AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.605

Tappar bilarna hk med åren?

Sida 1 av 3
BMW E39
Tjena! Jag har länge gått och undrat över detta; hur snabb kommer t. ex. min bil att vara om 10 år? Om vi nu hänvisar oss till fabriksuppgifterna angående min bil så ska den göra 0-100 på 7,1 s. Om motorn servas regelbundet och inte får några problem, hur fort kommer det att gå då? (om 10 år) 8,5 kanske?
Fundersam...

Mvh
Matteus

"Målet är ingenting, vägen är allt" :)
Ba
20
Basset
850 CiA -93
Det är väl snarare så att en helt ny bil blir något snabbare efter ett tag när allting slitit till sig. Någon märkbar skillnad därefter om den inte blir extremt sliten tvivlar jag på att du kommer att uppleva. (erfarenheter från min förra 535:a som gick 30.000 mil innan jag sålde den).
Dino
Jag kom o tänkte på en grej nu :)) .
för tre år sen när jag hade precis tagit körkort så gick vi o hyrde en Audi A-3 för att åka till GBG , på vägen ditt toppade vi den hela vägen till 210KmH , på vägen tillbaka så gick den inte mer är 190Kmh med plattan i botten :)) nu vet jag inte om det brodde på slitage eller vad som helst men så var det iallafall .

M-MotorSport
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Dino: Det kanske var motvind:) Sorry kunde inte låte bli...

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Bilar slits defenitivt med åren. Trots att man servar ordentligt. En 10 år gammal bil har i normala fall tappat ett antal hästkrafter, antagligen uppåt 10-15 häst. Inte allt för ovanligt att det kan vara ännu mer, för många slarvar ju med servicen.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Jocke_999
Då har du inte många kvar i din bil ;-)

Motoreffekten är mycket beroende på kompressionen, och om motorn är sliten, så blir kompen lägre och därmed effekten.
Men om kompen är helt OK, och du har justa t-stift, färska tändkablar, rent luftfilter,mm. så är även motoreffekten kvar.
Mvh
Marin
Dino
robgus , heheheheh ,, den var bra .

M-MotorSport
Förstår inte riktgt vad det har med saken att göra... ??
Axel
En välservad motor tappar inte märkbart med effekt om komp och kammar är som dom skall.

R6 är bäst
järnet
Tjena!

Jag har en BMW 850 som har sju år på nacken. Den skall ha en bra bit över 300 hästar men har, enligt teknikern som gjorde service på den i vintras, inte ha mer än högst 200-230 Hk kvar. Det skall enligt honom bero på normala glapp och förslitningar som ger sämre kompression mm. Dessutom sätts en massa kanaler igen som gör att bilen blir trög. Jag har en sexväxlad låda och det är knappt att jag kan köra på sexan, så svag är den. Dessutom drar den svinmycket soppa, trots att den bara gått 6.500 mil sedan jag köpte den ny.

så nog är det helt sant att hästkrafterna ryker ut genom avgasröret.
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Järnet..
Nån har kanske backat mätaren 20000 mil...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På motorcykelmotorer tappar man en hel del hästar med åren och det beror oftast på sämre tätning vid ventilerna! Detsamma borde inträffa i bilmotorer. Fast det blir nog tydligare i en MC eftersom trimningsgraden är rätt mycket högre i dessa motorer.
En välservad motor tappar nog mindre än en som får sämre service, men visst tappar du effekt med åren.

Mvh
järnet
Jag tror inte att BMW sverige backar mätarna på bilar som är inne på service. Det skulle vara ett konstigt agerande mot kunderna. I synnerhet som jag köpt bilen ny av dem tidigare. Den var inte direkt billig.

Jag har goda vänner i Tyskland som berättar rysliga historier om backade mätare. Dessutom om bilar som körs mycket långt på kort tid, snyggas till och därefter säljs till godtrogna svenskar när mätana backats. Med relativt enkla knep får de bilarna att se fina ut efter att de varit ganska nerkörda.

Köp Svensksålda bilar!

alla hästar dör med tiden.
dino> om topphastigheten minskar med 20km efter 50-100 mil beroende på hur lång sträcka det rörde sig om, så skulle det innebära att man får A-traktor regga bilarna redan innan 1000mila servicen eftersom dom inte går fortare.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Självklart minskar hästkraftantalet med slitaget,men nån märkbar förandring bör ju inte kännas vid de första 20.000 milen med en välservad motor.Men uppåt
30.000 mil självklart olika på hur bilen körts kommer det nog att märkas en del på vissa bilar.
Kam.kolvringar är ju slitagdelar som minskar komp,och fyllnadsgrad vid slitage vilket ger mindre hkr.

MVH
Hasso
pjotor.
järnet: På tal om godtrogna svenskar så verkar du vara en av dem. Svenskar verkar nämligen tro att det bara är utländska bilar som kan vara skruvade.

Svenskens resonemang: Köp svenskt då vet man vad man får! Vet man det?????????
järnet
självklart skruvas det även på svenska bilar men här har du i alla fall en möjlighet att (via Bilprovningen) kolla om det finns någon kontinuitet i mätarställningsnoteringarna. Svårare i t.ex. Tyskland eller Turkiet, i synerhet om du inte känner landet och kan språket.

Om Du t.ex. skall köpa en Z3 i tyskland så har den i de flesta fall rullat mycket längre där än vad motsvarande bil skulle ha gjort i Sverige beroende på att de har längre säsong. Det, i sin tur, leder till större risk för att du blir blåst.

Risken för att du skall köpa en tre år gammal bil som rullat 10.000 mil, fastän det står 3.000 mil på mätaren, är alltså större i Tyskland än i Sverige där vi ju har en hälften så lång säsong.
Järnet,

Att köpa en beg. BMW hos en auktoriserad BMW firma i Tyskland är det säkraste man kan göra. De har alltid en akt om bilen där all historik står. Har bilen varit krockat så talas detta om för kunden.
Gå in på en firma här i Sverige, inte står försäljaren och säger att en bil har varit lagad efter tex en krock.
Straffet för att fiffla med en mätare i Tyskland är så pass hårt så ingen auktoriserad firma sysslar med detta. Sen om man köper bilen privat eller av någon mindre inte auktoriserad handlare så är det säkert samma risk att bli lurad som här hemma.
Enligt en dokumentär som jag såg på tv för ett tag sedan så skruvas oftast mätarna någonstans mellan köpet och Sverige.

Mvh
Manuel
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Järnet,
Att din bil skulle ha tappat dryga 100hkr på 6500 mil låter för mig helt osannolikt. Likväl låter det konstigt att en tekniker som gör service, gör den uppskattningen genom att serva den. Låter mera som en siffra han tagit ur luften...
Sen vet inte jag vilket skick din kärra är i, det låter ju som att den tagit rätt mycket stryk om den inte ens orkar gå på högsta växeln.

Mvh
Anders S.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
För att återgå till ursprungsfrågan...

Jag har renoverat flera gamla 3,0:or och resultaten efter detta har varit väldigt angenäma. En motor som ser fin ut(slitbanor, kamaxel etc)kan efter en ordentlig renovering ge intrycket av en helt ny bil.

Alla små slitage och glapp leder till en gradvis försämring, men den är knappt märkbar. Det är troligt att man inbillar sig försämringar för man blir van vid bilen. Vem har inte tyckt att deras bil blivit mycket slöare efter ett år eller så?

Efter 10 år kan du ha en bil som gör 0-100 på 13 sek eller på 7,5. Det är helt och hållet beroende på hur hård belastning motorn får uthärda.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har hört om ett reportage i en biltidning någon gån om ett test av volvo 850 från -92. Dessa är ju glt allihopa. Dom mätte upp effekten på ett antal sådana som hade gått ungefär lika långt. Jag tror att detta var runt-98. Skillnaden mellan bilarna var slående. Det skillde 40hp på från den som hade mest till den som hade minst. Den som hade minst effekt hade körts alldeles för lungt av någon gubbe och hade således sotat igen totalt, den var antagligen inte så välservad helt. Den som hade mest hade körts ganska så hårt och var antagligen väldigt välservad.

Kan detta stämma? Det var en kompis som hade läst det och jag tror inte han bluffar, men det låter ju otroligt. Det var inte så att bara dessa två bilarna stod ut, utan dom andra skilldes en hel del åt dom med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.