|
Sida 104 av 712
|
|
|---|---|
| R1000, kan vara värt att pröva, vet du om det går att få i tag i Sverige? | |
|
Se återförsäljare på Länk I den första länken fanns även en demofilm, såg där att medlet ger bäst effekt om man använder det tillsammans med vatten (utan glykol). |
|
|
det här ska vara bästa som finns Länk |
|
|
Jag beställde en flaska waterwetter, och återkommer med resultat. Enrita , den är nog inte så dum ,kan vara värt att pröva den ochså, det som är sämst med N54 motorn är värmeutvecklingen, och skall man fortsätta pressa gränserna finns det inga alternativ än att förbättra kylningen med större vattenkylare och oljekylare. Att ta fram en kopia på bmw performance vattenkylare är nog den enklaste vägen att gå. |
|
| JAg har nu frågat en företag i italien som säljer NPC vatten att skicka mig offert för det och 19 ltr. Royal Purple XPR Racing olja som ska också sänka rejält olje temperatur. Kanske om någån annan är interesserad kan vi dela på frakten . 19ltr är väl bra för 3 olje byte :-) | |
|
Det ska bli intressant att höra hur många grader water wetter sänker. De uppger t.ex. att temperaturen på en Cheva smallblock sänks från 110 till 95 grader om man inte kör med glykolblandning och det kan man vara utan på sommaren om det är priset för att inte riskera motorn p g a överhettning. Det kanske också finns plats för att sätta en elfläkt på oljekylaren? Luften kan inte röra sig mycket där i låga farter. |
|
| elfläkt gör ingenting, man måste öka själva storlek. JAg har 2 oljekylare och när jag kör hård (typ hela tiden :-) får jag iallafall 120 Grader temp. Skyllnad är kanske att det går inte mer upp, sätt max 125 och temperatur sänker snabbare och håller sig konstant. | |
|
Vattentempen spelar större roll i sammanhanget, det är väl därför BMW har satsat på en större vattenkylare för at kyla hela motorn med performance kittet, men det hänger ju ihop, jag kollar tempen på vattnet med performance ratten och det är ganska ofta den visar mer än 100 grader , vattnet kokar alltså. I och med att ecun loggar tempen på vattnet är jag ganska säker på att de kopplat in nån säkerhetsfunktion som tar effekt när tempen blir för hög, typ hela tiden när man kör trimmat. |
|
| Pea: Vill gärna höra resultatet sen efter du hällt i waterwetter. Kan man hälla i de direkt i glykol behållaren eller måste man tömma systemet och sedan hälla i waterwetter och blanda med vatten? Såg att mekonomen va åf. | |
|
pea: Finns det nåt att sätt att se vattentemperaturen förutom performance ratten?? //Erik |
|
|
Erik , du kan gå in i hidden menu kolla här Länk Har dock inte testat själv |
|
|
ok ok, då förstår jag .... va nämligen en kille som påstod att JB3 va mer välutvecklat och att Vishnu visade fler felkoder :) |
|
| fan vad bra! ska kolla nu tempen på vatten direkt. Har också precis installerad nya JB3 Beta mappar :-) | |
|
har en annan liten fråga .... om man köper Stage 3 JB3 ... den effekten dom uppger där ... det är med annat avgassystem och intake va ? eller är det original ? "plug and play wiring harness, and gains of up to 80 horsepower and 80 torque to the wheels on an otherwise stock car" Länk |
|
| när jag bänkade min bil med bara JB3 på map 3 hade jag runt 310 på hjulet och original gav 250 . | |
| Enrico: Vart bänka du då? Jag hade 287 hk original på hjulen. | |
| turbocenter | |
| Bänkar visar ALLTID olika värden. Samma bil kan utan vidare visa +/-5% på olika bänkar. Om bilen är på normala 275 rwhp kan en bänkning presentera 260 till 290 hp på bakhjulen utan att det är något fel på bänkningsanläggningen. Stirra er inte blinda på värdet, det som betyder något är skillnaden mellan mätningar i samma bänk före/efter modifiering av maskinen och framförallt hur den går jämfört med andra 335. | |
|
En fråga om waterwetter: Kan man hälla i de direkt i glykol behållaren eller måste man tömma systemet och sedan hälla i waterwetter och blanda med vatten? Såg att mekonomen va åf. |
|
| Du får MYCKET bättre kyleffekt om du först tömmer och spolar rent systemet och sedan häller i vatten och Water Wetter än om du häller i det i befintlig glykolblandning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.