AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.165

Byta ut högtalare

Sida 1 av 2
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hejsan!

Har HIFI-systemet i min bil, dock inte det största. Kan man byta högtalare, eller skall man passa sig för detta iom allt special som finns i bilarna nu för tiden, tänker på BUS, fiber etc. Är det specialkoppplingar på högtalarna?

//Jocke
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Alltså, vad har du för bil!?
jo
551
joafog
BMW 535D F11
E60

//Jocke
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej

Element kan du alltid byta utan problem om du monterar andra element med samma/mindre storlek/monteringsdjup.
Vad är det du vill förbättra i återgivningen?

Jag själv är mycket för att få till de övre registren bra innan man börjar kladda med sub och annat..jag hade nog börjat med att byta endast 4" mellanreg i framdörrarna och diskanter (i backspegelfästet) mot ett riktigt bra 4"-kit med påkostat separat filter.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
För att förtydliga hade jag aldrig bytt till OEM Top-hifi element från BMW själva, kostar mer än det smakar och du får bättre element till lägre pris och med samma svårighetsgrad vid montering med eftermarknadselement.

Det är en annan sak med midbasen under stolarna, där krävs det rejält med pill att få in eftermaknadsgrejer, och Top-hifi-basarna ÄR bättre, frågan är om det är värt pengarna..hade börjat med att mata de basar du har med lite mer och stabilare effekt.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jag har bara HIFI-systemet och inte Top HIFI. Jag är ute efter mer klart ljud, inte dunket!

//Jocke
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Som sagt jag hade nog börjat med att byta endast 4" mellanreg i framdörrarna och diskanter mot ett riktigt bra 4"-kit.
Sen gärna ett separat 4-kanalssteg som driver midbasarna med 2ch och de nya 4"+disk med 2ch. Och resten av anläggningen kvar.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Är det 4" i dörrarna fram orginal? Vet du några vettiga högtalare man kan satsa på fram?

//Jocke
fredde2
Hej,

Jag uppgraderade högtalarna i framdörrarna och i hatthyllan till DLS PS4. Blev mycket nöjd med resultatet.

//Fredde
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
DLS R4 (ca 1200-1300kr/par) och Focal 100V2 (ca2500kr/par) är exempel på ytterliggare alternativ som passar MIN smak. Det bästa är om du själv lyssnar fram vad du tycker låter bra. Tänk på att kolla så att monteringsdjupet funkar.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ja det är 4" original i framdörrar, hatthylla (och även center samt bakdörrar och man har Top-hifi)
Sen är det så klart olika elementserier beroende på vilket av original-systemen man har.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Vad sitter det för högtalare i E 60 hatthylla. Är det 5 tums? Om det finns plats för woofers i luckan under framsätet, säljs dessa för eftermontering av BMW? För inte är det väl någon bas inmonterad där som standard i standard o professional?
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Joafog:

DLS och Focal som nämns är riktigt trevliga kit. Utöver de har du Rainbows SLC serie som ger mycket bra (i bemärkelsen klart och fint) ljud.
Sannolikt kommer du nog att märka att det är HU:n som sätter begränsningar i hur bra systemet kommer att låta.
Dessutom tror jag att om du uppgraderar mid och diskantregistren tror jag att du rätt snart kommer att sakna lite mer bas. Men det är en annan historia.

BengtPeter:
Jodå visst sitter det "basar" under stolarna även i standardsystemet. 6.5" midbasar i trevliga plastkorgar...
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Svemsam!

Det var som fan, min okunskap om detta är genenerande särskilt som när jag en gång i tiden jobbat i ljudbranschen. Till mitt försvar får jag väl säga att detta beror på att jag aldrig har hört basarna under sätena ! :)
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Plastkorgar, med andra ord distanser? För om jag förstått saken rätt så kan väl utrymmet räcka till en 8" bas? Någon som har tips på en bra åtta som med hänsyn till verkningsgrad och effekttålighet kan rekommenderas? Jag vill kunna använda originalförstärkaren som bilen är utrustad med och så lite pill som möjligt.

Även tips på bra 6,5´or är välkommet då denna storlek ofta är lite rappare än åttor, om ej spelar lika djupt i omfång. .
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
BengtPeter:

Utymmet är anpassat för en 8"-bas under varje stol. Standard stereon har dock 6.5" i egna små plastkorgar som i sin tur sitter i 8" hålet.
De enda basar som jag vet passar är Earthquake SWS8 och Audio-System Xion 200. De har "rätt" utseende på korgen för att passa direkt i hålet som inte är runt utan har hörn i kanterna. Pioneer har också en åtta som passar i monteringsdjup men den är rund så då behöver du modda hålet i bilen eller korgen på högtalaren vilket känns besvärligt.

Själv använder jag Xion200 basarna och de passar perfekt i orginalhålen.
Kolla mitt galleri för att se mitt kompletta system.

Vet inte av några 6.5" som spelar vettig bas och samtidigt har tillräckligt grunt monteringsdjup.
De enda så små basar spelar duktigt är JL Audio 6W serien men de är alldeles för djupa.

Såg i ett annat inlägg om att BRL rekommenderat deras aktiva platta bas och lägga den under stolen fram.... Glöm det, den får inte plats....

För att komma åt basarna under stolarna så behöver du inte lyfta ur stolarna utan du lossar dem i alla fyra hörnen och sedan lutar du dem mot baksätet.

Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Swesam!

Tack för info. Blir lite sugen på att skruva nu.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Kollade på nätet. Det finns en firma i Tyskland som säljer X-Ion 200 för 350 E. WWW.Carhifidirekt.de

Finns ngn det ngn ÅF i Sverige för X-Ion ???
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Noop, jag beställde mina från Big Dog Audio.
För 350 E får du hela kittet med basar middar å diskanter inkl delningsfilter!!

Lycka till med skruvandet!!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
BengtPetter>
Ang lågnivå ut huvudenheten Länk

Det sitter 4" i hatthyllan bak.

Earthquake SWS-8 kostar ca 130-160 dollar paret sist jag kollade.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Swesam eller HFR

Ni båda verkar ha rotat mkt runt i bilelektroniken, särskilt vad gäller, ljudelektroniken.

Hur är bilstereon, låt säga business eller professional konstruerad? Är det fråga om en s k komponentstereo med separat 4 kanals steg eller är förstärkeriet integrerat med huvudenheten? Någon som vet hur kraftig förstärkningen är d v s uteffekten på joxxet?

Från vem har BMW köpt in apparaterna o högtalarna?

Om jag förstått inläggen rätt så saknar business-apparaten lågnivåutgång, gäller detta även professional?

Slutigen en allmän kommentar. BMW tillhör en av prestigebilarna på marknaden, även kallad premiumklassen. Det är sannerligen trist att man inte satsat några större resurser på biljudet. Jag har haft många bilar, vissa med standardmonterade stereo typ AS3 i Saab 9-5 Aero (HarmanKardon), och Ford (Sony). Dessa maskiner har hållit hög kvalitet på ljudet redan från början vilket tyvärr inte BMWs ljud gör. Någon som håller med mig eller har jag svurit illa i kyrkan nu. T o m den standardmonterade ljudanläggningen i hustruns Fabia II låter bättre........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.