AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.137

högt lambda värde...

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
lite småstressad så jag har inte hunnit sökt nåt om detta , kanske redan finns nåt...men iaf...
var och besikta idag...gick bra förutom den trökiga avgasreningen...
co = 0,0
co 2500 = 0,0
hc = 0,0
lambda = 1,11

vad jag kan förstå av dessa värden så går bilen för magert och det är inte katten som är dålig!?

det jag vet om är att det är ett litet hål i bakre dämparn, kan detta paja lambdamätningen?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jag menar...om det sugs in lite luft genom denna läcka å bilprovningens mätutrustning därför tror att den får för lite soppa i förhållande till luftmängden!? eller är jag ute å cyklar nu?
Helt klart troligt att högt lambdavärde beror på tjuvluft i avgassystemet.
Alla gånger värt att täta läckan innan nästa försök hos sbp.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
nu är den lilla läckan tätad iaf.
passade även på att mäta upp lambdasonden...den pendlade mellan 0,1-4,8 volt. känns som det inte är riktigt rätt ändå...ska undersöka vidare...
0.1-4.8 kan vara OK om det är en "titaniumsond" som sitter monterad! En traditionell sond ger spänning mellan 0-1V. Observera att man inte kan montera en titaniumsond i en bil som har traditionell sond o tvärtom!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
åh fan...
har svårt att tänka mig att nån monterar in en titaniumsond(låter dyr) i en 520...vad är en sån till för?
hade iaf originalfärgerger på kablarna...RÖD, GUL, SVART, VIT.
antog att gul och svart var till lambdan?
hur mycket ska spänningen ligga på om det är en vanlig sond som är ok då?

finns visst hur mycket som helst att läsa men alla verkar ha bytt ut lambdan å sen har felet kvarstått eller så blir det tyst(vilket iofs borde betyda att felet löstes...)
tycker alla borde bli bättre på att följa upp sina trådar och avsluta dem!

tackar för svar iaf!
Jonaz_6: Mellan 0-1V. Lite mer info här: Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
tackar för länken!
kanske gjorde fel när jag mätte oxå kom jag på.
jag hade lambdan inkopplad vid mätningen, det kanske man inte ska?

det blev iaf ingen skillnad i motorngång när man körde med den urkopplad, tyckte nästan att den gick bättre till och med!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.