|
|
|
|---|---|
535d |
Tänkte bara höra med er om någon upplevt något liknande på sin 1 serie. Jag köpte en 120d för någon månad sedan men såg först nu att det inte är uppvärmda spolarmunstycken, eller ytterbackspeglar heller för den delen. Riktigt irriterande idag när vintern kom nere i söder och jag hinner vara ute i 1 timma med bilen innan munstyckena frusit. Det var bara -5 grader ute och 1,5 liter spolarvätska och 4,5 liter vatten i behållaren men lik förbaskat så frös dom igen. Körde in den i varmgarage igen och lät stå någon timma och då lossnade det. Började sedan min etapp på 110 mil och redan efter någon mil så var det igenkorkat igen, och då hade jag ändå fyllt på mer spolarvätska innan jag åkte. Testade några gånger under tiden jag körde men efter ett par gånger så verkade motorerna som trycker på ha lagt av för det lät inget om dom längre. Helt döda. Är det någon som haft liknande upplevelse, kan det vara en säkring eller något som gått kanske? Tycker det är skandal att en bil för en bra bit över 300 kakor inte ens har uppvärmda spolarmunstycken och speglar, framför allt på den svenska marknaden. Ok, det var allt, skriv gärna om ni har några idéer. Tack |
|
Har läst lite i utrustningsboken och det verkar som att eluppvärmda speglar och munstycken inte är standard. Det är bara 130i som har det. Dimstrålkastare inkluderar eluppvärmda speglar och munstycken. Jag har lite svårt att tro att din bil över 300k inte har det. Dimljus ingår i det enklaste paketet Advantage. Det är det första man väljar när man specar en bil tycker jag i alla fall. Kan det inte vara så att pumpen har lagt av på grund av att det har varit tomt i systemet. Har för mig att jag har läst ngt om det i instruktionsboken. Det står typ att man ska inte köra slut på vätskan helt för annars kan pumpen ta skada. |
|
| Upplevde samma sak i morse. Enligt uppgift ska det vara eluppvärmda spolmunstycken, då jag har de paket där detta ingår i, men de var totalt genomfrusna. Inte en droppe spolarvätska kom det. Jäkligt irriterande. Ska kolla upp det med återförsäljaren. | |
535d |
Ok,tack för svaren. Systemet är helt fullt med vätska men pumparna verkar ha fryst sönder.Jag köpte ju en 120d under kampanjen men vet inte om uppvärmda munstycken ingick även om jag har dimstrålkastare,någon som vet kanske?Tack så länge |
|
Det är precis som Hofeistos skriver att har man dimstrålkastare så har man även eluppvärmda speglar och spolarmunstycken. Edition-bilarna har ju bla Advantage paketet och där ligger dimstrålkastare med. Mvh Mats |
|
535d |
Ja precis, det är den uppfattningen jag också hade, att dom inick när man har paketen med dimstrålkastare, men lik förbaskat så är det igenfruset och garanterat ingen värme i varken speglar eller munstycken. Om jag hade haft uppvärmda munstycken borde det inte frusit igen, inte med tanke på att det var måttligt kallt, ett par minusgrader, och blandningen var närpå 50/50 med vatten och spolarvätska. Dessutom så fastnade "armen" som kommer ut och spolar lyktorna i sitt yttersta läge på ena sidan, samma problem som jag hade på min gamla E46 en gång i tiden. En annan fråga, nu när "spolarmotorerna" inte ens låter längre så undrar jag om det är någon säkring som gått eller om man bränt motorerna? |
|
535d: Det låter väl som om du har fel på bilen, den har ju garanti, bara å lämna in! Ingen idé å spekulera i vad det är för fel så länge man kan låta andra åtgärda problemet utan kostnad! ;-) Mvh Mats |
|
| Du kan ju se om du har eluppvärmda spolarmunstycken. Öppna huven och kolla om det går några elkablar till spolarmunstyckena. Går det inga elkablar dit är spolarmunstyckena inte eluppvärmda. | |
|
Välkommen i 'klubben' för fryst vindrutespolning.... Jag svor ve och förbannelse de två vintrar jag körde 120d. Spolningen frös ideligen, så snart det blev kallare än -5. Trots att jag hade uppvärmda spolmunstycken! Efter lite klurande kom jag fram till, att spolarvätskebehållarens placering troligen är boven i dramat. Den sitter baktill i höger framskärm, alltså bakom framhjulet, och inte inne i motorrummet. När man kör blir behållaren svinkall, och inte blir det bättre av saltsörjan som kyler ner hjulhuset än värre. Det behövs alltså rejält med sprit i spolarbehållaren - den färdigblandade vätska som säljs på bensinstationerna förslår inte, utan man måste blanda i bortåt 50% koncentrerad spolarvätska för att skiten inte ska frysa. Jag råkade ut för att spolarpumps-motorerna var 'döda' ett antal gånger, men dom kom alltid igång igen när innehållet i behållaren väl fått tina. Jag tror spolarautomatiken kopplar bort pumpmotorerna för att dom inte ska brinna upp, om dom inte snurrar efter ett antal försök. Min nuvarande 320d E90 verkar inte riktigt lika känslig, men å andra sidan har det ju inte varit många kalla dagar hittills den här vintern. Jag blandar frikostigt med sprit i 'groggen' bara för att vara på den säkra sidan! /// Gunnar E. |
|
|
I min nya 320i slutade den fungera på -5 grader. Nja vet inte jag har fortfarande inte blandad "egen grogg" i den än. Dessutom bor jag i skåne så jag slipper nog detta snart när det slutar vara kallt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.