bilana till 220 , nu blev det bara ett antal billängder, märkligt faktiskt. Men det är som du säger att skillnaden blir större ju högre upp i fart man kommer. Upp till 200 är dock JB+ långt över förväntan stark vilket detta har visat. Vi får göra om det på bana där det går att köra hela registret så kommer ditt fulltrim mer till sin rätt.

Det var inte förrän vid tredje försöket som jag lyckades få i trean i s f femman från tvåan. Svaga race-nerver ? :-)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Viktskillnaden har större påverkan än man kan tro.
Jag provade detta när jag hade min RS4:a:

Skillnaden mellan en uppsättning 18 tummare som vägde 23 kg/st och 20 tummare som vägde 27 kg/st var drygt 8 meter i intervallet 100-200 km/h.
Detta avstånd ÖKADE mer och mer ju högre farten blev.
Med hjälp av en RaceLogic (och en duktig kompis) så kunde jag mäta fram detta via grafer.

Alltså: Man tappar ungefär 2 billängder på att montera 20" jämfört med 18" mellan 100-200 km/h. Då kan ni tänka er hur stor skillnaden är om man kör tex 50-260 km/h...

Samma sak borde vara mellan 17" och 19".

// Thomas
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Enrita ---> Jag hörde att du installerat den senaste 1.4 beta-versionen som skulle vara riktigt vass...
Skulle du vara sugen på att ta ett rejs nån gång nu i veckan som kommer?
Jag är riktigt nyfiken på att se hur din bil går nu! :)

Vill ju se om det skulle vara värt att byta till JB3 kanske... Jag har ju den äldsta versionen av Vishnu V3, och skulle vara tvungen att betala ganska mycket för att få den senaste.

// Thomas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Då ligger jag nog kvar på 17" ett tag till, här finns tydligen en del av förklaringen till att skillnaden blev mycket mindre än förväntat. Det blir förstås ej RFT, som då är ännu lättare :-) Jag antar att 19" fälgar med däck går på lika mycket som JB3 med alla de andra tillbehören som krävs, så då är hela stortrimkittet finnansierat :-)

Men som tidigare sagts, bilen får nu vara i detta skick i år. Hoppas bara slippa möta någon fullkittad JB3- eller Procedebil på Autobahn för då lär tuppkammen vika sig i de farter som används där och den högre effekt som också krävs. Det går tungt uppför backarna i Kasselområdet...

Jag tror också att skillnaden hade blivit mycket större om vi hade startat från stillastående. Du har bättre grepp och mer tryck. Det jag då förlorar ytterligare i starten går aldrig att ta igen senare ens med lika starka bilar och jag har ju lägre effekt.

Under alla omständigheter var det jätteskoj och jag vet nu att bilen leverar lite bättre än jag hade vågat hoppas på. Steget från stock till JB+ är nog större än nästa steg i alla fall, ett tag trodde jag JB+ var helt kass jämfört med fulltrim och att det blev ett rent felköp men så är det inte.

En annan sak som noterades är att min bil har god aptit på bränsle. Den vill gärna ha innemot 1L/mil vid jämn körning i 100. Big Tom's bil drar i det läget bara ca 0.5 L/mil vilket är mer normalt och visar att JB+ inte alls är optimerad på samma sätt som Proceden.
Ti
534
TigerDejan
0.5 liter / milen när man kör i 100 ? Det e fan omöjligt ju ... så lite drar inte ens en 320 diesel :D
jösses , STEG 3 here i come :D

Tom:
Va får du ge för senaste versionen från Vishnu da ?
Är det bara programvara du laddar ner då eller hur funkar de t?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Big Tom RS4: Visst! jag har faktisk monteread senaste 9A4 igår men inte hunnit testad. Den ska ha mer boost på top också. Var riktigt nöjd med 9A2 version och nu kör jag på map 7 istället för map 6 eftersom Terry fixad rasslande från Wastegates som jag fick på 1.3 map 7. Nu är riktigt bra Torque från låga varv och jämnare till redline.
Vilken dag passar och vart ska vi träffas?
På motorväg drog min bil igår runt 8,5 på 130 km/h.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Har någon med 335i behöv byta HPFP (högtryckspumpen)? Det är tydligen inte ovanligt att den pajar på bilar i USA.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Det händer mer i US eftersom dem har kass bränsle med mycket ethanol .
Det händer inte så ofta i EU men tror Heartware fick byta den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.