AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.872

Att ge starthjälp med batteriet under baksätet? 530 v8.

Transocean
I dag hände det igen. En kollega kom å frågade om jag hade kablar och kunde hjälpa honom att få igång bilen med flat batteri. Javisst, det var bara att rycka loss sittdynan. Han hade aldrig sett enn sådan placering av batteriet! Nu till frågan: Jag har ju pluspol i motorrummet och det är lätt att få igång sin egen bil om batteriet skulle blivit flat men...om man skall hjälpa en annan...går det då att koppla mellan plus i bmw:n ( i motorrummet alltså)och det urladdade batteriet och mellan vilken som helst jord i bmw:n och minuspol på det urladdade eller måste man alltid ta loss sittdynan bak om man skall hjälpa andra? Har ofta funderat över detta men aldrig "vågat" att prova...

Juha
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Ja det går bra!

Mvh. Richard
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Japp! Du behöver inte ens lyfta på dynan utan det går att få hjälp o ge hjälp från pluspolen som finns i motorutrymet.
Behövde start hjälp o gav hjälp med min o det var aldrig några problem.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Problemet blir om tex ens eget batteri är i princip stendött, då går det inte att få hjälp via sitt eget motorutrymmes pluspol. Hände mig förra veckan, det går licksom inte fram nog med kräm. Man får vackert hänga på hjälpbilens kablar in i bakluckan direkt på batteriet. Vet inte varför det är så, men vi prövade flera gånger först med bara motorutrymme och det gick bara inte...

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är nog dags du kollar av anslutningarna i bägge ändar, det är motorutrymmesanlutningen du SKA använda är inte tillrådigt att koppla på batteriet enligt BMW

///MVH Hasso
Länk
Batteri-startmotor-hjälpstartuttag är förbundna med 70mm2 kabel, det skall gå alldeles förträffligt att koppla in sig där. Dock gäller det att få bra kontakt med klämmorna, både på plusanslutningen och minusbulten som brukar sitta på ena stötdämpartornet. I vissa fall får man bättre kontakt, renare ytor osv på batteriet, men startmotorn får teoretiskt sett lite mindre kräm då (längre kabelväg).

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jahaja,
Ok, böjer mig väl för expertisen, men jag har varit med om detta flera gånger med andra bilar där batteriet varit i princip stendött. Det enda som hjälpt då har varit att koppla direkt till batteriet.

*BAWORAK*
Jag kör alltid direkt på batteriet, ger bäst kontakt.

Hatar plceringen av batteriet under sätet.
Det finns förklaringar till det mesta. Om man kopplar in sig direkt på batteriet så får man en mycket lågohmig väg direkt in i batteriet, som även laddar in mycket ström redan innan man vrider på på starten osv. Efter några sekunder kanske man provstartar, då rusar det ut en bra skvätt ström från både hjälpbatteri och startbatteri. Kopplar man in sig en bit ifrån (och dessutom får dåligt kontakttryck på klämmor osv) så kan det upplevas som sämre. Vänta gärna nån minut efter ihopkoppling och låt batteriet få lite laddning från den hjälpande.
Det säljs till och med små kit som pluggas mellan båda cigguttagen i bilarna och man påstås kunna starta en död bil efter 5 min. Stämmer givetvis inte, om inte säkringen går (brukar vara 15-20A på cigguttaget) redan när det friska batteriet kopplas in mot det urladdade så ryker den definitivt när man drar på startmotorn.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tackar för informationen.
Ja några fem minuterhar jag ju inte väntat vif dessa tillfällen. Får pröva nästa gång. Hoppas dick det dröjer:-)

*BAWORAK*
Har själv problem med mitt batteri nu. Ska beställa ett nytt för det tar inte imot laddning överhuvudtaget. MEN Köpte mig en tycker jag bra att ha grej: ´´ Jump Start´´ så när bilen inte startar kopplar jag den till plusen under huven samt på minus polen på hö stötdämpartornet, låter den ge lite ström, Sen startar bilen utan problem..
En bra lösning att ha såhär i vinter tid..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.