AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.063

Div motorstörningar e46 323 -00

Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Startade upp bilen, den gick som vanligt åkte iväg körde rätt hårt en stund, mötte en kompis vi stannade till på en plats, kände hur den vibrerade (tändmissade) på tomgång även motorlampan hade tänts, det hände medans den stod på tomgång.
Startade om den gick som vanligt, men efter en stund kom samma tändmissande tbx, den bluddrade även tydligt vid gaspådrag stillastående (gick på 5cyl) den stod sen över natten gick perfekt till jobbet c:a 3mil, dock så lyste lampan, fick felkoder utlästa under dagen.
Tändmiss cyl5
tändmiss cyl6
Lmm felaktig signal
Blandningskorrigering felaktig bank 1/2
Trottel läge nånting va d oxå.
Raderade felminnet åkte 3mil hem, va inne o åt middag, åkte sedan till macken för påfyllnad av mera koncentrerad spolarvätska det börjar ju bli kallt nu, då medans ja fyllde på när bilen gick på tomgång tändes lampan åter igen, utan allra minsta felsymptom på bilen.
Det ja kan märka e att ja tkr den e fruktansvärt slö är o har alltid varit i min ägo. (körde m3:a förut)
Ska läsa av i morgon för att se vilka återkommande felkoder som registrerats.
Det värsta e ju att man e bil tekniker volvo/renault men sin egen Bmw klarar man inte av att reda ut felen på *suck*

Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Ngn som varit ute för liknande fel, e det över lag vanligt m tändspolar som ger upp? Har Bremi spolar monterade i min iaf..

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vet ärligt talat inte hur vanligt det är med tändspolar som ger upp på just din motor men kommer ihåg då jag körde 325ci -92 och på den bytte ägaren innan mig 3 stycken precis innan jag köpte den av honom.

Har för mig att jag läste någonstans att 5 serien e39 någon gång hade problem med spolarna, tror det var polarens farsa som vart ståendes och så kom BMW killen och bytte det på plats har jag för mig, han hade sån service-deal med dem. Enligt meken så var det rätt vanligt.

Men hur är det ställt med LMM:en. Kan det inte bero på fel in signaler från den som gör att motorn missar? Om du står på ett mörkt ställe, tar bort plastkåpan och så spolarna blir synliga. Sen kör du på tomgång, ifall de gnistrar och jävlas så är dem med stor sannorlikhet dåliga. Vet inte om det var mkt till hjälp men ett tips.

Vad gäller LMM:en så rengör den med elektronik cleaner spray, eller den volframtråden i LMM!
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Visuellt är det inga fel på spolarna iaf, tändrören är hela och fina, får se i morgon vad utläsningen ger för svar, om det blir 2st spolar eller en ny lmm, det sjuka e ju att den för det mesta går helt perfekt, vore det inte för sbp på fredag o den där förbannade gula motor symbolen vore det ju inga problem =) När ja bytte till e46 o såg motor symbolen och eml lampan tänkte ja för mig själv att de kommer jävlas med mig o mkt riktigt *suck*

Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Sådär fel funnet, va slangen under kåpan över insuget va en spricka på c:a 5cm, monterade en mera tålig slang av bränsle typ.
Läste av blandningsfel, trottel positionsgivare felaktig. raderaade o nu går bilen bättre jämnare o blev betydligt piggare =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.