AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.065

Ökad effekt på min 335i

Sida 102 av 712
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Min Helix är såld =)

//Erik
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
om du vill inte hålla på med ECU boxen det är bästa du kan göra. Den ökar trycket och om det räcker för dig kör med det.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
JBplus är beställd, hoppas den fixar till att bilen känns slö på topp, men det borde bli bra om det stämmer på Länk

Där ser man att effektkurvan är mycket köttigare i mellanregistret och uppåt även med defaultläget. Återkommer med rapport när den är installerad.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Har förberett effektökningen genom att spaya på avfettning (Prickbort=kraftigt medel) på oljekylaren och sedan spolat bort all skit med lågt vattentryck. Ca 20% av oljekylaren var täppt med gegga genom att den sitter lite utsatt i hjulhuset.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
"341hk enligt den test listan väl ? dont get it med 70-80hk :) ?"
@TD

341-273= 68 på hjulen (=80 på veven)
pe
771
pea
BMW M3 E92
beställde nya fälgar, var ute efter en diskret lätt fälg denna väger 7,9 kg.
vad tror ni på en vit bil.
tänkte sätta på 275-35/18 bak o 235-40/18 fram, har inte bestämt vilket märke än, några förslag?

Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jätte fina! Tittade på dem också men 19 tummare var för breda för mina däck. Jag har GY F1 asymmetric och är väldigt nöjd med dem.
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
nu måste jag ställa en JÄTTE jobbig fråga, sorry ....

vad var nu skillnaden mellan JBplus och JB3 ?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Bara kolla på burgertuning.com Site ..
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
JB3 styr parametrar som bränslemängd och laddtryck etc. JBplus tar inte över motorstyrningen (som JB3) utan lurar istället motorstyrenheten att beordra mer laddtryck och bränsle. Båda styr indirekt tändkurvan.

Det innebär att den möjliga maximala effektnivån för JB3 är högre och effektkurvan kan styras mer valfritt över RPM-registret och anpassas till andra effekthöjande modifieringar, men den kostar också betydligt mer. Vet man redan från början att man har behov av mer effekt än JBplus kan ge är JB3 bättre, men det kräver också att trimningen följs upp med andra åtgärder (t.ex. bättre laddluftkylare och avgassystem).

Länk
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
För min del är JBplus lite av en (bra) nödlösning men kommer troligen att avyttras längre fram. Jag har ett tag på maskingarantin och vill just nu inte göra det lite större ingreppet som JB3 innebär. Bråttom är det också, snart resa till Tyskland och Italien där bilen måste kunna prestera bättre än original. På sikt åker det ganska säkert i ett JB3 kit, priset för ett sådant är också helt överkomligt, speciellt som det bara är en del av kostnaden om man ska kliva upp ett par steg för då krävs även andra åtgärder.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
pea

Kanonsnygga fälgar, passar säker bra till vit bil.
Såg ut att vara lite mycket offset.........jag vet inte vad som passar på E92.

Vad blir priset efter frakt och tull, d.v.s. landat och klart i Sverige ?

När jag letade TSW/Bavarian Meshfälgar till 535:an kollade jag först på Modbargain, som hade ett bra pris, hörde sen med min däcksnubbe hemma och då sluade det med att han här hemma var 100:-- spänn billigare per fälg.....:-)

/Janne
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
R1000

Undrar varför du vill att bilen i "Tyskland och Italien där bilen måste kunna prestera bättre än original."

En 335 är ju ingen snigel direkt + att man inte kan plöja fram på autobahn mer än någon minut så finns det ingen plats att köra om på längre.Då räcker det långt med 306 hk. Tänkte du köra ihop med Porschar och AMG kanske? Sist jag hälsade på i Österrike hade jag "sällskap" med en GT2 i Tyskland och kring 200 var det som mest. Jag tittade på hans bil i några timmar innan behov av bensin kom.

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000> på vilket sätt är jb3 ett "större ingrepp" ? jag menar det är ju bara att plugga in och köra, och ta ur om man ska lämna in bilen på bmw....vill man vara 110% säker på inget strul köper du bara till en bav tech tool samtidigt som rensar alla koder inkl dom gömda......känns som onödigt nödlösning för mellanskillnaden av jb+ så kan du ju räkna hem vinsten på en gånng om du ändå har tänkt att köpa jb3 senare.....så hade jag gjort iaf....
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
335i går hyfsat original men det känns lite som att gå in i en vägg efter 5500 rpm, bilen blir helt enkelt mycket roligare att köra med en bättre effektkurva och erfarenheter från körning på Autobahn och Ringen under många år säger att man knappt aldrig kan få för mycket effekt. Effekten behövs inte alltid, men kommer väl till pass när den går att använda fullt ut.

Håller med om att JB3 egentligen vore en vettigare lösning för mig redan från början, men det är mycket enklare att sätta dit och lossa JBplus än JB3 och plussen är på ingående. Innan jag sättter dit JB3 (om inte JBplus uppfattas vara tillräcklig) vill jag tänka igenom vilka andra åtgärder som ska göras samtidigt för att kunna nyttja de högre effektnivper som JB3 medger. Det inkluderar då också Bav Tool. Jag gissar att man kankse kommer att behöva lägga ner 15 000 kr för att nyttja JB3 på en hygglig nivå, bättre oljekylare, laddluftkylare och kanske även downpipes. JBplus kostar bara 2500 kr och får duga som instegslösning. Lite störande är det dock att nu ha sett vad JB3 kan leverera :-) Jag vet ju att jag äker dit på det i alla fall...

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000>> jag hade i så fall hoppat oljekylare, satsa på dci, ic och dp's så får du ut absolut mest av bilen med JB3 el vishnu...och prislappen blir runt 15000 då...
Ti
534
TigerDejan
ni som har koll på läget till max ... kan ni säga hur mkt varje sak kostar , alltså hur man ska fördela budgeten ...
borde väl finnas någonting annat än AR Design dp tex , känns som att nästan 10 lax för downpipes är overkill :)

DP:
IC:
Avgassystem:
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Länk
Ti
534
TigerDejan
omg :D tack så mkt , haha

men jag är ju inte så insatt så jag vet ju inte vilka grejer som är bra o vilka som är kassa ... :)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
AR design är bäst . Det är därför alla kör dem ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.