AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.730

Motortemp på 530d

ra
21
rande
530D SEDAN -99
Hur lång tid ska det behöva ta att få upp motor temperaturen i en 530d? Min bil behöver ca 10-15 min eller ca1,5-2 mil för att få nålen att visa lodrätt. Ska jag behöva byta termostaten eller är detta normalt?
Tacksam för svar.
Rande
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kolla om du har Webastovärmare om du har så har den gett upp...den ska starta och hjälpa till att få upp tempen snabbt
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Min 530d behöver 8-9 km nu på vintern för att bli helt varm. På sommaren ung. 6 km. Jag hade en 525tds -94 E34 förut och den behövde bara 2,5 km, sommar och vinter.

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Precis som GTO80 skriver - Webaston kan ha gett upp - och utan den blir det ungefär det här läget. (Det är 5 kWh "värme" som saknas isf.)

Den behöver iofs inte ha gett upp "helt" - kan bli blockerad efter nga ofullbordade startförsök. Finns många trådar här på forumet om hur man felsöker.

Har ev. manual/felsökningsschema liggande i nå'n gammal dator.

Mvh/Saij
ra
21
rande
530D SEDAN -99
Ok. Men om jag har en webasto måste jag inte ha någon typ av display eller timer inne i bilen där jag sätter igång den? Jag har ju som sagt precis köpt bilen men något sådant har jag ej sett.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nej det måste du inte ha..titta i motorrummet om du ser någon klisterlapp som det står Webasto på
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Du kan även titta under bilen, om det finns ett hål plastkåpan med ett litet avgasrör ganska precis under förarstolen. Detta går till webaston.

Har nog samma problem som du så jag planerar att börja rota i webaston och hoppas jag får igång den (har inte heller någon styrning till denna).
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Går visst tyvärr enbart att diagnostisera Webaston hos en BMW verkstad tycks vara en spärrad produkt....men har talat med en Webastoverkstad som iofs sa sorry du är tvungen att åka till BMW,..men tipsade om att starta bilen ta sedan bort 20 amp säkringen till värmaren sitter ovanför batteriet om den är orginalmonterad..detta ska kunna hjälpa om värmaren bara hamnat i blockeringsläge
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det är väl standard med extravärmare på alla diesel E39? Startar med bilen vid temp < 5C och hjålper till at få upp tempen. Om du startar bilen kall och kör någon km och sedan stänger av motorn, skall du höra hur värmaren går och släpper ut avgaserna under vä framdörr.

Sedan är Webasto kupévärmare extrautrustning. I så'na fall kan det ligga en fjärrkontroll i något fack. Om du har boardmonitor finns det ett menyval för värmaren.

gorth

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag har den vanligaste varianten..bara den som hjälper till att få upp tempen och den funkar inte..sen är det inte standard beror på om den beställdes med Webasto eller inte..

Och som sagt spärrat kretskort dvs BMWs egendom
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
hejsan. kan säga att det finns många olika bekymmer med dessa webastovärmare, har själv bytt ut min thermo top s variant mot den nyare thermo top z. fann då att bmw har lite för klena elkablar från batteriet så spänningen sjunker aningen under 10V då var det 12V i batteriet i viloläge, men med 12.5V i viloläge så sparkar den igång,ifall att allt annat är ok.hade då kört värmaren i en testbänk först och där var allt ok så det var bara att felsöka på bilen men efter 3 felstarter så går den i lockuppläge som man kan nolla själv genom att starta den i ca 10sek och sen dra ur säkringen i 15sek sen prova starta på nytt ,kan finnas andra problem värmaren kör alltid en checkup före den startar såsom batterispänning soppapump vattenpump glödstift fotoöga, om något av dessa har fel startar värmaren inte, kan även säga att min begagnad värmare kommer från en mercedes komplett och den funkar utmärkt med bmw,s boardmonitor. blev lite mycket

Nikki
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Enligt min instruktionsbok är den enkla formen av extravärme standard (ej asteriskmarkeras).

gorth

jo
70
joke
535d -09
125d -12
Min värmare fungerar bra men det dröjer ändå länge innan motortempen är uppe helt när det är kallt. Dock går det ganska fort för mätaren att passera det blå fältet, därefter drar ju kliman på kupéfläkten rätt mycket varpå det förmodligen går lite långsammare att värma upp motorn sista biten.

Diesel-Framtidens melodi / JK
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
jag har haft samma fel på min bil med fungerande webasto så jag bytte termostat för den hade dom symptomen men det blev inte bättre, men sen fick jag reda på här på forumet att det finns en till termostat som sitter i framkant på avgasreningskillevippet :) kommer inte ihåg va det heter, nåja efter byta av den termostaten (gjort på 5 min) så blev allt normalt igen

hej o hå
bengan
ra
21
rande
530D SEDAN -99
Jag gick igenom bilen lite i helgen och kom fram till följande.
Hittade ett lite avgasrör under förarsidan , dock ingen webasto under huven! vart sitter den?
Om jag stänger av bilen när den inte hunnit upp i max temp så hörs det att något brummar. Är detta ett tecken på att webaston funkar?
Sen så har jag ett till problem som jag hade tänkt att lösa. Min ytter temp visade typ -40C konstant innan så jag testade att byta temp givare samt att jag lödde om kablarna till den som var dåligt skarvade och nu så visar tempen lite allt möjligt. Den kan tex börja på -2,5 vilket har varit en rimlig temperatur de senaste dagarna och sedan vandrat uppåt till kanske +35 C efter att jag kört en bit. Är det någon som vet om det kasnke kan finnas 2 temgivare som jobbar tillsammans och därimellan bestämmer en rimlig temperatur?

Tobbe
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Ljudet du hör är extravärmaren. Röret är avgasrör till den värmaren. Efter vad jag förstått sitter värmaren under vä. framskärm.

Ang. tempgivare har det skrivits en hel del om det här. Minns inte riktigt var, men sök på det här. Dock tror jag inte det finns två, utan det är nog kablar, eller ev. någon kalibrering/nollställning. Som sagt: Sök.

Göran

FWD - Nej tack!
Min värmare fungerar utmärkt, men ändå tar det 6-7 km innan nålen står lodrätt!

Vad jag vet så har alla 530D en webasto, du måste bara köpa till ett tidur så du kan slå igång den då du vill (så har jag gjort)

Jag tror inte du ser webastovärmaren under huven, har för mig den sitter gömd? men det är nog den som inte fungerar!

När du slår av bilen, hör du då att värmaren går i några minuter efteråt?
min brummar på i nån minut efter jag slagit av bilen!
ra
21
rande
530D SEDAN -99
Jag har hittat webaston. Den sitter bakom innerskärmen v.fr. Min webasto går endast kanske 10 sek efter att jag stängt av motorn.
Då fungerar den ju iaf?

Är inte säker på hur länge min är igång efter man slagit av bilen, den låter först mkt sen är det ungefär som att den går ner på tomgång i nån minut sen slår av helt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.