|
|
|
|---|---|
| Tänkte försöka "fuska" på ombesiktningen o testa med K-sprit i tanken, frågan är hur mycket jag ska ha i bara...Tänkte köra dit med max 10 liter io tanken. Har inhandlat 2 liter K-sprit. Nån som "vet" hur mycket jag skall hälla på så CO-halten sjunker?(C01 var 0.4, CO2 var 0.6, gränsvärden 0.5 resp 0.3, HC och lambda var OK). Vill hälla på "lagom" så HC o lambda fortfarande är OK, men ändå så pass mycket/lite att CO sjunker under de angivna nivåerna...Eller funkar K-sprit bara på förgasarbilar? | |
|
Jag har fuskat med K-sprit på mina gammelbilar, strax innan besiktningen, men de har ju förgasare så jag vet inte om det funkar på en modern bil med insprutning. K-sprit är ju en förkortning av karburator (förgasare) -sprit. Du får väl pröva, annars blir det väl lika bra att ställa motorn så den går OK och passerar utan anmärkningar. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Varför inte tanka E85 lite tillfälligt? Inte för jag vet om det löser problemet vid besiktningen men jag skulle nog undersökt den verkliga orsaken ändå. FP |
|
| Folke/t80196: Bilen är mycket noga "undersökt". Allt är i sin ording så att säga, ingen tjuvluft, tändningen står rätt, lambdasonden uppmätt osv. Dessutom går bilen myclet bra o silkeslent. Så det jag misstänker starkt är att katalysatorn är på G. Dock känns det lite omotiverat att byta den eftersom bilen gått lååångt (36000mil så vem vet vad som går sönder härnäst, växellåda?) samt är ingen BMW utan en VW Passat med 90Hk från -91... Och värdena är ju "nästan" bra redan nu, dvs Lambda ca 1, HC ca 50, CO1=0.4, CO2=0.6 sä det är ju endast CO2 som måste ner till 0.3 sen är allt frid o fröjd... | |
| Tanka i e85 du, behöver inte vara blyg vid pumpen heller :) Jag och polaren var och besiktade om hans bil (icke bmw) och pyttsade i en 70% blandning och alla värden var helt okey. Bilen var riktigt varmkörd innan det också. Dock lär du behöva byta soppafiltrer efter om du kör med så mkt e85 för det rensar upp i ledningarna osv som bekant. | |
| MD:Haha...Ok då, fast jag nöjer mig nog med max 20-25% K-sprit tror jag, lite sprit rensar "magen":-). Hur gammal var bilen din polare hade samt hade han oxå haft problem med avgasvärden? | |
|
Min bil är på gränsen vad gäller HC värdena, sänker E85 HC värdena?? Eller riskerar man rent av få högre med E85? Tack för svar. |
|
| Domedags dax imorgon kl 0700, denna gång med ca 17% (hällt på 3 liter, tankat ca 10liter bensin utöver det lilla som fanns kvar ca 4-5liter) K-sprit i tanken...Ja hoppas men ja tror inte det kommer gå vägen... | |
| Känslan va rätt...gick ikke...Fortfarande för hög C02. Värden var C01=0.4,C02=0.6,HC=90,Lambda=1.01. Med andra ord nästan identiska värden jämfört med endast "bensin" i tanken, bortsett från HC som var lägre då. Nu är frågan vad man skall byta, hittills är ju inget bytt mer än en ordentlig service. Lambdasonden verkar ju fungera, har ju mätt upp den med multimeter, är dock inte 100% på att den reglerar exakt som den ska. Katalysatorn kan ju definitivt ha gjort sitt efter 36000mil. Ska man chansa på ny sond eller byta katalysatorn först (en originalsond kostar ungefär lika mycket som en universal-katalysator, katalysatorn får jag ditsvetsad "gratis" av en verkstad bredvid mitt jobb)? | |
|
Som tidigare sagt, tanka e85 etanol, minst 50/50, då har du blankt papper sen! |
|
Paap Reeder |
Dawwe! En gång visade min M30 för hög CO på bilprovningen. Då var det spjällägespoten som var feljusterad. Vet inte om du har en sådan men br.förbr.mätaren måste gå ner till 0 vid motorbroms. Är det inte det skulle jag blanda 50/50 98 och karburatorsprit ... de små flaskorna på macken. MVH /// Paap R |
| Paap: Va ja för snål me "spriten" nu igen:-)? Nåja kan ge "spriten" ett sista försök med ordentlig iblandning...Funkar det med E85 oxå? K-sprit är ju enligt förpackningen 65% Etanol samt 35% Isoprpanol tror jag mig minnas att det står på förpackningen...I annat fall lutar det åt katalysator byte tror jag... | |
|
Instämmer, etanol är rätt medicin. Ger samma effekt som k-sprit men är billigare och lättare att tanka i. Hade 50-60 % i vid min förra besiktning och fick finfina värden. Kommer att ha det i år igen som säkerhetsåtgärd. Som sagt etanol har även effekten av att rensa upp i tanken, bränsle ledningar och i insprutningssystemet. Så att köra 30-40 % etanoli bensinen i ett 10-tal tankar och sedan byta bränslefilter är att rekommendera. har en otroligt renande effekt! |
|
|
Gäller etanol oxo endast bilar med förgasare? ///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.