|
Sida 109 av 712
|
|
|---|---|
| r1000, passa dig om du boostar så mycket utan att kunna öka på bränslet, risken är att du kan gå lean och bränna motorn, skulle inte gå över 1 bar=14,5 psi utan kontroll över bränsletillförseln, tom det kan vara på gränsen vid varmt väder. | |
|
R1000, var har du för tryck mätare? kanske den läser fel. 1.2 bar är alltså 17,4 PSI . jag har kanske sett det som peak på race mapp men inte sustained. Du ska boosta max 13 - 13.5 PSI sustained tror jag. Jag har som sustained mellan 14,5 - 15,5 beroende på temperatur etc. Jag kör när det är torrt med DCT intryckt 5 sec (triangle) och med regn en gång. Skyllnad är att om du bara trycker en gång kan bilen fortfarande bromsa en hjul om det behövs. Tror inte att det är någon problem med att motor går för lean eftersom ECU har väl koll på det iallafall. Det finns sensors som fixar det. |
|
|
Pea: Hur ofta ska man hälla i watterwetter? Borde väl hålla ett tag. |
|
|
sevak, men skall visst fyll på 1 dl per år eller nåt sånt. Enrita, risken finns att motorn går lean, du har lurat signalen intill ecu, så att ecu inte ser hur mycket den egentligen boostar. det är därför jb3 , eller procede ger mer bränsle vid högre boost. |
|
|
Visas inte lambdavärdet någonstans? Personligen skulle jag bli rädd om det går över 0,85 på 1+ bar (själv siktar jag på 0,80-0,83 som riktvärde). I brist på lambdavärden skulle jag kolla tändstiften ofta så de inte är riktigt vita eller (ännu värre) tendenser till smältning av elektroden. Då är man vääääldigt nära gränsen för totalras. En annan intressant parameter är dutycycle (spridaröppettider), den bör inte överstiga ~85% helst. Soppatryck? Faller soppatrycket är pumpen för klen, sänk laddet! Jag trodde dubbelturbomotorn var helt i aluminium och isf behövs inget korrosionsskydd (glykol). Frostskydd vintertid däremot, givetvis. Moderna sporthojar har en normal arbetstemperatur en bit över 100 grader. Men kallare temp är att föredra, runt 85 grader är mycket bra effektmässigt men ofta svårt att uppnå. Om det stämmer att den laddar 0,6 standard (jag tycker det låter väl så mycket) har den alltså endast 191hk utan laddtryck (trots ett komp på 10,2). Det skulle i teorin betyda 420hk vid 1,2 i ladd. |
|
|
Monterat JB+ idag. gjort några pulls upp till 260... Återkommer i morgon med mera info. ställde den på klockan 13 ungefär 1 hack upp |
|
| Pea: Finns de på mekonomen? | |
|
finns på de här åf, AD-center AutoExperten Malte Månson MECA Mekonomen |
|
| JBplus gör att ECU tror att det saknas luft och därför boostar mer för att införa det . Bränsle införing är 14.5:1-12.5:1 . | |
| mina nya Alufelgen CSL fälgar har kommit på Arlanda :-) !!!! | |
|
enrita stämmer nog vid 13,5 psi , du kan gå under 11 utan problem. men vid 17 psi blir läget ett helt annat, antingen är det fel på jb+ eller boostmätaren hos r1000 bil |
|
| med 17 sustained skulle han få Limp direkt tror jag och massor med felkoder. | |
|
Tack för info om DCT, alla strypningar bort i torrt och visst skydd kvar i vått som du säger, det verkar mycket klokt. Det är något fel på mina laddtrycksmätningar inses...Till att börja med så mäter TMAP-sensorn absolut tryck, så redan utan att motorn är igång så visar den atmosfärstryck som är 1 Bar. På detta lägger sig sedan laddtryck så den borde visa 2 bar vid 1 bar överladdning, men visar bara 1.2 bar. Struntar nu helt i denna mätning och köper ett instrument istället som jag kopplar in med T-stycke på slangen där man ska tryckmäta. |
|
| det är precis vad jag har , mätning med T-stycke. Finns några fina integrerad boost gauges för våra bilar. Jag har Rixster gauge och är väldigt nöjd med den. Länk | |
| Vart har du T-stycket inkopplat? | |
|
Här är en som med påstått stöd av Vishnu hävdar att tidiga 335 med sportpaket ger mer effekt och går snabbare än senare 335 utan sportpaket. Är det en myt eller stämmer det? "I have only one question, did the customer car have the sport package also. If not, then it is known that they have slightly different tuneing, including top speed. Also widely known in the BMW community is that later 335i's actualy make a few HP less as they are using a newer computer flash version with slightly different tune. This has been confirmed by shiv (of vishnu tuinin), I really dont think BMW sliped them a fast one, I think they got a sport package car vs a non sport package one. The falloff in power at redline is a known issue with all non sport package cars. Hope this clears things up. see e90post.com forums for more detail." Länk |
|
|
alla EU BMW 335 har sport package. Skyllnad i US är att dem har olika Hastighet begränsning. Du kopplar T-stycke nära Diverter Valve koppling ,jätte enkelt. |
|
| Menar du ? Länk | |
| här: Länk | |
| Länken fungerar inte... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.