|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| 540E34, japp det är automatare. Vet inte om den gått mycket stadstrafik, har varit tjänstebil innan vi köpte den för 3000 mil sedan... | |
|
Har väldigt skakiga bromsar vid en liten obalans på däcken eller skit i fälgarna. Har även haft däck som jag balanserade 3 gånger innan dom gick att köra på och då gick dom inte länge. Så prova att endast balansera däcken eller rengöra utan att göra något annat. W |
|
|
Tänkte att om du kör mkt i stadstrafik samt att det är automatare så måste du hålla på bromsen hela tiden. Iom att du håller på bromsen så kyls bromsarna olika = att dem slår sig med tiden. Var så min tankegång gick. Kan inte vara som så att du har ovala, dåligt balanserade fälgar? Bussningar? etc. |
|
|
540E34, nej speciellt mycket stadsresor blir det inte, dock rätt mycket motorväg. Efter varje långresa >40 mil i sträck så har bromsarna slagit sig. Och ingen verkstad varken aukt. eller inte tycker att bromsarna ligger an speciellt mycket när man lyfter den och snurrar på hjulen! Wille, däcken är balanserade flera gånger på några månader + en gång med special maskin (vägtrycket). |
|
Transocean |
Samuel2, Jag tror att 540E34 kan vara inne på nånting, att det skulle va fel på skivorna kan ju inte stämma eftersom du skriver att det alltid blir bra efter bytet vilket betyder att de skivor du får är ok. Därmed faller även misstanken om stötdämparna eftersom det blir bra efter bytet "för några dagar". Ett byte av bromsskivor påverkar inte stötdämparfunktionen... Däremot om det är så att du står mycket på bromsen, rullar sakta fram i stadstrafik och bromsar hela tiden mens motorn driver fram för att sen stanna och stå på bromsen är en grej som kan få dina skivor att bli förstörda i en vecka. Det är bättre att slå till P vid rödljus än stå på bromsen(om du kör automat). Det är ingen vits att hålla hastigheten i nedförsbackar med hjälp av bromsen. Som lastbilschaufför ser jag sånt varje dag... Juha |
|
Ingen som funderat på kärvande huvudbromscylinder på grund av dålig bromsvätska eller bromsslangar som invändigt kanske är defekta. Kort sagt skit i rören,,, Bara en liten teori varför skivorna blir skeva efter kort tid. /Mats |
|
|
Anlima: Känns konstigt att detta skulle göra skivorna skeva eller? Har i alla fall fått tid hos Bmw om några veckor. De är tillsagda att hitta källan till felet denna gången och inte bara byta skivor. Återkommer när jag vet mer. |
|
|
Nja inte vet jag om det skulle vara så konstigt om detta skulle kunna vara något av felet som gör skivorna skeva. Tänk bara så här, om det kärvar någonstans där bromsvätskan ska kunna gå tillbaka pga skräp eller annat, då har inte bromsen släppt helt. bromsen ligger en liten aning på när du kör. Det uppkommer värme på skivan, något händer och bromsskivan blir en aning skev.Kan vara nåt skräp någonstans i rören? Har varit med om bromsslang som invändigt hade släppt fragment som sedan hindrat bromsvätska att gå tillbaka. Kanske oken måste tas isär och rengöras från invändig skit , kanske räcker med att byta vätska, vem vet? Det här är bara en tanke om "varför det blir fel". Jag är bara en vanlig hobbyskruvare med ett lite mer utrustat garage där det dricks en hel del kaffe och snackas bil där bland annat signaturerna Forry och Scheckheft kommer och hälsar på ibland. Men jag kommer aldrig att komma i närheten av den kunskap och erfarenheten som många av forum-medlemmarna besitter men att frågan om varför det blir fel kan det finnas många svar på ,,, /Mats |
|
| Goldcom, ska bli intressant att höra! | |
| Har nu fått tillbaka bilen från Bmw men pga snö och halt väglag kunde de inte testa bromsarna ordentligt så det får bli lite senare när sommardäcken kommit på. Hur går det för dig Samuel2 har det ordnat sig? | |
|
Jag skulle föreslå att ni som (ofta) får vibrerande bromsar pga "skeva" bromsskivor mäter upp skivorna enligt nedan. Jag har nämligen upptäckt på min gamla 3.0S och 630 CS att skivorna inte alls blir "skeva" utan att dom slits ojämnt runt omkretsen. Om jag mäter tjockleken på skivorna (där bromsklossarna ligger an) med en mikrometer på säg 10-15 olika ställen runt skivan så märker jag ofta att tjockleken varierar. - Nya skivor är alltid på hundradelen av en millimeter lika tjocka runt omkretsen! - När tjockleksavriationerna blir ca 2 hundradelar börjar man känna att bromspedalen vibrerar litet. Men fortfarande är det inte otäckt och bromseffekten är bra. - När tjockleksavriationerna blir ca 5 hundradelar vibrerar bromspedalen så mycket att det är otäckt att bromsa. Om man dessutom bromsar hårt ifrån en högre fart (130-150 eller högre) har bromseffekten pga vibrationerna avtagit så mycket att bromssträckan ökar väldigt mycket (kanske 2-3 ggr så lång bromssträcka). I mitt fall har aldrig skivan blivit "skev" utan den har alltid slitits ojämnt runt omkretsen. Och det kan som ni beskriver hända på 1000-2000 mil. Och det har hänt både med original BMW-skivor och piratskivor. Jag har också upptäckt att en sådan skiva som svarvas om och blir perfekt mycket snabbt får tjockleksvariationer igen. En skiva som fungerat bra under lång tid och svarvas om fungerar däremot sedan bra under en lång tid igen. Min slutsats är att skivorna vid gjutningen inte fått samma homogena materialstruktur överallt i skivan och därför slits fortare på vissa ställen. Möjligen är det en kombination av sämre kvalitet i skivorna och asbestfria bromsklossar som sliter skivorna hårdare. Första omgången bromsskivor fram till min 3.0S höll tex 34.000 mil (1972-1994) innan jag behövde byta dom. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.