AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.843.227

Ökad effekt på min 335i

Sida 111 av 712
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ser att dragkraften på 5an blir ungefär densamma som på 4an förut och att 6an blir som växel 4 1/2. Det är väl ungefär vad rövdynon kan instämma i också :-)

Länk

Ingen som har mätt tider med racelogic lr liknanade utrustning?
0-100
0-200
100-200
50-250
St
3
Strala
BMW 335 Coupé, 2007
Hej allihopa,
Jag är helt ny på detta forum, har spenderat de senaste 3 kvällarna med att läsa denna 111 sidiga tråd.

Jag har blivit mer och mer nyfiken på trim till min 335:a. Jag undrar om det finns någon som har en JB+ installerad som jag kan få åka med, alternativt prova JB+ i min bil. Anledning till just JB+ är den enkla installationen samt att det känns som en bra grej att börja med.

I övrigt så har jag en fråga om JB+, om jag har förstått saken rätt så går den ej att spåra vid service om det inte är så att man har fått några felkoder och upplevt limp mode eller motsvarande. Skulle man sedan ha fått någon felkod så går det att nollställa med en BT-kabel. Är det korrekt uppfattat?

Har man då inte fått någon felkod så är det bara att ta bort JB+ vid service så ska inget synas, om jag har förstått saken rätt?

För övrigt kan tilläggas att jag bor i stockholm.

mvh Strala
pe
771
pea
BMW M3 E92
tror inte att nån av er jb+are kommer att vara det länge, det är starkt beroendeframkallande att trimma 335 när det händer så mycket med så lite.

Snart blir det Jb3 eller procede dp,insug ic mm, och så är ni i träsket som vi andra, det är ännu lite roligare när du kan dra loss bakhjulen i 50-60 bara genom att gasa.
ha så kul !
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Strala: du har uppfattat rätt. Om du behåller JBplus på Std. setting får du absolut ingen felkoder. Du kan kanske få dem om du kör på 100%. BT kabel är en bra investiering iallafall eftersom du kan hålla koll på alla andra felkoder . Det är bara att köpa... Kom igen :-)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag gjörde några med pocket dyno på iphone men vet inte hur pass rätt den är...
0 - 100 mt 5,41
0- 200 mt 7,96 speed 154
300 mt 9,96
400 mt 11,72 speed 213

0-50 kmh 1,69
0-100 kmh 4,54
0-150 kmh 7,43

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
nah stämmer inte: se här Länk
ska pröva mer i helgen.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Enrita, du är bättre på att gissa än jag på att mäta...Det kändes lite konstigt att bilen bara skulle vara på 320-330 hp som du säger att det blir med 11.5 PSI. Bilen går bitvis loss på tvåan på rent gaspådrag på torr asfalt och +23 grader ute. Jag har 255/40/17 Bridgestone Potenza RE50 bak så det ska greppa hyfsat.

Lånade därför en Autometer tryckmätare och mäter nu 13.5 PSI mot tidigare 11.5 PSI. Kopplade sedan ihop tryckmätarna med hjälp av ett T-stycke och blåste tryckluft i en av öppningarna. Den första mätaren visar rätt, till att börja med, men stannar helt vid 11.5 PSI och kan sedan inte visa mer...Knappt så jag vill säga vad det var för mätare men gör det ändå, det var en Biltema vacum/tryckmätare som låg i garaget :-(

Så, vad tror du är ett rimligt antagnade avseende effekt vid 13.5 PSI?

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Räkna att du har runt 50-60 hästkrafter till på hjulet . Vanligtvis är en stock 335 runt 270-280 på hjulet ... Bänka den då kan du få lite peace of mind :-)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
By the way Bridgestone Potenza är i min åsikt väldigt dåliga däck för grepp . Jag har fått mycket bättre grepp med GY F1 aymmetric som är inte RFT däck. Min bil går nu bitvis lås på 3 :-)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ja den ska kanske bänkas vid tillfälle men det känns inte angeläget genom att den går så bra att jag för tillfället är nöjd på riktigt. Vill jag ha mer effekt måste jag ändå ta steget från ful-till full-trim så en bänkning nu gör varken till eller från.

Nu ska den snart användas på resa i Tyskland och Italien :-) Innan JB+ gick bilen inte ens loss på ettan på torr asfalt så det finns hyfsat grepp i Bridgestone även om de inte är i klass med värstingdäck. Har en PDF liggande från test av sportvagnsdäck, Bridgestone vann över de andra som var med i den i den testen. Det kan i o f s säga mer om de andra däcken än att RE050 är bra...Och RTF gör inte saken bättre.

[IMG]Länk

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det vore bra om länkarna kunde fungerar någon gång så man slapp att dubbelposta :-(

Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Det här är riktigt interessant! :
when Vishnu and Burger Tuning developed their tunes, they simply had no other choice than piggybacking.

The reason for this was the innovative way the N54 ECU (initially, MSD80) was secured. You could not just alter the parameter tables and flash it, since the whole ECU is protected by a cryptographic key - and not merely by a checksum like earlier ECUs usually used. BMW knew that a turbo gas engine would be THE target of choice for tuners and did not want to warrant the damages associated with "wild tunes". So, they protected their ECU in an almost uncrackable way.

In Germany, BMW's partner Alpina was involved into N54 development at an early stage in order to develop their 360 HP B3. Rumor says that the former head of Alpina's engine development, Noelle, got hands on an unprotected pre-beta version of the engine software, which laid the basis for the Noelle flash tune.

Maybe Dinan bought that version, frankly, I don't know. Matter-of-fact, those two companies were the first - and for a long time, only - ones that could actually flash an N54 ECU.

BMW knew this and developed the MSD81 ECU, which used another cryptographic key - along with some tricky new mechanisms in the software to detect tuning measurements. This was the main reason, why at its advent, no flash tuner was able to flash the MSD81 ECU. This condition continued a few months.

Then, an israeli company cracked the keys and put out a toolset which every tuner could buy and use to flash the N54 ECU (both types).

Thus, for a tuner that entered the N54 arena later, there now was an option to tune the ECU in the "traditional" way. It is way easier and cheaper if you don't have to build hardware, so your profit is maximised. I doubt that any of the me-too flash tuners out there modify something more than parameter tables and limits (such as max speed or anti-tune detection). Alteration of the ECU software itself is most likely kept to a minimum.

Given the long experience and new possibilities (think of CAN bus) of Vishnus piggyback solution, I can understand why Shiv does not re-invest just in order to bring forward a flash solution which might be more limited in terms of power than the Procede by the internal structure of the ECU software itself (even the most aggressive flash tunes make less power than the Procede). Analyzing and altering that structure would probably cause more cost than anybody would like to pay for, you included.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det var intressant. 335an är väldigt trimbar, från lägre nivåer som ger väldigt mycket för otroligt lite pengar till rena racenivåer m h a avancerade piggyback's. Här redovisar Vishnu hur det går att få 40 extra rwhp för en tia, det är väl max vad två motstånd kan kosta på Elfa eller Clas-Olle.

Länk
Testat lite på max nu med JB+, och bilen gick bra förrut, men jag kan säga att min numera är snabb.
Framför allt så märker man dett på mätaren.. ryggkänslan är inte så mycke, men man ser på mäteren att den faller ner till 259 mycke lättare.
Från 0,5 till 0,8bar är precis "Lagom"...

Ska köra lite hårde med bilen och se om jag får nån "limpmode"
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
du kommer inte att få limp om bilen har inga problem. Du kan få "Tuner codes" kanske om du kör 100% . Kör bara 98/99 oktan .
St
3
Strala
BMW 335 Coupé, 2007
Det är inte så att jag på något sätt kommer slita ut turbon i förtid genom att höja laddtrycket med JB+?

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
troligtvis svaret är ja. Om du trimmar bilen kommer du att belast mer hela motor.
Om du kan inte hantera tanken att dina turbo kan paja är det bättre att du låter din bil original.
Det finns folk i US som har kört med trimmad bil med mycket högre tryck en JBPlus för 5000 mil utan problem .
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Även OM turbon slits ut lite tidigare är det värt det om man har köpt en prestandaorienterad bil. Då är det är snarare fel för mig att inte nyttja den osedvanligt goda effektpotential som 335 har. Om turbon t.ex. tar slut vid 20000 i s f 30000 mil är ändå den extra kostnaden totalt sett helt försumbar. Dessutom har man troligen sedan lång tid en nyare bil när turbon lämnar in på befintlig 335.

Det kan t o m vara så att rosten tar vissa 335 innan turbon sticker om man kör mycket vintertid. En del E90 har redan spaltrost i dörrar och baklucka :-)

Rent generellt så går det att snabbt köra slut på många andra delar i 335 oavsett den har höjt laddtryck eller ej. Kör man som en galenpanna hela tiden ökar felutfallet. Ingen bil är gjord för att gå under max belastning hela tiden. För mer normal körning spelar inte tryckökningen med JB+ någon som helst roll, turbon går med väldigt låga tryck vid jämna fart och mjuka accelerationer.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

R1000 du skall nog prova Toyo R888 (R däck)
Värm dem tills det bränns på handen,
då skall du får du känna på GREPP!.

Dessa håller en sommarsäsong av hårdkörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.