AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.164

Byta ut högtalare

Sida 2 av 2
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
BengtPeter:
Business har ingen tillgång till lågnivå utan att man öppnar den och tar fram lödkolven och lyfter ut lågnivå på det sättet.
Jag vet inte säkert men jag tror att Pro har lågnivå ut.
Business = förstärkeriet inbyggt i HU:n uteeffekt i storleksording 20W/kanal.
I business ligger "basarna" under stolarna parallellt med bredbandselementen i dörrarna på två kanaler och bakhögtalarna ligger på två kanaler.
Med HiFi-option drivs basarna av ett litet steg (40W) och övriga högtalare av HU:n

Om du "bara" ska uppgradera med nya basar och ett kraftigare steg behöver du dock ingen lågnivå utan plocka högnivå till steget och kör på.
Den lägre kvalitet på signalen du får kommer du ändå inte att kunna höra i basregistret.

Gällande din allmänna kommentar kan jag bara säga att jag håller med.
Det är inget annat än pinsamt.

En annan sak som är lite spännande är hur fade-funktionen fungerar.
Om man fadear bakåt så slocknar vänstra basen och när man fadear framåt slocknar den högra.
Det märks nästan inte med standard högtalare men med riktiga basar och steg så blev det väldigt tydligt.
Kan vara bra att veta om man vill ha det så även efter en moddning eller om man bryggar basarna för att kuna fadea bort båda.
Vidare så upptäckte jag att jag var tvugnen att fasvända ena basen för att få något riktigt tryck när jag körde båda.
En och en lät bra i "rätt" fas men när båda kördes så dödade de varandra.
I "fel" fas dock så spelar det på duktigt.

Just nu så saknar jag lite mellanregister samtidigt som diskanten är lite väl vass i mitt system. Håller dock fortfarnade på att spela in elementen så jag hoppas att det lossnar.
I annat fall så fortsätter moddandet.
Om det blir ett nytt system i dörrarna så blir det Focal!!

Lycka till med bygget.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
BP> både business och prof HU har förstärkeriet på 4x25 ILS-watt integrerat i huvudenheten. motsvarar väl ca 5-10 watt RMS vid acceptabel dist.
Denna används till att driva hela systemet i std-systemet och mellanreg+diskanter i vanliga Hifi.

högtalarelementen har jag för mig köps in från Philips i stdsystemet och Harman/Becker i Hifi och Hifi Prof.

ljudkvaliten fabrikssystemen emellan sitter helt i vilket högtalarpaket som valts, Prof huvudenheten låter inte bättre än Business, den har bara mer funktioner o större display.

Jag håller med om att det är pinsamt att BMWs "lägstanivå" ligger så lågt men en rättvis jämförelse i fallet Saab är absolut inte AS3, som är deras dyraste system, utan i så fall AS1 (vilket är riktigt kasst). Inte ens Volvos basversion låter vidare bra, testa att lyssna på en std S40N/V50 utan diskanter (!) så förstår ni vad jag menar.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ang lågnivå så borde business och prof HU ha exakt samma förutsättningar, då Hifi-högtalarna går att välja till bägge dessa HU, och slutsteget i Hifi-paketet som svesam nämner får sin signal i lågnivå, om än troligen balanserad sådan.

svesam> var ligger galleriet med installationen?

mvh
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
HFR!

Du har så rätt så. Ja jämförelsen med AS3 haltar faktiskt. Det är inte precis Saabs lägsta nivå utan "top of the line" (men bra är den!). Kollegan har lilla stereon i sin Saab 9-3 med två 4" i hatthyllan som spelar i hela bagageutrymmet (undrar hur konstruktören tänkt?) och nej inte låter det bra inte.

Jag kommer nog inte pilla upp elektroniken i bilen utan börja med att byta ut basarna under sätet. Är verkningsgraden tillräckligt hög så kanske det räcker en bit annars får man kanske "boostra" signalen på högnivån.

Tack för annan intressant info. Det där med att resp bas följer fadern låter verkligen mysko. För mig låter det som ett konstruktionsfel. Att basarna spelar i bättre olika fas borde egentlig vara omöjligt för att om basarna släcker varandra i rätt fas är dem ju i sig i ofas. Är originalkablaget feldraget månne?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag tror det ev kan beror på att resp "bas" är parallellkopplad på 2kanaler var.
För att få jämn belastning och "max" ström ur förstärkaren har de valt att lägga en bas per 2-kanalsuppsättning (fram resp bak).
istället för att låta "front-delen" av förstärkaren ta både basar+ framhögtalare, medan "bak-delen" endast har de maffiga bak4"arna att brottas med.
min teori, kan vara fel :)
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Japp!

Det är säkert en snik-genomväg för att inte belasta förstärkaren för hårt.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Hello gubbs. Lägger gärna näsan i blöt i denna eminenta tråd. :-)
Så sant som det är sagt, ljudet i våra bilar lämnar en del ytterligare att önska.

I min 6 månader gamla E60 verkar det vara heltokigt. Om vi bortser från bas och diskant, så saknar ljudet engagemang. Lätt att bli lyssningstrött. Fel faser, timing, kablar??? Till detta har det någon gång då och då hänt att ljudet blir helt sprucket och skrikigt bakifrån. Jämförde med en annan E60 med samma ljudanläggning (ej top hifi), och det var betydligt mer behagligt ljud.

Noterade att basen kommer fram riktigt bra när jag öppnar rutorna!?
Ni som kan ljud, är det normalt??

Har precis lämnat in bilen för div garantiåtgärder och påpekade även det knepiga ljudet.
-Vi gör en programuppdatering och undersöker med våra cd-skivor svarade de.
-Yeah right! Tänkte jag :-)

Vi får se om det blir bättre.

Någon med liknande erfarenheter?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vilket system har du?
Om du jämfört med en bil med vanliga hifi är det inte förvånande, då det låter betydligt bättre än std.

Lyssningströtthet hänger på fel (billiga) produkter, kort o gott.
Att fasen skulle vara fel tror jag inte då bilens originalkablage sällan är felaktigt dragit.
Timing - om du menar tidskomp el motsv så finns det inte alls utom i individual audio.

Bilens kupe orsakar en rad spännande fenomen i vissa frekvensområden, jag har i flera billjudsbyggen upplevt det du skriver att basen blir bättre med tex en dörr öppen.
i ditt fall kan det även vara en effekt av att övriga register tonas ner pga avsaknad av sidorutor att relektera/förstärkas, iom att diskanterna sitter i backspegelinfästningen så kan man uppleva en kraftig dämpning i nivå när rutan åker ned.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Jag har en Business med Hifi högtalarpaket. Bilen jag jämförde med hade samma system.
Håller med om att lyssningströttheten beror på lite för enkla prylar. Kanske inte högtalaren i sig men kablar och elektronik påverkar absolut. Men i en bil med den prisklassen? Dessutom några tusenlappar för några högtalare till...

Timing kanske inte var helt rätt ord av mig att använda. I vissa, även dyrare anläggningar (tänker på hem-stereo) kan ljudet uppfattas som rörigt i jämförelse med en annan anläggning i samma prisklass. Känns lite som samma fenomen i bilen.

Det knepiga är att jag upplevde ljudet i en lika dan bil med samma anläggning och samma inställning som betydligt behagligare.

Det som gör mig lite nervös är hur jag ska få verkstaden att ta tag i problemet. Är de helt ointresserade av ljud så kommer de knappast ens förstå vad jag pratar om...

Läste i en tråd om någon som byggt ljud i en E60 och också hade lite misstankar om att det var något som inte stod helt rätt till. Ska se om jag kan hitta den igen.
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Är det så att felet kommer och går oberoende av volym så skulle jag definitivt säga att någon komponent i ljudkedjan är trasig.

Att det däremot låter olika i två bilar kan ha en massa olika anledningar.
Använde ni t ex samma källmaterial i bägge bilarna?
Det är hejdlös skillnad om du spelar samma låt på en "köp CD" kontra en MP3 skiva.
Likadant om du spelar via aux/USB port.
Där blir ljudet märkbart sämre.
I aux ingången sitter det tom ett filter som ska förhindra att man överlastar HU:n med för stark insignal från källan. Bra tanke iofs men det man får som bonus är att det filtret effektivt dödar mycket av basen i materialet.

Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Jag hänger på igen.

Ja ljudet genom AUX-anslutningen blir inte bra. Jag har kört min Ipod (classic 80GB) med rätt dåligt reslutat. Min kritik gäller framför allt ljudnivån som är mycket låg även när podden är ställd i maxläge. Vad gäller ljudkvaliteten i sig påverkas denna mycket av hur kvaliteten är i signalkällan d v s Ipoden i detta fall eftersom ljudet tas via den analoga 3,5 mm-pluggen (hörlursutgången). En line in/out via USB låter förmodligen mycket bättre men jag saknar tyvärr sådan anslutning i bilen. Går kanske att eftermondera?

Jag håller med föregående talare om ljudkvaliteten i anläggningen. Visst allt finns med, men även jag saknar närvarokänsla, balans mellan registerna, värme, svärta i basen, what so ever för att tala "Hifi&Musik-språk", (mycket floskler där :)

Billjud är kul men ack så svårt när det gäller fabriksmonterade anläggningar. Annat var det förr då bilar normalt levererades med ett tomt gapande DIN-hål och man fick välja apparat själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.