AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.014

Erfarenhet av motoroljor?

He
4
Helst BMW
740iA-95
320i-96
Z3-00
2002turbo-74
Bytt till helsytet på min -95:a 740IA. Finns det någon som vet vad som rekommenderas? Farligt med byte från Castrol Performance semisyntet? Tacksam för synpunkter och ev.länkar till vad man vänder sig för mera info.

Gärna BMW
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är ingen fara. Jag har bytt från mineral till helsyntet på mina. För ca 8000 mil sen på 325:an. Märker ingenting. Den bara går och går och går...

Men du kan [söka inlägg] här ovan. Bara att söka på "motorolja" t ex.

Olja är en av de vanligast förekommande diskussionerna här. Din fråga har varit uppe åtskilliga gånger genom åren.

mvh
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Eftersom jag byter bil lika ofta som endel byter kallingar så byter jag olja ALLTID olja när jag köper en bil.

Då köper jag den billigaste oljan(ofta biltema) helsysntet och kör en vecka sedan byter jag till en riktig olja.

Då har det hänt från mineral-helsyntet hels-minl halv-hel alltså alla kombinationer har förekommitt.

Jag har upptäckt att på bmw spelar det faktiskt inte roll från vilka kombinationer man byter/ändrar men på audi är det mycket kännsligare.

Det enda du ska tänka på är ventilknack. om det förekommer så ska du ändra olja. Omdet förekommer från start men håller i länge ska du oxå byta.

En del oljor har jag hört att de tar bort ventilknack men de är inte skonsamma mot övriga lager och vevar.

Vad jag menar med ta bort ventil knack är om bilen är knackfri o så häller man i fel olja och får knack.

Som ovanstående talare sa så är det mycket skrivet om just olja och jag anser att man ska inte snåla med olja och den dyraste är inte alltid den bästa för en specifik motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.