|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
det är säkert så, inga bilar mår bra av att köras som sniglar. när man ser alla dessa bilar det sitter pensionärer i och när dom kommer i en uppförsbacke så bara rinner det ur avgasröret. det fattar väl vem som helst att det inte är bra för bilen. men det är inte bara igensotningen, det är ävenm om man segdrar för mycket på låga varv, absolut inte bra för bilen, bättre att varva ut då, men man behöver ju itne ha fullgas för det, men att ständigt växla vid 2-3 tusen är definitivt inte bra. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Dino |
dannej , vilken varvtal ska man växla i då för att motorn ska må bra ? jag brukar oftast växla vid 3 som standard om man säger så sen varvar jag ut den typ till 4-6 typ en gång om dagen men som sagt annars så brukar jag växla vid 3 och oftast ligga på 2-3 tusen vid stabil körning . M-MotorSport |
|
som du kör låter bra, man ska variera. jag har automat nu, klarar inte av manuell, jag kan inte låta bli att varva till det röda. vid acceleration upp till 90 så varvar jag garanterat ut 2:an 9 av 10 gånger. men det ska vara kul att köra. därför funderar jag på att byta tillbaka bil :o) [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
järnet |
Till Anders S Den är i toppskick! Har varit inne på regelbunden service och aldrig haft en anmärkning på någon besiktning. Det lär vara så att under de första 100 milen så ökar bilens effekt med ca 10% beroende på att motorn slits in. Därefter faller effekten med mellan 20-35% (beroende på hur bilen körs och underhålls) under de närmast följande 3.000 milen. En bil som rullat 3.000 mil har sällan mer än 75% av angivna effekten kvar. Trist, men så är det. |
| Min gamla 525 (12v) gjorde 240 på mätaren när den efter 13 år gått 28000 mil, så den hade nog inte tappat så mycket effekt..... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Järnet:Var finns den vetenskapliga redovisning som styrker den teorin??? Hoppas att det var 30,000 mil du syftade på.Det är logiskt, men efter 3000 mil är forfarande motorn "NY" och lagom inkörd. Har bromsat en del rallymotorer både före och och efter tävlande där stämmer inte dina teorier alls. Så om du har tillgång till dokumentation om detta vill jag gärna ta del av den. MVH Hasso |
| Jag har vid ett flertal tillfällen fått höra, av bilmekaniker odyl., att ju hårdare en bil får gå desto bättre går den. Det får ju dock vara lite rim och reson på det hela, och förutsättnig att all service och oljebyte går rätt till. Någon som känner igen detta resonemang? | |
Dino |
Det jag vet är att , i o med att de flesta bilarna har inspruttning nu mera så sitter man o kör som en tant hela tiden så täps väl de igen bland annat , men bara för det behöver man inte varva bilen dygnet runt det räcker med att man ligger på 3tusen o kör så mår den bra , "vad jag vet o hört" har jag fel rätta mig. M-MotorSport |
|
varför skulle man köra som en tant bara för man har insprutning? det resonemanget förstod jag inte riktigt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Det sunda förnuftet säger att en bil mår bäst av att användas, bli varm, få jobba lite. Ni som läst Er instruktionsbok vet att det tom står i den, att en bil som går mycket i stadskörning behöver "rensas" emellenåt. Nu kommer jag inte riktigt ihåg men har för mig att det i min står att den behöver gå i runt 4000rpm en stund för att få bort "gubbsotet". Mvh Anders S. |
|
Dino |
dannej , det var inte så jag menade utan , att kör man lugnt så täps väll insprutningen osv , inte att man ska köra lugnt bara för att man har inspruttning , hoppas du förstår vad jag menar nu :) Anders S . angående din resonemang så håller jag med gi till 100% , för det står i min instruktions bok till o med att man ska köra in bilen med 4000 varv som max då kan det väl knappast vara skadligt för bilen att ligga i den varvtalen . M-MotorSport |
järnet |
hasso, Auto Motor und Sport (stavas det så) hade en artikelserie om just detta med en mängd olika test och utvärderingar. Jag tror att det var juni-augusti sommaren 94. Detta kan du betrakta som fakta. Gäller dessutom alla bilar så du behöver inte sitta och vara sur bakom ratten när du skall dra mot en lika dan bil med färre mil på mätaren. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns inte så många med färre mil på mätaren :)))) heheh.Den dagen du visar mig tidningen ska jag över väga att tro på det. Stämmer inte alls med mina erfarenheter som tur är. MVH Hasso |
|
Framför allt har det hänt en hel del på motor- och smörjfronten sedan -94. Se på BMW och jämför motorvolym, prestanda, bränsleförbrukning och serviceintervall från -94 ( eller varför inte -98) med dagens motorer, så förstår du nog att en undersökning från -94 ( om den nu finns) inte är relevant på dagens motorer. |
|
| Kan inte hålla mig från att lägga mig i lite... Är det inte så att kamaxlarna & ventilbrickorna slits när man kör? Detta leder ju till att ventilerna inte öppnar lika mycket och man tappar hästkrafter. | |
|
Kammarna slits, liksom allt annat i motorn. Men slitaget är näst intill obefintligt om allt står rätt till. Dvs om servicen sköts, inga "tekniska fel" finns, bra smörjmedel används och om man är skonsam mot motorn när den är kall. I stort sett allt slitage sker när motorn startas kall, undantag mot misskötta bilar som går på gammal olja osv... Mvh Anders S. |
|
|
Det finns uppenbarligen många myter när det gäller förbränningsmotorer! Dino: Vad det gäller insprutningen och risken att det kläggar igen kan jag trösta dig med att den är obefintlig. Skulle de trots allt klägga igen beror det inte på att bilen körts lugnt utan på någon annan mekanisk defekt. Insprutningen jobbar med mycket högt tryck vilket gör att det inte finns någon större risk att munstyckena sätts igen. Att en motor skulle tappa märkbart med effekt beroende på antal rullade mil är en myt. Visst kan de tappa effekt på grund av komponenter som går sönder eller att motorns justeringar förändras. Däremot är dagens oljor så bra att mekanisk nötning mellan de rörliga delarna är obefintlig. Mekanisk nötning sker endast då oljefilmen brister och då skär motorn i regel. Det som påverkar en motor mer än totala mängden körda mil är antalet körda mil med kall motor. Förbränningsmotorer fungerar ej optimalt när de är kalla vilket kan leda til ökat slitage. Det låter som många av er använder skäl såsom att motorn skulle lida av att köras lugnt för att rättfärdiga hård körning. En motor mår bäst av köras med normal belastning. Det mest plågsamma är att segdra motorn med hög belastning då lagertrycken blir höga och oljetrycket lågt. För övrigt längtar jag till den dag då elmotorer kan användas för drivning i bilar. Elmotorer håller i princip hur länge som helst. Dessutom slits de inget av att startas iskalla. Maximalt vridmoment levereras redan vid 0 rpm vilket gör att en växellåda är onödig. Att finna ett fungerande sätt att lagra energi till elmotorer kan ta tid. Framtiden får utvisa vad vi kommer köra omkring i om tjugo år... |
|
Dino |
bjoerck , tack för upplysningarna . skulle du kunna definera dig angående det du sa om : "Det mest plågsamma är att segdra motorn med hög belastning då lagertrycken blir höga och oljetrycket lågt". M-MotorSport |
|
bjoerck> det du skriver stämmer ju, tillexempel en taxi bil som går dygner runt slits knappt nånting, jämfört med en bil som går en sträcka på 1 mil om dagen. det är ju jusst när bilen är kall som den slits. och som jag skrivit tidigare så dom som kör lugnt ligger ju ofta och segdrar på låga varv, och det är ju som du skriver inget bra. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
bjoerk, jag håller helt med dig. Det du nämner stämmer helt med mina erfarenheter. Som en anekdot kan jag nämna att jag hade en kompis som köpte en ny 320i E30 när det begav sig. Han påstod att en bil gick bäst, om man alltid såg till att alltid dra den till det yttersta, speciellt viktig skulle detta vara vid inkörningen. Resultatet - hans bil kom att dra 1,5 liter olja per 100 mil, redan från början, och så länge han hade den... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.