|
|
|
|---|---|
| Vet någon vad det kan bero på att när det är minus grader blir det ingen värma direkt i bilen , förutom när jag står stilla. Har inga problem på vår eller höst , bara under vintertid när det är frysgrader ????. Finns det vinter och sommar termostat på bmw E39? | |
| kan ju vara termostaten.det finns vinter o sommartermostat... | |
| Det är inte det att det är lite kylarvätska? | |
|
Låter som din termostat står lite öppen och därför inte reglerar riktigt, det förekommer t.ex att hållare av plastmaterial inne i termostathuset brister pga fjädertrycket. Detta är modifierat på senare reservdelar. Termostat och hus byts alltid som en enhet. Sommar och vintertermostater tillhör det förgångna, liksom att täcka för kylare osv, termostaten öppnar helt enket inte eller bara mycket lite om det inte behövs, det cirkulerar bara en mycket liten mängd kylvätska ute i kylaren. Desutom kan termostaten styras elektriskt för att öppnas tidigare om så skulle behövas. FP |
|
|
Tja! På min 535:a hade jag exakt det problemet då va det iallafall expansionskärlet som hade trasat sönder invändigt nere vid givaren det va totalt kex, köpte ny fick supervärme. |
|
|
Jag håller inte med att täcka för kylaren håller till det förgångana, jag har bytta termostat och den blir normalvarm bara att det ta en jävla tid för den att komma upp i motortempereatur. Hade en gammal förgasartoyota en gång som hade en shysst funktion på luftfilterburken. Det satt en arm precis vid intaget som man växlade ner i "vinterläge" som det stod. Vilket gjorde att den tog luft från motorrummet och motorn blev snababre varm, och den fick ändå tillräckligt med kylning. När klimatet vart varmare så ställde man om den. Denna var dagen historialektion. |
|
|
Jepp om termostaten öppnar för tidigt eller aldrig stänger helt (vilket inte är ovanligt) så kan man givetvis greja med avskärmning, men inte i nyare och/eller fungerande bilar. Det finns säkert extremfall i t.ex Sibirien där man har svårt att få upp tempen även med fungerande system men knappast i normal kyla. Luftspjäll på insugsluften med sommar/vinterläge var vanligt på bilar tidigare, särskild svenska och förgasarbilar, man körde även med automatisk omställning, fast detta påverkar ju insugsblandningen, knappast kylvätsketempen eller hur? Man har fortfarande kylvätska som cirkulerar speciella kanaler i insugets grenrör på vissa bilar och även eluppvärmning i några fall, med reglering för den temperatur man önskar, bl.a för att hindra kondensering av bränslet på rörets insida. FP |
|
| Vad är det egentligen som kan paja på "nyare" bilar om man täcker för kylaren lite? | |
|
Hej Tack för alla svaren jag har fått , har bytat termostaten idag och det blev skitbra. Suveränt bra uppbackning från er alla TACK! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.