AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.887

Stötdämpare slut på 9000 mil?

Sida 1 av 2
Hej!

Har väldiga problem med bromsskivorna på min E39 -03 (svensksåld). Är nu inne på 3 omgången bromsskivor på lite drygt 1000 mil!!! Det beror antagligen inte på kärvande ok, eftersom som dessa nu är renoverade, trots detta blev skivorna skeva efter några hundra mil med försiktig inkörning.

Läste i en annan tråd om någon med samma problem. Han bytte stötdämpare och efter detta blev det bra, låter det inte som att det är en ren tillfällighet? Kan dåliga stötdämpare verkligen påverka bromsskivorna?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det låter konstigt men vem vet?
Vad kör du för märke på skivorna?
Du har inte tänkt köpa kanske slitsade eller borrade skivor?
Nu vet jag inte vad för e39 du har men jag vet att om man har fälgar som inte släpper in mycket luft så kan du råka ut för att skivorna blir skeva.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Vet inte om det var min tråd du läste men jag har fortfarande samma problem med min 540. Har bytt skivorna 2 gånger och vibrationer märks inte mycket men finns där vid hårdare inbromsningar. Ska så småningom in till Bmw och prata med dem att de denna gång inte bara kan byta skivorna. Något annat är tydligen fel och det är nu 1 och ett halvt år sedan första bytet så garantin gäller inte länge till.
peter78w,

BMW original, nja eftersom det hittils har gått på garantin så är det ju vanliga skivor som gäller. Kör med BMW original plåtfälgar nu på vintern.
Goldcom, vet inte om det var din tråd. Finns ju tyvärr väldigt många trådar om just skeva skivor! Enligt min BMW verkstad så finns det ingen garantin på garantin så att säga. Med andra ord så byter de bara en gång sedan får man betala sjäv och se glad ut!
Transocean
Har svårt att tro att du lyckats förstöra 3 omgång med bromsskivor på bara 1000 mil. Jag har haft 9 st. bilar på 16 år efter att jag fick lappen som 19 åring och bytt skivor på 6 av dom. Har köpt både billigast och dyrast när det gäller skivor dvs från biltema till ate. Aldrig har jag behövt nån speciell "inkörning" utan det har funkat klockrent utan senare problem.

Har du mätt dina skivor med nån nöjaktig instrument å fått fastslått att dom verkligen är skeva? Troligtvis så har du glapp nånstans i framvagnen eller dåligt balanserade däck? Sitter alla framvagnsdetaljer fast som de skall? En bromskiva är inget teknologiskt mästerverk utan något av de enklaste av alla detaljer i din bil. Med din skivskevhetsfrekvens torde dom allra flesta bromskivor vara skeva. Så är naturligtvis inte fallet. Så felet (vibrationer?) i ditt fall måste med all sannolikhet bero på nåt annat.
Har ni bytt stötdämpare och i så fall hur långt hade bilen gått vid bytet?
Transocean
Och ja, för att svara på din fråga ang. dämpare så borde inte dåliga dämpare ge vibrationer i bromsarna. Att du kan ha dåliga dämpare vid 9000 mil är en annan femma. Jag bytte till nya sachs-dämpare bak vid 22 000 mil, efter 7000+ mil är dom i princip slut tycker jag. Fram bytte jag vid 27 000 mil (sachs) och nu märker jag redan en markant försämring i understället d v s att det inte känns så tight som det gjorde vid bytet. Jag kör väldigt "aktivt" mest på motor- och landsväg.
Transocean, jodå det har jag absolut lyckats med eftersom det efter bytet har varit bra i några dagar! Ingen verkstad har hittat något glapp i framvagnen, bytet av casterstagsbussningarna var totalt onödigt så här i efterhand. Och däcken är nya och dessutom balanserade en gång emellan skivbytena.

Det enda som återstår är ju i princip stötdämparna, eller?

Vad tror ni byte av dämpare fram kostar + arbete på "billig" verkstad?
Stötdämparna fram slits väl mest eller är det kanske tvärtom?
Ska fjädrarna bytas i samband med stötdämparna?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Länk
Min gamla tråd.

Måste åka in till Bmw igen och få en ny tid. är trött på att grejerna inte fungerar.
Goldcom, så bytet av hjullagren hjälpte tydligen inte? Det kanske är stötdämparna som är boven i dramat trots allt. Hur lätt rullar hjulet, om du lyfter upp bilen dvs?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
samuel2: Nej hjullagren löste inte problemet. Vet faktiskt inte hur lätt hjulen snurrar nu och kan inte ut och testa heller med 20cm snö och förlitet garage för att använda domkraften. Har du samma bromsar som jag har alltså en 530/540?
Goldcom, nej jag har en 525iA
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
samuel2 på alla normala bilar så slits stötdämparna fram mest som beror på mycket, motorn sitter fram, ofta har bilar lite mer tyngd fram än bak, de niger vid inbromsningar då största % av bromsverkan och kraften kommmer från frambromsarna, dessutom sitter det ju oftas inte allt för många i våra bilar, många gånger sitter bara föraren eller + en medpassagerare vilket gör att ännu mera vikt ligger centrerat kring framvagnen.

JAg tippar på att de främre dämparna+fjädrar har minst 50% kortare livslängd än de bakre dämparna och upp till 100% kan vara möjligt.

Exempel, min 535a började ge ifrån sig ett litet läte från främre stötdämparna vid exakt 20000mil, vid 23600mil var bytet ett faktum, de var tvärslut och hade suttit sedan bilen tillverkades. De bakre därimot känns inte nämnvärt svampiga eller ger ifrån sig något ljud och de har suttit 25400mil nu.

Men det beror på var och hur man kör från kanske mindre än 10000mil vid tokkörning till 30000-40000mil är möjligt. Min 323E21 hade bakre stötdämpare som aldrig bytits och jag bytte vid 32000mil, det hade inte nödvändigtvis behövts men ena dämparen läckte lite och från fjäderbenslagret hördes ett litet klonk ljud vid ojämnheter.
FRIFART, det är så att jag har sanlösa problem med bromsskivorna och även lite vibrationer. Tänkte att det kunde bero på stötdämparna. Men som sagt verkar konstigt att de skulle vara dåliga redan. Vad tror du byte kan kosta fram?
Även tips på märke skulle vara bra. Har läst att sachs monteras original, men dessa verkar ju inte hålla så länge!? Bilen har M-sport chassi.
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
jag har inte lästa allt men dämpare kan inte vara slut efter 9000 mil, vadå har den kört dakar rallyt??

Kanske skruvad mätare.

Enligt audi så håller alla a4-a6:as dämpare både fram och bak minst 17000 mil normalt kanske 22000 mil. De har inte varit med om att dämpare skulle ha byt under 16-17000 mil varför skulle bmw vara sämre om inte bättre.
Loqmankaki, nejdå skruvad är jag 99% säker på att den inte är. Det är mest det att jag försöker hitta orsaken till varför bromsskivorna blir skeva med några hundra mils mellanrum. Några andra tecken på att stötdämparna skulle vara slut finns inte, möjligtvis lite vibrationer men de kan ju ha tusen andra orsaker...
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Har bilen automat och kör du mkt i stadstrafik?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.